Geliştirilen Kimyasal, Kuraklığa Meydan Okuyacak

Araştırmacılar kuraklık ve iklimlerdeki değişkenlik nedeniyle etkilenen bitkilere iyi gelebilecek bir kimyasal geliştirdi.

Kimyasal

University of California’dan bir ekip, bitkilerin suya tutunmasına yardımcı olacak bir kimyasal yarattı; bu da kuraklıktan kaynaklanan yıllık büyük yıllık mahsul kayıplarını azaltacak ve çiftçilerin değişen iklime rağmen gıda yetiştirmesine yardımcı olacak.

Araştırmayı yönlendiren UC Riverside’daki bitki hücre biyolojisi profesörü Sean Cutler kuraklığın dünya çapındaki yıllık mahsulat başarısızlığının selle yakından ilişkili bir numaralı nedeni olduğunu söyledi. Bu kimyasal, su seviyesi düşük olduğunda çiftçilerin mahsul performansını daha iyi yönetmelerine yardımcı olabilecek heyecan verici yeni bir araç.

Ekibin su kaybını önleyici kimyasal konusundaki çalışmalarının detayları, Science dergisinde yayınlanan bir makalede anlatılıyor. Bu kimyasala kısaltması OP olan opabacatin deniyor.

Cutler’ın 2013 yılında Quinabactin adlı ekibi tarafından geliştirilen daha önceki bir OP sürümü türünün ilk örneği. Kuraklık stresine cevaben bitkilerin ürettiği doğal hormon olan abisisik asit veya ABA’yı taklit ediyor. ABA bitkinin büyümesini yavaşlatmasıyla biliniyor. Büyümesi yavaşlayan bitki ise mevcut olandan daha fazla su tüketmezken solmamayı da başarıyor.

Yeni Keşif, Bilim İnsanlarına Kuraklıkla Baş Etmek İçin Zaman Kazandıracak

Cutler, araştırmacıların uzun zamandır bitkileri ABA ile spreylemenin kuraklık toleranslarını artıracağını bildiklerini ancak çoğu çiftçi için verimli olamayacak kadar istikrarsız ve pahalı olduğunu söyledi.

Quinabactin doğal ABA hormonu için uygun bir alternatif gibi görünüyordu ve şirketler bunu temel alarak bir düzineden fazla patent alarak daha fazla araştırmanın temeli olarak kullandılar.
Bununla birlikte, Quinabactin, dünyanın en yaygın yetiştirilen temel mahsulü buğday gibi bazı önemli bitkiler için işe yaramadı.

ABA bir bitki hücresindeki bir hormon reseptör molekülüne bağlandığında, tutamaklara tutuşan eller gibi iki sıkı bağ oluşturur. Quinabactin yalnızca bu tutamaklardan birine tutturulur. Cutler, UCR ve Wisconsin Tıp Fakültesi’ndeki diğer ortak çalışanlarla birlikte, her iki koldan tutulabilecek milyonlarca farklı hormon taklit eden bir molekül aradı. Kimya mühendisliği ile birlikte bu araştırma OP’un yaratılmasıyla sonuçlandı. Her iki tutamağa da tutunan OP, ABA’dan 10 kat daha güçlü. Bu da onu hızlı çalışan bir süper hormon yapıyor. Sadece birkaç saat içinde Cutler’ın ekibi, piyasaya sürülen su tesisi miktarında ölçülebilir bir gelişmeye ulaştı.

OP çok hızlı çalıştığı için üreticilere kuraklıkla nasıl başa çıktıkları konusunda daha fazla esneklik sağlayabilir.

Ozan Ercan

2002 yılında İstanbul'da doğdum. Büyükçekmece Recep Güngör Anadolu Lisesi'nin dil bölümünden mezun oldum. Marmara Üniversitesi’nde Fransızca Öğretmenliği okuyor, günlerimi büyük oranda müzik dinleyerek ve kitap okuyarak geçiriyorum. Oscar Wilde ve That '70s Show seviyorum.

1. Avatar for alper alper dedi ki:

50 (?) sene önce DDT büyük bir devrim gibi sunulmuş, bu yeni bulunan kimyasal 50 sene sonra geri dönülemez sonuçları olan bir kimyasal olduğu ortaya çıkmaz umarım.

2. Avatar for Ozgur Ozgur dedi ki:

Bu Fermi Paradoksu’nda bahsedilen "Büyük Filtre"ye eninde sonunda denk geleceğiz sanırım. Belki de kendi besinlerimizi mahvedip, dünyayı yaşanılmaz bir yer haline getirerek yokolacağız. Yaşam yine devam eder, ama biz tarihin sayfalarında bir yapraktaki ufak bir leke olarak kalırız.

3. Avatar for alper alper dedi ki:

Diğer etkenler olmadan memelilerin ortalama ömrü 2-3 milyon yıl. Bizim türümüz henüz yolun başında yine de bir gün bizim türümüz de tükenecek ama dediğiniz gibi görülen o ki bu doğal türlerin tükenmesi yoluyla değil de kendi ellerimizle olacak.

John Rebus