Muş’ta 35 Milyon Yıllık Tropik Deniz Canlısı Fosilleri Bulundu

Muş Ovası’nda 35 milyon yıllık geçmişe sahip tropik deniz canlısı fosilleri keşfedildi. Doğu Anadolu coğrafyası, yeni bilgilerle yorumlanabilecek.

muş tropik deniz canlısı fosilleri

Muş Ovası’nda 35 milyon yıllık geçmişe sahip deniz canlılarına ait fosiller keşfedildi. Elde edilen deniz canlılarından daha detaylı bilgiler alabilmek için paleontologlar göreve davet edildi.

Muş’un yüz ölçümü olarak en büyük ikinci ilçesi olan Bulanık’taki Akçaarmut Köyü yakınlarında keşfedilen fosiller, araştırmacılar tarafından incelendi. Muş Alparslan Üniversitesi (MŞÜ) Afet Yönetim, Araştırma ve Uygulama Merkezi Müdürü Dr. İskender Dölek, bulunan fosillerin 35 milyon yıllık deniz canlıları olabileceğini öne sürdü.

Dr. Dölek, elde edilen omurgasız deniz canlıları fosillerini başta yaş, tür ve cins gibi detayların öğrenilebilmesi için paleontologlara göndereceğini ifade etti.

muş tropik deniz canlısı fosilleri

Afet Yönetim, Araştırma ve Uygulama Merkezi olarak uzun süreden beri devam eden çalışmalar sonucunda geçen yıl arazide Mollusca fosilleri bulduklarını anımsatan Dr. Dölek, omurgasız deniz canlıları fosilleriyle ilgili haberler çıktıktan sonra bu yıl içerisinde Bulanık’ta benzer fosillerin olduğu yönünde bilgi aldıklarını söyledi.

Arazide daha çok Mollusca (Yumuşakçalar) fosilleri bulmayı beklerken Gastropod (Karındanbacaklılar) ve deniz kestanesi ile farklı türlere ait olduğunu düşündükleri fosillerle karşılaştıklarını kaydeden Dr. Dölek açıklamasına şu sözlerle başladı:

“Bunların yaş olarak 35 milyon yıl öncesine ait olabileceğini düşünüyoruz. Bunları yaşlandırma, tür ve cins tayini için paleontologlara göndereceğiz. Onlardan gelen bilgiler ışığı altında Doğu Anadolu Bölgesi’nin coğrafyasını bu yeni veriler ışığı altında tekrar, yeniden belki yorumlayacağız. Doğu Anadolu Bölgesi coğrafyası özelinde Muş’un da paleocoğrafyası ve paleoiklim koşulları hakkında yeni verilere, yeni bilgilere sahip olmuş olacağız.”

Muş Ovası’nda Bulunan 35 Milyon Yıllık Fosiller Tropik Bir Denize Ait Olabilir

Değerlendirdikleri fosillerin tropikal bir denizde yaşayan canlılar olduğunu düşündüklerini ifade eden Dr. Dölek açıklamasına şu şekilde devam etti:

“Bu deniz sıcak. Yani bugünkü koşullara göre daha sıcak tropikal bir deniz. Yüksek sıcaklığa sahip. Köpek balıklarının olduğu, mercanların bulunduğu, Gastropodların, deniz kestanelerinin yaşadığı bir deniz veya bir ekolojik ortamdan bahsediyoruz.”

muş tropik deniz canlısı fosilleri

600 metre rakımda fosillere rastlanılıyor olmasının doğal olarak bölgenin daha önce deniz olduğu şeklinde yorumlanacağını anlatan Dr. Dölek, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Bizi şaşırtan özelliklerden bir tanesi de şu olmuştur; acı su veya göl ortamından sıcak deniz canlılarına ait fosillere geçiş olması buranın paleocoğrafyasıyla ilgili belki de yeni yorumların yapılmasına neden olacaktır.”

Şimdilerde karaların hâkim olduğu bölgelerde, milyonlarca yıl önce denizlerin, okyanusların yer almış olması gerçekten de büyüleyici bir gerçek. Görünüşe göre Muş Ovası da bundan milyonlarca yıl önce bambaşka bir yaşamın izlerini taşıyordu.

Siz bu keşif hakkında ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: İHA

Devrim Beyaz

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunuyum. 2016'dan beri serbest editörlük yapıyor, çeşitli internet siteleri ve dergiler için haber ve incelemeler kaleme alıyorum.

Yetişkinlere Yönelik Süper Kahraman filmleri