Kendi Kafasını Kopartıp Yaşamını Sürdüren Bir Deniz Sümüklü Böceği Keşfedildi

Japonya’da yapılan bir araştırmada kendi kafasını koparttıktan sonra yaşamına devam edebilen deniz sümüklü böceği keşfedildi.

Kendi Kafasını Kopartıp Yaşamını Sürdüren Deniz Sümüklü Böceği

Sümüklü böcekler genellikle ikinciye dönüp bakma gereği duymadığımız yaratıklar. Bu cinsin, sularda yaşayan bir türü ise çok ilginç bir keşfin öznesi oldu. Bir deniz sümüklü böceği türü, kendi kafasını kopartıp; yepyeni bir vücutla hayatına devam edebiliyor.

Japonya’daki Nara Üniversitesi’nde doktora araştırmasını yapan Sakaya Mitoh’un kazara yaptığı keşif, deniz sümüklü böceklerinin gelişim devrelerini inceleyen bir çalışmada ortaya çıktı. Mitoh, bir gün laboratuvara girdiğinde vücutsuz bir kafayla karşılaştığını ve ilerleyen günlerde ölü kafanın diğer canlılar tarafından yenileceğini düşündüğünü açıkladı. Aynı kafayı bir süre sonra yeni bir vücudun üstünde görünce ne kadar şaşırdığını tahmin edebilirsiniz.

Deniz sümüklü böceklerine kadar rejenerasyon yeteneği sadece kertenkelelere aitti. Tehdit anında kuyruğunu bırakmalarıyla ünlü bu sürüngenler, artık tahtını sacoglossa ya da öz emici cinsinden deniz sümüklü böceklerine bırakacak. Nihayetinde, yeni vücut kuyruktan çok daha etkileyici bir rejenerasyon.

Peki, vücutsuz bir baş okyanusta nasıl hayatta kalabiliyor? Geleneksel sindirim imkânının olmadığı bir senaryoda başka yöntemlerle gerekli enerjiye ihtiyaç duyuluyor. Şimdiye kadar bitkilerin kloroplastlarının tekelinde olan fotosentez, vücutsuz başın yardımına koşuyor olabilir. Kleptoplasti denilen ve mikroorganizmalarda görülen; bir alge tutunup üzerinden beslenerek hayatta kalma işlemi, deniz sümüklü böceği kafalarında da uygulanıyor. Algi, kafasına işleyen sümüklü böcekler yeni vücut çıkana kadar okyanusta zararsız bir yaprak misali salınıp duruyor.

Kafasını Kopartıp Yaşama Devam Eden Deniz Sümüklü Böceği | İZLE

YouTube video

Kafayı koparma işleminin ardından boyundaki yaranın iyileşme süreci birkaç gün sürebiliyor. Yeni vücut yaratma girişiminin başarı oranı da sümüklü böceğin yaşına göre değişiyor. Gerekli güce sahip olmayan yaşlı bireyler 10 gün içerisinde ölürken; genç sümüklü böcekler birkaç saat içerisinde alglerden beslenmeye başlıyor bile. Sonrasında, bir hafta içerisinde yeni kalp üretimi başlıyor. Üçüncü haftanın sonundaysa yepyeni vücut kullanıma hazır hâle geliyor.

Deniz sümüklü böceklerinin bu işlemi niye yaptığı bilinmezliğini koruyor. Bilim insanları işlemin hastalanan veya zehirlenen vücuttan kopup; sorunun beyne ulaşmasını engelleme amacıyla gerçekleştirildiğini düşünüyor. Nasıl yapıldığı da henüz tamamen açıklanmış değil. Hâlen devam eden araştırmalarda, deniz sümüklü böceklerinin insanlardaki kök hücrelere benzeyen, vücuttaki her yapıyı oluşturabilen hücre gruplarına sahip olduğu anlaşıldı. Deniz sümüklü böcekleri üzerindeki araştırmalar Japonya’da devam ediyor.

Deniz sümüklü böceklerinin bu ilginç yaşam biçimi konusunda sizler ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da paylaşabilirsiniz.

Kaynak: IFLScience

Mehmet Çakıcı

1999'da Balıkesir'de doğdu. Küçük yaştan beri fantastik edebiyata ilgi duydu, büyüdükçe diğer edebiyatlara da yaklaştı. Şu sıralar İstanbul Üniversitesi'nde bu ilginin üstüne iyice düşüyor. Uzun bir süre araknofobinin nasıl yazıldığını öğrenemedi.

1. Avatar for kadriyegumus kadriyegumus dedi ki:

Gün gelip insanlar için de aynı şey olabilecek mi acaba?

Concrete Cowboy Yayın Tarihi Netflix