in ,

Tarihin En Eski İnsansı Ayak İzi Girit’te Keşfedildi: 6 Milyon Yıllık Geçmiş

Girit adası, tarihin en eski insansı ayak izi keşfi ile gündemde. Ortaya çıkan bilgiler 6 milyon yıllık bir geçmişi işaret ediyor.

Girit Tarihin En Eski İnsansı Ayak İzi

Tarihin en eski insansı ayak izi Girit adasında keşfedildi. 6 milyon yıllık tarihe sahip ayak izi, fosilleşmiş tortular arasında bulundu.

Ege denizi tarihe ev sahipliği yapmaya devam ediyor. Almanya’da bulunan Tübingen Üniversitesi’nden bir grup araştırmacı, Girit adasındaki fosilleşmiş tortular arasında 6 milyon yıllık bir geçmişe sahip insansı ayak izleri buldular. Adadaki Trachilos köyü yakınlarında yapılan keşif büyük ses getirdi.

Araştırmayı gerçekleştiren ekip, ayak izlerinin Atina’da daha önce 7,2 milyon yıllık fosilleri bulunan ve bilimsel adı Graecopithecus freybergi olan bir insansıya (hominin) ait olduğunu düşünüyor.

Girit Adasındaki İnsansı Ayak İzi Keşfi Geçmiş Bilgilerin Güncellenmesini Sağladı

Bu da söz konusu izlerin, tarihteki “bilinen en eski insansı ayak izleri” olduğu gerçeğini ortaya çıkartıyor.

Bilimsel araştırma ve haber sitesi Science Alert’ın aktardığı detaylara göre fosil kayıtlarında 300 bin yıl öncesinden kalma hiçbir Homo sapiens kaydı yer almıyor. Hatta Neandertallere ait kayıtlar bile 430 bin yıl öncesine tarihli. Bunlardan yola çıkan bilim insanları, izleri bırakan kişilerin insan ırkının büyük büyük atalarından olduğuna kanaat getiriyor.

Girit Tarihin En Eski İnsansı Ayak İzi

Bununla beraber ortaya çıkan bulgular, modern insanınkine benzeyen bir ayağın yürümek için kullanıldığına dair en eski “doğrudan” kanıtın da Girit’teki keşifle birlikte gün yüzüne çıktığını gösteriyor.

Habere konu olan izler ilk olarak 2017 yılında ortaya çıkartılmıştı. Ancak o dönem yapılan araştırmalarda yalnızca 5,7 milyon yıl öncesi tarihlenebilmişti. Yayımlanan yeni araştırma ise her şeyi değiştirdi.

Üzerinde elliden fazla ayak izinin bulunduğu fosilde bu izlerin çok daha eskilere ait olduğu öğrenildi. Hakimli bilimsel dergilerden Scientific Reports’ta yer alan araştırma izlerin 6,05 milyon yaşında olduğunu ortaya koydu. Bu “küçük” değişiklik de izleri düşünüldüğünden 350 bin yıl öncesine tarihliyor.

Konu Hakkında Farklı Görüşler Mevcut

Tüm bunlara ek olarak bu izler hakkındaki bazı çıkarımlarda hâlâ uzlaşılmış değil. Bu izlerin eski bir homininin bıraktığına dair ortaya atılan fikre katılmayan bazı uzmanlar da yer alıyor.

Kimileri izlerin hominin olmayan bir primat tarafından bırakıldığını düşünse de araştırmacılara göre hiçbir argüman, izlerin G. freybergi gibi erken bir insan atasına ait olabileceği fikrini çürütmüyor.

Tübingen Üniversitesi’nden paleontolog Madelaine Böhme konu hakkında, “İzleri bırakanlar ve Graecopithecus freybergi arasındaki bağlantıyı göz ardı edemeyiz,” şeklinde konuşuyor.

Siz bu keşif hakkında ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: The Independent

Devrim Beyaz

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunuyum. 2016'dan beri serbest editörlük yapıyor, çeşitli internet siteleri ve dergiler için haber ve incelemeler kaleme alıyorum.

Hawkeye fragman