76 Milyon Yıl Önce Yaşamış Bir T-rex’in Kafatası Açık Artırmada Satışa Çıkartılıyor

76 milyon yıllık bir T-rex kafatası açık artırmada satışa çıkacak. Devasa fosilin 20 milyon dolara alıcı bulması bekleniyor.

T-rex Kafatası - Maximus

Devasa bir fosilleşmiş T-rex kafatası müzayedede alıcılarını bekleyecek. 76 milyon yıl önce yaşamış bir Tyrannosaurus rex’in kalıntıları için beklenen para 20 milyon doları buluyor.

Bilinen dinozorlar arasında en popüler olanların başında gelen T-rex’ler, arkeoloji ve tarih meraklılarının ilgisini cezbetmeye devam ediyor.

Sotheby’s adlı ünlü müzayede evi tarafından açığa çıkartılacak T-rex kafatası numunesi, 9 Aralık 2022 tarihinde New York’ta alıcılarını bekleyecek. 76 milyon yıllık bir tarihe sahip olan kafatasının, bugüne dek gün yüzüne çıkartılan en eksiksiz Tyrannosaurus rex fosili olduğu öne sürülüyor. Kafatasının yaklaşık 15-20 milyon dolara alıcı bulacağı tahmin ediliyor.

Bir grup fosil avcısı, ABD’nin Güney Dakota eyaletindeki Harding County’de bulunan Hell Creek Formasyonu’ndaki özel bir arazide, Maximus takma isimli T-rex’in kafatasını keşfettiler. Bu bölge, 1997 yılında açık artırmada satılan ilk dinozor olan ve 8.3 milyon dolar fiyat biçilen Sue ile 2020’de 31.8 milyon dolara satılan Stan dahil, pek çok ünlü T-rex fosiline ev sahipliği yapmıştı.

T-rex Kafatası - Maximus - Dinozor

Paleontologlar, aynı bölgede daha önce Triceratopses, Edmontosaurs, Ankylosaurs ve Pachycephalosaurs başta olmak üzere Kretasa döneminde yşaamış birçok canlının fosilleşmiş kalıntılarına ulaşmayı başardılar.

T-rex Maximus’un Kafatasının Günümüze Ulaşması “Büyük Bir Şans”

Sotheby’s, şimdilik Maximus’un kim tarafından, nasıl keşfedildiği ve mevcut sahibinin kim olduğu bilgilerini paylaşmadı. Ancak müzayede evindeki yetkililer, yaptıkları açıklamada kafatasının günümüze ulaşmasının “büyük bir şans” olduğunu; dinozorun geri kalan kemiklerinin hava koşulları ve erozyon sebebiyle yok olduğunu kaydetti.

Açık artırma şirketinden Henry Galiano, yaptığı açıklamada şu ifadelere yer veriyor:

“T-rex kalıntılarının en yoğun bulunduğu alanlardan birinde gün yüzüne çıkartılan kafatası, orijinal şeklinin ve yüzey özelliklerinin çoğunu korudu. En küçük ve hassas kemikleri bile bozulmadan, bilimsel bir bütünlük içerisinde günümüze kalmayı başardı. Kafatasını dikkatli bir şekilde çıkartan ve koruyan deneyimli saha paleontologlarının çalışmaları olmasaydı, parça aşınmış ve sonsuza dek kaybedilmiş olabilirdi.”

Açık artırmayı kazanan kişi, demir bir kaide üzerine monte edilmiş 90 kilo ağırlığında ve yaklaşık 2 metre uzunluğundaki Tyrannosaurus rex kafatasını evine götürecek.

T-rex Kafatası - Maximus Açık Artırma

Çene kemiklerinin hepsi, ayrıca dış kemiklerin çoğu, birçok üst ve alt dişi de bünyesinde barındıran kafatasında iki de büyük delik bulunuyor. Bu da Maximus’un muhtemelen bir başka dinozor (ve yine bir T-rex) tarafından öldürüldüğünü gösteriyor. Ancak müzayede evi yetkilileri, bu ölüm nedeninden tam olarak emin değiller.

Siz Maximus adlı dinozorun kalıntıları hakkında ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Smithsonian Mag

Eda Aydın

1992 yılında Bursa'da doğdum. Radyo, Sinema ve Televizyon Bölümü mezunuyum. Filmler, kitaplar hakkında inceleme ve görüş yazıları yazıyorum. Tanpınar'ı seviyorum.

8. Kara Hafta İstanbul Festivali Başlıyor