‘Yıldızları Dinleyecek’ Gönüllüler Aranıyor: Uzayın ‘Müziği’ Galaksinin Keşfine Yardımcı Olabilir

AstroSounds projesi için yıldızları dinleyecek gönüllüler aranıyor. Belçikalı bilim insanları, uzay araştırmaları konusunda yeni bir adım atmaya hazırlanıyor.

AstroSounds Yıldızları Dinleyecek Gönüllüler Aranıyor

AstroSounds projesi ile yıldızları dinleyecek gönüllüler aranıyor. Belçikalı bilim insanları, yıldızları sınıflandırmak ve tespit etmek için yeni bir yol deniyor.

Belçikalı astronomlar, yeni yıldızları ve takımyıldızları tanımlamaya ve sınıflandırmaya yardımcı olmak için gönüllüleri “yıldızları dinlemeye” çağırıyor. İnsan kulağının yıldız türlerini ne ölçüde ayırt edebileceğini araştıran ve (yıldız) verilerinin analizine yardımcı olabilecek AstroSounds adı verilen bilim projesinin bir parçası olarak, halkın da bilimsel araştırmalara yardımcı olabileceği belirtiliyor.

Konuyla ilgili Leuven Üniversitesi’nden astronom Katrien Kolenberg konuştu ve AstroSounds ile işitmemizin bilimsel araştırmalar için de kullanılabilecek çok güçlü bir enstrüman olduğunu göstermek istediklerini ifade etti.

Bazı yıldızların dev çan sesleri gibi titreşim yaydıkları veya yankılandıkları biliniyor. İnsanlar bu sesleri doğrudan duyamıyor olsalar da, bu sesler titreşimler sayesinde yıldızlardan gelen ışık değişimlerinde görülebilir. Bunlar daha sonra duyulabilir sese dönüştürülebilir ve bir yıldızı tınısından tanımayı mümkün hale getirebilir. AstroSounds isimli projenin amaçladığı şey de tam olarak bu.

AstroSounds Projesi Bilimi Daha Kapsayıcı Hale Getirebilir

AstroSounds Yıldızları Dinleyecek Gönüllüler Aranıyor

Katrien Kolenberg, durumu basite indirgeyerek şu şekilde bir tanımlama yaptı:

“Güneşimiz gibi yıldızlar, farklı sesler yaratan farklı özelliklere sahip devasa gaz toplarıdır. Geniş bir kitlenin farklı türdeki yıldızları önceden bilgi sahibi olmadan dinlemesine izin vererek, kulağın veri analizi için ne kadar güçlü olduğunu belirleyebiliriz.”

Dr. Kolenberg bu yöntemin yıldızlar arasındaki ince farkları keşfetmek adına görsel olarak bulmaya çalışmaktan daha kolay olabileceğini söyledi. Proje bir yandan bilimi daha kapsayıcı ve çekici hale getirmeyi de planlıyor.

Katrien Kolenberg ile görme engelli araştırmacı Wanda Diaz-Merced tarafından yürütülen AstroSounds projesi, Diaz-Merced’in yıldız verilerinin işitme temelli analizi hakkında yaptığı doktora çalışması projenin esasını oluşturuyor. Leuven’deki Tweebronnen kütüphanesine yapılan bir kurulum ile gönüllü olacaklar şimdiden yıldızları keşfetmeye yardımcı olmaya başlayabilirler.

Söz konusu projeyi sizler nasıl buldunuz? Böyle bir projede dinleyici olarak yer almak ister miydiniz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizlerle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: The Brussels Times