9.600 Yıl Önce Brezilya’da Yaşamış Bir Kişinin Yüzü Yeniden Canlandırıldı

9.600 sene önce Brezilya’da yaşam sürmüş bir insanın nasıl göründüğü ortaya kondu. Yüz analizleri Zuzu’nun görünümüne dair ipuçları veriyor.

Brezilya Zuzu Yüz Yeniden Canlandırma

9.600 yıl önce Brezilya’da yaşamış bir insanın yüzü dijital tekniklerle tekrar canlandırıldı.

Kafataslarından yararlanarak yüzleri dijital ortama taşıma işlemi bilim insanlarının geçmişi anlamak için sık kullandığı yöntemler arasında yer alıyor. Geçen aylarda ortaçağ yıllarında İskoçya’da yaşamış üç kişinin yüzleri tekrar canlandırılmıştı. Ocak ayında ise Firavun II. Ramses için benzer bir çalışma uygulanmıştı. Şimdi ise araştırmacılar rotayı Brezilya’ya kırdı.

1997 yılında arkeologlar; Brezilya’daki Serra da Capivara Milli Parkı sınırları içerisinde yer alan Toca dos Coqueiros sit alanından cenin pozisyonunda gömülmüş bir iskelet çıkarmıştı. Kafatasının boyutu ve şeklinden yola çıkan arkeologlar, kalıntıların bir kadına ait olduğu görüşünde karar kıldı ve çıkarılan iskelete Zuzu adını verdiler. Hâl böyleyken bu tanımlama, birçok araştırmacının iskeletin aslında bir erkeğe ait olduğunu savunuyor olmasından ötürü o günden bu yana tartışmaların odağında kaldı.

Brezilya Zuzu Kemikleri

Araştırmacılar, geçen yıl Brezilya Piauí’deki Museu da Natureza’da sergilenen kafatasının farklı açılardan onlarca fotoğrafını çekti. Toplamda 57 fotoğraf bir araya getirildi ve kafatasına ait 3 boyutlu bir model oluşturuldu.

Makalenin baş yazarı Cardoso Arkeoloji Müzesi’nden arkeolog Moacir Elias Santos, çalışmanın amacını şu sözlerle ifade ediyor:

“Ana hedefimiz, Serra de Capivara Milli Parkı’ndan çıkarılmış en önemli parçalardan biri olan Zuzu’nun yüzünü görebilmekti.”

Brezilya Zuzu Kafatası

Araştırmacılar, çalışmalarına karakteristik bir yapı kazandırmak adına bağışçılardan elde ettikleri bilgisayarlı tomografi verilerinden faydalandı:

“Donörün kafatasını Zuzu’nun kafatasına eşit bir hacme dönüştürmek için kafatasının yapısını değiştiriyoruz. Bunu yaptığımızda yumuşak doku da bu deformasyonu takip ediyor ve Zuzu’nun hayattayken sahip olduğuna benzer olmasını beklediğimiz bir sonuç ortaya çıkıyor.”

Çalışmayı yürüten ekip, her ikisi de geniş bir burna ve kalın dudaklara sahip genç bir erkeği resmeden iki farklı model oluşturdu. Modellerden birinde Zuzu, donörlerden elde edilen veriler ışığında saç ve kaşları olacak şekilde diğerinde ise gözleri kapalı ve saçsız bir şekilde tasvir ediliyor. Araştırmaya göre, elde edilen dijital yüz “hafifçe zayıflamış” olduğundan araştırmacılar eksik dişlerden kaynaklanan bir boşluğu ortadan kaldırmak için alt çeneyi geri çekti.

Brezilya Zuzu Yüz Yeniden Canlandırması

Brezilya’da Yaşamış Kişinin Kafatası Asya Popülasyonuyla Yakınlık Taşıyor

Çalışmada yer alan detaylardan bazıları ise şöyleydi:

“Kafatasının Asya popülasyonuyla bir yakınlığı olsa da böylesi bir soya sahip bireyler arasında çok sayıda yapısal farklılık vardır ve bunlar göz kapaklarının kapatılmasıyla giderilir.

“Ten rengi hakkında kesin bir bilgi olmadığı için görüntü gri tonlamalı (siyah-beyaz) olarak da işlendi. Dolayısıyla, böyle bir görüntü, gerçek yüzün olabileceğine en yakın tasvir olacaktır.”

Santos, çalışmayı kendisi için önemli kılan düşüncelerini ise şu sözlerle açıklıyor:

“Zuzu’nun kafatasına bakmanın en ilginç yanı, hayattayken nasıl görünmüş olabileceğine dair bir fikir sahibi olmak. Bu, ülkemizin en eski atalarından biriyle yeniden bir araya gelmeye benziyor.”

Siz bu rekonstrüksiyonu nasıl buldunuz? Görüşlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da paylaşabilir, daha fazla arkeoloji haberi için bizleri Google News’ten takip edebilirsiniz.

Kaynak: Live Science

M. Yusuf Kaba

2002 yılında İstanbul'da doğdum. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde öğrenim hayatıma devam ediyorum. İlgi alanlarım arasında kitaplar, animasyon yapımları ve oyunlar yer alıyor. Aynı zamanda amatör olarak fotoğrafçılıkla uğraşıyorum.

The Last Voyage of the Demeter En Korkutucu Dracula Filmi Olabilir