Görülmemiş Keşif: Bilim İnsanları Antarktika’da 1 Milyon Yıllık DNA Örneği İzine Rastladı

Antarktika’da keşfedilen 1 milyon yıllık tortul antik DNA örnekleri, bölge ekosisteminin iklim değişikliğinden ne şekilde etkileneceğine dair veriler sunuyor.

Antarktika 1 milyon yillik dna kesif

Antarktika deniz tabanının altında, bazılarının geçmişi yaklaşık 1 milyon yıl öncesine dayanan antik mikroorganizmalara ait DNA örnekleri keşfedildi. Yeni yapılan bir çalışma, bunların deniz tabanından elde edilmiş en eski tortul antik DNA (sedaDNA) örnekleri oluğunu gösteriyor.

Bilim insanları deniz tabanının 178 metre altından çıkarılan tortul antik DNA örneklerini 2019’da, Uluslararası Okyanus Keşif Programı (IODP) tarafından yürütülen bir çalışma esnasında Scotia Denizi’nde şans eseri elde ettiler. Örnekler, 2 Ekim tarihinde Nature Communications’da yayımlanan bir çalışma kapsamında araştırmacılar tarafından ilk kez incelendi.

Çalışmayı yürüten ekip, örneklerin yaşını tespit edebilmek için korunmuş DNA parçalarındaki hasarlı bölgelere baktı. En eski parçalar 1 milyon yıl öncesinden kalmaydı. Bu keşiften önceki en eski tortul antik DNA, Arktik donmuş topraklarda bulunmuştu ve 650 bin yıl öncesine tarihlendirilmişti.

Tazmanya Üniversitesi (Avustralya) Deniz ve Antarktika Araştırmaları Enstitüsü’nde araştırmacı olan çalışmanın baş yazarı Linda Armbrecht, yeni bulgularla ilgili olarak şunları söyledi:

“Parçalar, bugüne kadar keşfedilen kimliği doğrulanmış en eski deniz tortul antik DNA örnekleri. Numuneler düşük sıcaklıklar, düşük oksijen yoğunluğu ve UV radyasyonunun olmaması sayesinde son derece iyi korunmuş.”

Antarktika 1 Milyon Yıllık DNA Keşfi

Antarktika’da Keşfedilen 1 Milyon Yıllık DNA’ların Hangi Türe Ait Olduğu Bilinmiyor

Bilim insanları bu en eski tortul antik DNA’ların hangi türe ait olduğu konusunda kesin bir sonuca varmış değil ancak bir ökaryota ait olduğunda hemfikirler. (Ökaryotlar, hücrelerinde bir çekirdek ve –genellikle– organeller içeren bir canlılar grubu olup, bilimsel sınıflandırmada arkeler ve bakterilerle beraber tüm canlıları kapsayan üç ana gruptan biri olarak tanımlanıyor.)

Bununla birlikte, örneklerin büyük bir çoğunluğu bugün okyanuslarda hâlâ varlığını sürdürmekte olan ve çoğu deniz besin ağının temelini oluşturan bir tür fitoplankton olan diatomlara (veya diyatome) aitler.

Yeni keşfedilen bu tortul antik DNA örnekleri, yaklaşık 540 bin yıl önce gezegenimizin doğal bir ısınma evresinden geçtiği esnada diatom (bir algler familyası) nüfusunda bir patlama yaşandığını gösteriyor. Yayımlanan makalede; bu sıralarda Antarktika’nın buz örtüsündeki buz kaybı ve artan okyanus sıcaklıklarının diatomların büyüme ve üremesini hızlandırdığı ifade ediliyor.

Araştırmacılara göre insan kaynaklı iklim değişiklikleri de bu süreçtekine benzer şartların yaşanmasına sebep olacak. Ekip, ekosistemlerin gelecekte nasıl değişiklikler yaşayacağını daha iyi anlayabilmek için geçmişte yaşanmış ısınma evrelerinde ne tür değişimlerin gerçekleştiğini öğrenmemiz gerektiğine inanıyor.

Antarktika 1 Milyon Yıllık DNA Keşif

Armbrecht, konuyla ilgili görüşlerini şu sözlerle açıklıyor:

“Antarktika, iklim değişikliğine karşı dünyadaki en hassas bölgelerden biri. Bu kutup denizi ekosisteminin geçmişte ve günümüzde çevresel değişimlere verdiği reaksiyonların incelenmesi bu sebeple bir aciliyet teşkil etmektedir.”

Kıtada daha önce de buzların altında bir nehirde gözden uzak kalmış bir ‘yaşam alanı’ tespit edilmişti.

Sizce Antarktika’da bizi başka ne tür keşifler bekliyor olabilir? Görüşlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da bizlerle paylaşabilirsiniz. Ayrıca tüm içeriklerimizden anında haberdar olmak adına bizi Google Haberler üzerinden takip edebilirsiniz.

Kaynak: Live Science

M. Yusuf Kaba

2002 yılında İstanbul'da doğdum. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde öğrenim hayatıma devam ediyorum. İlgi alanlarım arasında kitaplar, animasyon yapımları ve oyunlar yer alıyor. Aynı zamanda amatör olarak fotoğrafçılıkla uğraşıyorum.

Ryan Reynolds Disney Park film filmi