Astronotlar Kan, Ter ve Gözyaşlarıyla Uzayda Yaşamın Yeşermesine Nasıl Katkı Sağlayabilir?

Kozmik Beton ile uzaydaki inşaat çalışmaları daha “hesaplı” olabilir. Sıradan betondan 3 kat daha dayanıklı bu maddenin üretimi için astronotların kanı ve gözyaşı gerekiyor.

kozmik beton astronot

Kozmik beton elde edebilmek için bilim insanları yeni tariflere yöneliyor. Sıradan betondan 3 kat daha dayanıklı olan bu parça için gerekenler ise dikkat çekici. Astronotların kan, ter ve gözyaşı gibi sıvılarıyla Mars toprağını bir araya, işleri farklı bir boyuta taşıyabiliyor.

Bilimkurgu eserlerinde gördüklerimiz yavaş yavaş gerçeğe dönmeye başlıyor. Artık Mars’a ya da Ay’a yerleşim çok da hayal değil. Devletlerden çok, özel şirketlerin her geçen gün hız kazandırdığı uzay yarışlarında sıradaki hedeflerden birisi de kolonileşme. Özellikle Elon Musk’ın Kızıl Gezegen’e koloni kurma konusundaki çalışmaları iyi biliniyor.

Bilim insanları da böyle bir alternatifte, uzayda yaşamın nasıl olabileceğine dair çalışmalar yürütüyor. Kozmik beton da bunlardan birisi. Normal betondan katbekat daha sağlam olan bu türün üretimi için önerilen malzemeler ise dikkat çekici.

Birleşik Krallık’taki Manchester Üniversitesi araştırmacılar, sıradan betonun kendisinden üç kat daha dayanıklı olan bu malzemenin, ileriki yıllarda uzayda gerçekleştirilecek inşaat faaliyetlerinde kullanılabileceğini öne sürdü.

NASA’daki uzmanlar dahil pek çok araştırmacı Dünya dışı kalıcı yaşam için o yerde yerleşim alanları kurulması gerektiği fikrini savunuyor. Ancak inşaat malzemelerini Dünya’dan yeni yerleşim alanlarına taşımak bir hayli masraflı. Örneğin Mars’a tek bir tuğla götürmek yaklaşık 2 milyon dolara mal olabiliyor. Öte yandan Ay’da 4 kişilik bir ailenin yaşam maliyetleri geçen aylarda hesaplanmış ve ortaya çarpıcı sonuçlar çıkmıştı.

Bu maliyetleri kısmanın en kolay yolu ise hammadde üretimine yerleşilen bölgede devam etmek. Daha önce Çin mimarisinde kullanılan domuz kanı ve kireç harcı karışımı, “kozmik beton” için bilim insanlarına ilham verdi.

Kozmik Beton Tarifi için Astronot Bedenlerinden Sıvılar Kullanılabilir

Kanın plazma kısmındaki albümin adlı proteini idrar, ter ve gözyaşında bulunan üreyle birleştirildi. Bu da Ay veya Mars’taki tozların bir benzeriyle karıştırılınca “AstroCrete” adı verilen malzeme elde edildi.

Bilim insanları, Mars’ta iki yıl sürecek bir görevde 6 astronottan 500 kilogramdan fazla AstroCrete üretilebileceğini ifade ediyor.

kozmik beton koloni

Materials Today Bio adlı dergide yayımlanan makalenin yazarı Aled Roberts konu hakkında şunları kaydetti:

“Uzmanlar bir süredir Mars yüzeyinde beton benzeri malzemeler üretmek için uygun teknolojiler geliştirmeye çalışıyor. Ancak biz, cevabın en başından beri içimizde olabileceğini düşünmekten asla vazgeçmedik.”

Öte yandan araştırma ekibi, uzaydaki muhtemel yerleşimcilerin yüksek seviyede radyasyona maruz kalacağına ve izolasyonun psikolojik etkilerine dikkat çekerek kan almanın zor olabileceğini aktarıyor. Görünen o ki konu hakkında araştırmalarda gidilecek daha uzun bir yol var.

Siz bu “tarif” hakkında ne düşünüyorsunuz? Mars yüzeyine uygun malzemeler için geliştirilen teknolojinin aldığı boyuta dair görüşleriniz neler? Fikirlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: The Independent

Eda Aydın

1992 yılında Bursa'da doğdum. Radyo, Sinema ve Televizyon Bölümü mezunuyum. Filmler, kitaplar hakkında inceleme ve görüş yazıları yazıyorum. Tanpınar'ı seviyorum.

1. Avatar for AeroKnight-sama AeroKnight-sama dedi ki:

Her koloni eskisinden çok daha gelişmiş oluyor umarım Mars’ta da işler yolunda gider.

şahsiyet meksika Asesino del Olvido uyarlama fragman