in , ,

Video Oyun Mekaniklerinin Zaman İçerisindeki Değişimini Ele Alan “Dijital Oyunlar 3.0 Oynanış ve Mekanik” Çıktı

Video oyun alanında çalışmalarıyla bilinen akademisyenleri bir araya getiren “Dijital Oyunlar 3.0 Oynanış ve Mekanik” kitabı raflardaki yerini alıyor.

Dijital Oyunlar 3.0 Oynanış ve Mekanik - Kolektif
- Reklam -
- Reklam -

Dijital Oyunlar 3.0 Oynanış ve Mekanik kitabı okurla buluşuyor. Video oyunlar üzerine 11 farklı makaleyi tek çatı altında buluşturan eser, Nobel Akademik Yayıncılık etiketiyle yayımlanıyor.

Kitabın editörlüğünü Dr. Öğr. Üyesi Ertuğrul Süngü ve Prof. Dr. Barbaros Bostan üstlenirken çalışmanın önsözü ise Doç. Dr. Güven Çatak imzasını taşıyor.

Eylül 2021’de Dijital Oyunlar 1.0 Oynanış ve Anlam ile başlayan kitap serisi yolculuğuna Aralık 2022’de Dijital Oyunlar 2.0 Oynanış ve Kimlik kitabıyla devam etmişti. Şimdiyse serinin üçüncü cildi Dijital Oyunlar 3.0 Oynanış ve Mekanik okurların beğenisine sunuldu.

- Reklam -

Dijital Oyunlar 3.0 Oynanış ve Mekanik – Kolektif | Arka Kapak Tanıtımı

Dijital Oyunlar 3.0 Oynanış ve Mekanik - Kolektif

1990’lı yılların sonu ve 2000’lerin başında yaşanan oyunları anlama çabası, oyun bilimi (ludology) ve anlatı bilim (narratology) arasında büyük bir tartışma yaratmıştı. Bir taraf dijital oyunların oyun içi mekanik ve dolaylı olarak detaylı bir kodlama ürünü olduklarını savunuyorken diğer taraf her oyunun bir anlatıya sahip olduğunu iddia ediyordu. Nitekim günümüzde oyun çalışmaları alanında araştırma yapan akademisyenler olarak şunu biliyoruz: Bugünün oyun dünyasında her iki başlığın da ağır bastığı, envai çeşit oyun bulmak mevcut.

Oyun üretiminde mekaniklerin önemli bir rol oynadığı aşikâr. Farklı mekaniklerin ortaya çıkmasıyla birlikte oyunlar çeşitlendi, bazıları oyun türlerinin belirlenmesine ön ayak oldu, bazıları ise sadece kopya olarak kaldı. Günümüzde oyunu oyun yapan “şeyin”, birçok anlamda sorgulandığı bir dönemi yaşamaktayız. Giderek daha da simülasyona dönüşen oyunlar, gelişen grafik ve yapay zekâ teknolojileri ile birlikte 90’lı yıllardaki oyunlardan çok daha farklı bir hâle gelmiş durumdalar.

Dijital Oyunlar 3.0 Oyunlar ve Mekanik isimli kitabımız, tam da bu dönüşümü ve oyunların günümüzdeki konumlarını araştırıyor. Oyun çalışmaları alanında araştırmalar yapan akademisyenlerin bir araya geldiği bu kitapta, oyun mekaniklerinin zaman içerisindeki değişimleri ve anlatı ile kesiştiği noktalara dair birçok makale bulunmakta.

Kitapta Yer Alan Bölüm Başlıkları

1. Bölüm: Dijital Oyunlarda Anlatı Oluşturucusu Olarak Mekân: Henry Jenkins’in Mekânsal Hikâye Anlatıcılığı Üzerinden “Stray” İncelemesi – Öğr. Gör. Büşra Eren Karalar

2. Bölüm: Mekanik ve Anlatı Etkileşimi Üzerinden Geleneksel Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Kırılması: Life is Strange İncelemesi – Dr. Öğr. Üyesi Ece Arıhan

3. Bölüm: Oyun Mekaniklerinde Kullanılan Bulunuşluk ve Sarmalanma Kavramlarının Oyuncuların Bilişsel ve Sosyopsikolojik Deneyimleri Üzerine Farklı ve Benzer Etkileri – Öğr. Gör. Elif Öykü Başerdem

4. Bölüm: Dijital Video Oyunlarında Genişletilmiş Gerçeklikte Bulunuşluk Kavramı – Doç. Dr. Elif Sürer

5. Bölüm: Silent Hill Evreni: Yaşayan Mekân Tasarımı Üzerinden Kahramanın Yolculuğuna Ayrıntılı bir Bakış – Yarı Zamanlı Öğr. Gör. & Oyun Tasarımcısı Güner Munlafalıoğlu

- Reklam -

6. Bölüm: Elden Ring Oyununda Karakter Yaratımı Çeşitliliğinin Oyun DeneyimiÜzerindeki Etkisi – Dr. Arş. Gör. Ümit Hazal Yayalar

7. Bölüm: Değiştirilen Oyun Mekaniklerinin Oynanış ve Oyuncu Memnuniyetine Etkisi: World of Warcraft Dragonflight Örneği – Dr. Arş. Gör. Kutay Tinç

8. Bölüm: Oynanış Mekanikleri Öncülüğünde Oyun Tasarımı Örneği: Super Mario Odyssey – Arş. Gör. Murat Çalış ve Öğr. Gör. Bayram Armutcı

9. Bölüm: (Sanal) Fotoğrafın Makineleri – Öğr. Gör. Murat Durusoy

10. Bölüm: Video Oyunlarda Anlatı Oyun Mekaniği Olarak Güvenilmez Anlatıcı – Öğr. Gör. Ömer Can Saroğlu

11. Bölüm: Oyun Deneyiminde Sarmalanma ve Bulunuşluk Kavramlarına Farklı Bir Yaklaşım – Sena Onur Akman ve Serhat Uğurcan Akman

Toplamda 320 sayfadan oluşan eser, Mayıs 2024 tarihi itibarıyla raflardaki yerini almaya başladı.

Dijital Oyunlar 3.0 Oynanış ve Mekanik isimli çalışmaya dair görüşlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da paylaşabilirsiniz.


Kayıp Rıhtım’ı Google News, Facebook, X ve Instagram üzerinden takip edebilirsiniz.

Eda Aydın

1992 yılında Bursa'da doğdum. Radyo, Sinema ve Televizyon Bölümü mezunuyum. Filmler, kitaplar hakkında inceleme ve görüş yazıları yazıyorum. Tanpınar'ı seviyorum.

Bir Yorum Yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Sunrise on the Reaping Suzanne Collins Yeni Açlık Oyunları Romanı

Suzanne Collins’ten Yeni “Açlık Oyunları” Romanı Geliyor: Çıkış Tarihi Belli Oldu

Starve Acre Fragmanı: Matt Smith ve Morfydd Clark Başrolde

Matt Smith ve Morfydd Clark’lı Korku Filmi “Starve Acre”dan İlk Fragman