in ,

Ahtapotların Dinozorlardan Daha Köklü Bir Geçmişe Sahip Olduğu Ortaya Çıktı: İşte İlk “Vampiropod”

Ahtapotlar, dinozorlardan bile eskiydi. Montana’da bulunan 330 milyon yıllık fosil, ahtapotların bilinen en eski atasını gün yüzüne çıkardı.

ahtapotlar dinozorlardan eski

Ahtapotlar, dinozorlardan bile zamanlara ait. ABD’nin Montana eyaletinde bulunan 330 milyon yıllık fosil, ahtapotların bilinen en eski atasını tarihlemeyi başardı. Yeni bulunan türün adı ABD Başkanı Joe Biden’dan ilhamla “Syllipsimopodi bideni” olarak belirlendi.

Mitolojide, korku hikâyelerine, efsanelerde bol bol kendilerine yer bulan ahtapotlar görünüşe göre düşünülenden daha eski bir zamana ait.

Bilim insanları, Montana’da ortaya çıkartılan yaklaşık 330 milyon yıllık bir fosille ahtapotların bilinen en eski atasını bulmayı başardılar.

Araştırmacılar, bu antik canlının daha önce düşünülenden çok daha eski bir döneme ait olduğu sonucuna vardılar. Bu da ahtapotları, dinozorlar çağından öncesinde de var olduğu anlamına geliyor.

12 santimlik fosilin toplamda 10 uzvu bulunuyor. Günümüzdeki ahtapotlar ise genellikle 8 kollu oluyor. Ahtapotların atası büyük bir ihtimalle tropikal bir okyanusun körfezinde yaşıyordu.

ahtapotlar fosil ilk

Smithsonian Ulusal Doğa Tarihi Müzesi’nden Mike Vecchione keşfe dair şu açıklamaları yaptı:

“Birkaç yer haricinde, yumuşak doku fosilleri bulmak oldukça nadir bir olaydır. Bu çok heyecan verici bir bulgu. Ahtapotun atalarını bilinenden çok daha geriye tarihliyor.”

Bulunan fosil, Montana’nın Bear Gulch adlı kireçtaşı oluşumunda keşfedildi ve 1988 tarihinde Kanada’daki Royal Ontario Müzesi’ne bağışlandı.

Ahtapotlar Hakkındaki Gerçek Yıllarca Gözlerden Uzak Kalmıştı

Yıllar önce keşfedilen ancak yıllarca müzelerde incelenmeyi bekleyen pek çok bulgu olduğu biliniyor. Geçen kasım ayında Viyana Doğa Tarihi Müzesi’nde 150 yıl boyunca bir kutuda bekleyen 33 salyangoz tür gün yüzüne çıkartılmıştı. Pisagor’dan önce Pisagor Üçlüsü’nü kullanan Babilliler hakkındaki tablet de 100 yıldır İstanbul’da çözülmeyi bekliyordu.

Neticede ahtapotların atası hakkındaki bilginin de ortaya çıkması 34 yılı buldu. Araştırmacılar köpekbalığı fosillerini incelerken yıllarca bir çekmecede gözden uzakta kalan ahtapot fosilini ortaya çıkartmayı başardı. Paleontologlar, kireçtaşıyla kaplı 10 küçük uzvu fark edince araştırmalarına yeni bir odak buldular.

vampiropod

Amerikan Doğa Tarihi Müzesi paleontoloğu Christopher Whalen, iyi korunmuş durumdaki fosilin aynı zamanda tıpkı modern ahtapotların yırtıcılardan kaçmak için koyu renkli sıvı püskürtürken kullandığı mürekkep kesesine dair kanıtlar taşıdığını da aktardı.

İlk Vampiropodun Adı Joe Biden’dan İlhamla Konuldu

Bir “vampiropod” olan yaratık, büyük ihtimalle hem modern ahtapotların hem de bir kalamardan çok bir ahtapota çok daha yakın olan, kafa karıştırıcı bir şekilde adlandırılmış bir deniz yaratığı olan “vampir kalamarı”nın da atası konumunda.

Araştırmayı yapan bilim insanları, bu bulgudan önceki “bilinen en eski” vampiropodun yaklaşık 240 milyon yıl öncesine ait olduğunu aktarıyor. Yeni keşif ise 328 milyon yıl önce, Karbonifer dönemine dayanıyor.

Bilim insanları, 10 kollu bu hayvana ABD Başkanı Joe Biden’dan ilhamla “Syllipsimopodi bideni” adını taktı.

Whalen, bu adlandırmanın nedeni olarak Biden’ın iklim değişikliğini durdurmaya yönelik çabalarını ve bilim insanlarına duyduğu güveni gösterdi; bunun bir saygı duruşu olduğunu açıkladı.

Siz bu keşif hakkında ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: The Guardian

Devrim Beyaz

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunuyum. 2016'dan beri serbest editörlük yapıyor, çeşitli internet siteleri ve dergiler için haber ve incelemeler kaleme alıyorum.

1. Avatar for MelihAntepli MelihAntepli dedi ki:

Ahtapotlar gerçekten ilginç canlılar. Uzaylı oldukları ( yani başka bir gezegenden buraya getirilip bırakıldıkları) bile söyleniyor, kanlarının mavi olması, 3 kalplerinin olması ve çok zeki olmaları, her av için farklı bir şekle bürünüyor ve plan kuruyormuş.

2. Avatar for EmrecanDogan EmrecanDogan dedi ki:

Lovecraft boşuna Yüce Eskilerin rahibini ahtapot biçiminde hayal etmemiş. Acaba ne kadar eskiler?

Florence Pugh Dune Part 2