Şimdiye Kadarki En Uzak Galaksi Keşfedildi: Dünya’dan Tam 13,5 Milyar Işık Yılı Ötede

Bugüne dek keşfedilmiş en uzak galaksi tespit edildi. Binlerce saatlik gözlemin sonunda bilim insanları, neredeyse Büyük Patlama ile yaşıt bir gökada gözlemlemeyi başardı.

En Uzak Galaksi Keşfedildi: 13,5 Milyar Işık Yılı Ötede

Bugüne dek tespit edilmiş en uzak galaksi 1,200 saatlik bir gözlemin sonucunda keşfedildi. Bilim insanları, neredeyse Büyük Patlama ile yaşıt bir gökadayı gözlemlemeyi başardı.

Gökbilimciler şimdiye kadar keşfedilen en uzak galaksiyi 13,5 milyar ışık yılı uzaklıkta tespit ettiler. Yeni keşfin bir diğer önemli yanı ise, daha önce hiç gözlemlenmemiş bir yıldız türüne de ev sahipliği yapabileceği ihtimali.

Astrophysical Journal adlı dergide yayınlanan bir makale ile duyurusu yapılan ve HD1 adı verilen galaksi, Hawaii’deki Subaru Teleskobu, Şili’deki VISTA Teleskobu, Birleşik Krallık Kızılötesi Teleskobu (UKIRT) ve NASA’nın artık emekliye ayrılan Spitzer Uzay Teleskobu ile yapılan 1,200 saatlik gözlem sonunda tespit edildi. Ardından Şili’deki Atacama Büyük Milimetre/milimetre-altı Dizisi (ALMA) tarafından toplanan gözlemlerle mesafesi doğrulandı.

Yeni keşfedilen ve 13,5 milyar ışık yılı uzaklıkta olduğunu tahmin edilen HD1 adlı galaksi, şu anki en uzak gökada olan GN-z11’den 100 milyon ışık yılı daha uzak bir mesafede yer almakta. HD1 olarak adlandırılan galaksi, ultraviyole ışığında oldukça parlak gözükmekte. Bu da galaksideki yüksek enerjili aktiviteyi işaret etmekte. Bilim insanları ilk bakışta bunun bir “yıldız patlama galaksisi” veya nispeten yüksek oranda yıldız üreten bir galaksi olabileceği teorisi üzerinde dursalar da, daha yakından incelediklerinde galaksinin bir yılda 100’den fazla yıldız ürettiğini keşfettiler. Bu rakam tipik yıldız patlama galaksilerinden 10 kat daha yüksek bir oran.

En Uzak Galaksi, İlk Yıldızlarla İlgili Birçok Sırrı Açığa Çıkarabilir

En Uzak Galaksi Keşfedildi: 13,5 Milyar Işık Yılı Ötede

Araştırma ekibi şimdilik galaksiden yayılan aşırı enerjiyi açıklamak için iki yeni olasılık üzerinde duruyorlar. İlk olasılık, HD1 galaksisinin merkezindeki güneşten 100 milyon kat daha büyük, süper kütleli bir kara deliğe sahip olması. Bu ihtimalin doğru çıkması, şimdiye kadar tespit edilen en eski kara deliği de açığa çıkartacaktır. Öte yandan, yeni tespit edilen galaksi gözlemcilerin bugüne kadar gözlemleyemediği, evrenin ilk yıldızlarından bazılarına ev sahipliği yapıyor olabilir.

Büyük Patlama sonrası evrende oluşan ilk yıldız popülasyonunun, modern yıldızlardan daha büyük, daha parlak ve daha sıcak olduğu biliniyor. Popülasyon III yıldızları olarak adlandırılan bu yıldızların, tipik yıldızlardan çok daha yüksek seviyelerde ultraviyole ışık ürettiğine inanılıyor. Bu da potansiyel olarak HD1’in parlaklık durumuna bir açıklık getiriyor. Gökbilimciler, HD1’in Popülasyon III yıldızlarına sahip olduğunu kanıtlarsa, bu nesnelerin ilk kez gözlemleneceği anlamına geliyor.

Ekip, hesaplamalarını doğrulamak için söz konusu galaksiyi James Webb Uzay Teleskobu ile daha detaylı gözlemleyeceklerini de açıkladılar.

Yeni en uzak galaksi keşfi hakkında sizler neler düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum üzerinden bizlerle paylaşmayı unutmayın.

Kaynak: Astronomy