in ,

Gizemli İnsan Soyu Denisova’ya Ait En Eski Kalıntılar Sibirya’da Bulundu

Denisova insanı hakkında yeni fosiller ortaya çıkartıldı. Modern insanın akrabası olan bu soy, 200 bin yıl öncesinin yaşamına dair ipuçları veriyor.

Denisova insani hakkında yeni

Denisova insanı olarak adlandırılan insan soyunun arkaik örneğine dair en eski kalıntılar ortaya çıkartıldı. Sibirya’da bir mağarada keşfedilen fosiller bu gizemli soya dair yeni verileri gün yüzüne çıkartıyor.

İlk olarak 2008 yılında Sibirya’da bulunan Altay Dağları’ndaki bir mağarada Rus arkeologlar tarafından keşfedilen Denisova insanı, insanın evrimine dair önemli bir basamağı temsil ediyor.

Neandertaller ie beraber modern insanın bilinen en yakın akrabaları konumunda olan Denisova insanları, 40 bin yıl öncesinde hâlâ yaşayan bir gruptu. Çoğunlukla Asya’da yaşayan bu topluluk, bilim insanlarına göre en az iki farklı modern insanın atasıyla çiftleşmiş durumda.

Bugüne dek ise bu insansılara dair keşfedilen fosillerin sayısı bir hayli kısıtlıydı. Kalıntılardan beşi, Denisova’ya ilk defa rastlanan ve sonrasında Denisova Mağarası olarak adlandırılan mağarada; birisi ise Tibet’teki Baishiya Karst Mağarası’nda keşfedilmişti.

Denisova insani hakkında yeni keşif

Yapılan yeni araştırma, yine aynı mağarada, Denisova’da üç yeni insan fosilini ortaya çıkarttı. 200 bin yıllık bir geçmişe sahip olduğu düşünülen kalıntılar, bugüne dek tespit edilen en eski Denisova’nın keşfi anlamına da geliyor. Bundan önce erişilebilen en eski örnekler 122 bin ila 194 bin yaşındaydı.

Denisova İnsanı, Modern İnsanla İletişim İçerisindeydi

Denisova Mağarası’nda bulunan 3.791 kemik kalıntısını inceleyen araştırmacılar aslında 5 insan kemiği tespit etti. Ancak bunlardan yalnızca 4 tanesi soylarının belirlenmesini sağlayacak kadar DNA içeriyordu.

Yapılan DNA analizleri, üçünün Denisova insanı, birinin de Neandertal olduğunu tespit etmeyi başardı. Önceki araştırmalar, Neandertaller ve Denisova insanlarının çok yakın akraba olduğunu ortaya koymuştu.

Homo sapiens’in Avrupa’da Neandertaller’le beraber yaşadığı kesin olarak kanıtlanmıştı. Bu nedenle bilim insanları, modern insanın geçmişte büyük ihtimalle Denisova insanlarıyla da birlikte yaşadığını tahmin ediyor.

Avusturya’daki Viyana Üniversitesi’nden Arkeolog Katerina Douka, Livescience adlı dergiye şu açıklamaları yaptı:

“Denisova Mağarası’nın en eski katmanları arasında üç yeni Denisova kemiği keşfetmek bizi son derece heyecanlandırdı. Daha önce başka hiçbir insan fosilinin bulunmadığı bu katmanları özellikle hedef aldık ve stratejimiz işe yaradı.”

Denisova Fosilleri Binlerce Yıl Öncesinde Dair Önemli İpuçları Sunuyor

Araştırmacılar, habere konu olan Denisova fosillerinin yaşını, fosillerin yer aldığı toprak tabakasına dayanarak hesapladı. Bu katman aynı zamanda Denisova yaşamına dair dikkat çekici arkeolojik ipuçları sunan bir dizi taş eser ve hayvan kalıntısı barındırıyordu.

Denisova insanı

Önceki Denisova fosilleri bu tür arkeolojik malzemeleri içermeyen katmanlarda veya Neandertallere ait eserleri de içerebilecek katmanlarda bulunmuştu. Bu nedenle yalnızca bu türle ilişkilendirilebilecek bir arkeolojik eser bulunamamıştı.

Tespit edilen yeni bulgular, bu insan soyunun iklimin sıcak ve şu andakine benzer olduğu bir zaman diliminde, geniş yapraklı ormanların ve açık bozkırların bulunduğu, insan yaşamına uygun bir bölgede yaşam mücadelesi verdiklerini gösteriyor.

Mağarada bulunan kesilmiş ve yanmış hayvan kalıntıları, Denisova insanlarının geyik, ceylan, at, bizon ve yünlü gergedanlarla beslenmiş olabileceklerini işaret ediyor.

Arkeolog Katerina Douka sözlerini şöyle noktaladı:

“Denisova insanlarının bu arkeolojik kalıntıların yaratıcıları olduğundan ilk kez emin olabiliyoruz. Bu kalıntılardan Denisovanların çevrelerine iyi adapte olduğunu ve kendilerine sunulan her kaynağı kullandığını çıkarabiliriz.”

Siz bu keşif hakkında ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: The Independent

Eda Aydın

1992 yılında Bursa'da doğdum. Radyo, Sinema ve Televizyon Bölümü mezunuyum. Filmler, kitaplar hakkında inceleme ve görüş yazıları yazıyorum. Tanpınar'ı seviyorum.

1. Avatar for Nefrayto Nefrayto dedi ki:

Kafatasları ne kadar büyükmüş, sanırım vücutça da epey iriydiler :open_mouth: “Crood’lar (2013)” filmini hatırlattı bana, haberin görselindeki kadın yüzü çizimi.

"Dying to Divorce" (Ölümüne Boşanmak) Oscar