Kyoto Animation: Bir Anime Yapımcısından Çok Daha Fazlası

Kyoto Animation stüdyolarından eski yazar ve editör Brian Ashcraft, geçen hafta korkunç şekilde kundaklanan şirket hakkında bir yazı kaleme aldı.

Nisan 2006’da, anime çılgınlığı interneti kasıp kavururken Osaka’da yaşayan bir Amerikalı olarak Kotaku’da sadece birkaç aydır çalışıyordum. O dönemde, otaku etkinliklerinde cosplay’ciler Kyoto Animation Stüdyosu’nun son yapımı olan The Melancholy of Haruhi Suzumiya’nın ana karaketi gibi giyiniyor ve onun kapanış jeneriğindeki dans hareketlerini yapıyordu.

18 Temmuz 2019’da, Kyoto Animation’un Fushimi semtindeki birinci stüdyosu feci şekilde kundaklanmış. Yazılanlara göre, otuz üç kişi hayatını kaybetmiş ve kundakçı gözaltına alınmış. Bu gerçekten bir felaket.

Kyoto Animation, Japonya’nın en popüler stüdyolarından biriydi ve Kyoto’nun animelerle anılmasına büyük katkı sağlamıştı. 2015’te Sound Euphonium etkinliğini Kyoto’da düzenlemişlerdi. Ancak çoğu hayran için stüdyoyu bu kadar önemli yapan Haruhi’nin ta kendisi. Aslında Noizi Ito tarafından kaleme alınmış kısa bir roman olan The Melancholy of Haruhi Suzumiya, 2006’nın en çok konuşulan anime serilerinden biriydi. O dönemde YouTube, Haruhi dans videolarıyla dolup taşmış durumdaydı.

Cosplay çılgınlığı dünyaya yayılmaya başlamış, Haruhi bu kültürel yayılmanın merkezi haline gelmiş ve Japonya’dan (ve Batı’dan) birçok kişi bu okul kızı gibi giyinmeye başlamıştı. Bu sayede seri, çabucak döneminin popüler animesi olmuştu. Kyoto Animation, kültürel bir güç yaratmıştı.

The Melancholy of Haruhi Suzumiya

The Melancholy of Haruhi Suzumiya

Kyoto Animation, Haruhi’yi yalnızca popüler bir seri yapmakla kalmadı, aynı zamanda sektöre de damgasını vurdu. Stüdyo, çoğunluğun ilgisini çekecek yapımlar üretmeye devam etti ve yılın sonunda New Type dergisi, The Melancholy of Haruhi Suzumiya’yı ülkenin en ünlü animesi seçti. Kyoto Animasyon, Lucky Star adında yine okulda geçen ve jeneriği akılda kalıcı bir seriyle yapımlarını sürdürdü. Osaka merkezli Key stüdyosunun görsel romanlarını animeye uyarlayarak da etki alanını genişletti.

Kyoto Animasyo’nun tarzı, 2000’lerin sonunda büyük gözlü yıldızlarıyla tam anlamıyla oturmuş oldu. Disney ve Ghibli’nin olduğu gibi, Kyoto Animasyon’un da kendine has bir tarzı vardı.

GÖZ ATIN  Naruto Temalı Bir Otel Odasında Kalmaya Ne Dersiniz?

Stüdyo, ekranda görmediğimiz birçok güzel şeye de imza attı. Kadınları yönetmen koltuğuna oturttu (anime sektöründe oldukça nadirdir), ekibe ortalamanın üstünde maaşlar ödedi ve herkesin zevk alabileceği geniş çapta seriler yapmaya çalıştı.

Moe Gözler

Kyoto Animasyon, “sevimli” olarak bilinen kawaii tarzından uzak olan moe tarzıyla tanınmaktaydı. Moe (萌え) “tomurcuk” anlamına gelse de sokak ağzında biraz daha farklı kullanılıyor. 2009’da kitabım Japanese Schoolgirl Confidential üzerine çalışırken Haruhi’nin çizeri Noizi Ito’ya, bu sözcüğün anlamını sorduğumu ve insanların karakterler hakkında güzel şeyler hissettiklerinden bahsettiğini hatırlıyorum. Haruhi’yi Ito çizdi ancak karaktere dünya çapında ün kazandıran Kyoto Animation’du.

Kyoto Animation, yapmadıklarıyla da ön plandaydı. Birçok şirket başarıyı yakalayınca Tokyo’ya yerleşmek için Kansai bölgesindeki Osaka, Kobe ve Kyoto’yu bırakırdı. Fakat başarısına rağmen Kyoto Animation, Kansai’da kaldı ve orada insanların seveceği seriler üretmeye devam etti. Kyoto geyşa ve güzel manzaralardan çok daha fazlasıydı, en çok sevilen animeler orada yapılıyordu.

Kyoto’nun tarihi Fushimi semtinde uzun zaman geçirdim. Binaların daracık sokaklar ve sake fabrikaları arasında nasıl iç içe geçtiğini gördüm. Orası yüzlerce yıllık ünlü tapınaklarla ünlü bir bölge olsa da birçok anime hayranı için Koyoto Animasyon da bir o kadar öneme sahip.

Sentai Works, Kyoto Animasyon için bir kampanya başlatmış. Buradan bağış yapabilirsiniz.

Brian Ashcraft

* * *

* Korkunç Şekilde Kundaklanan Kyoto Animation’a Destek Yağıyor!

* Kyoto Animation Stüdyosu Ateşe Verildi, Ölü ve Yaralılar Var

Kaynak: Kotaku

Son Savaş




1995 Çanakkale doğumlu, hayali olan yazarlığın peşinden koşan bir üniversite mezunuyum. Üniversitede beş yılımı geçirdiğim Japonca Öğretmenliği bölümünün bana kattığı kültürel farkındalıkla beraber yeni diller öğrenmeye olan açlığım devam ediyor. Bazıları ödüllü olmak üzere kısa öykü ve roman çalışmalarım var. Büyülü gerçekçiliğin cazibesine yazdıkça kapıldım. O kadar kapıldım ki gerçek hayatta da büyüyü aramaya başladım.

Kyoto Animation: Bir Anime Yapımcısından Çok Daha Fazlası

Kyoto Animation stüdyolarından eski yazar ve editör Brian Ashcraft, geçen hafta korkunç şekilde kundaklanan şirket hakkında bir yazı kaleme aldı.

Başa dönün