Dünya Dışı Yaşamın Varlığını Kanıtlayabilecek Yeni Bir Araç Belirlendi: “Gülme Gazı”

Gülme gazı, Dünya dışı yaşamın belirlenmesinde bir araç hâline gelebilir. Bilim insanları, göz ardı edilen bir detayı ortaya çıkardı.

Gülme Gazı, Dünya Dışı Yaşamı Kanıtlamada Kullanılabilir

Gülme gazı, Dünya dışı yaşamı ’komik’ bir hâle getirebilir. İnsanlığın Dünya’nın ötesindeki yaşam arayışı, kendi Güneş Sistemi’mizdeki gezegenleri ve onun dışındaki ötegezegenleri araştırmayı içeriyor. Bir astrobiyolog ekibi, uzak dünyalardaki yaşamın olası bir göstergesi olarak gülme gazı olarak bilinen nitröz oksit gazına dikkat edilmesi gerektiğini söyledi.

Nitröz oksit, insanlar için gülmeyi tetikleyen bir gaz olarak ün yapmış olabilir, ancak bu öneri gülünecek bir konu değil. Bu, ötegezegenlerin atmosferlerinde yaşamın varlığını gösterebilecek kimyasal bileşikler olan biyo-imzaları ararken aradığımız şeyi genişletmekle ilgili. Riverside Üniversitesi’nden astrobiyolog Eddie Schwieterman bu hafta The Astrophysical Journal’da yayımlanan konuyla ilgili bir makalenin baş yazarı olarak şunları ifade etti:

“Biyoimza olarak oksijen ve metana çok fazla değer biçildi. Nitröz oksidi ciddi biçimde değerlendiren çok az sayıda araştırmacı oldu. Bu ihtimale az ilgi gösterilmesinin bir hata olduğunu düşünüyoruz.”

Gülme Gazı Uzaylı Bağlantısı

Nitröz oksit (N2O), Dünya’daki mikroorganizmalar tarafından üretilebilse de  şu anda kendi atmosferimizde çok yoğun şekilde yer almamakta. Bu da onu ötegezegenlerde aramanın pek önemli bir konu olmayabileceğini gösteriyor. Ancak Schwieterman’a göre bu büyük bir hata:

“Bu sonuç, okyanus koşullarının N2O’nun çok daha fazla biyolojik salınımına izin verdiği Dünya tarihindeki dönemleri hesaba katmaz. O dönemlerdeki koşullar, bir dış gezegenin bugün geldiği yeri yansıtabilir.”

Gülme Gazı, Dünya Dışı Yaşamı Kanıtlamada Önemli Bir Eşik Olabilir

Schweitermen ve ekibi, canlı organizmaların diğer gezegenlerde nasıl nitröz oksit üretebileceğini simüle etmek için bazı bilgisayar modelleri çalıştırdı. Ortaya çıkan simülasyonlar, gazın dikkate değer bir biyolojik imza olarak hareket edebileceği senaryoları oraya çıkardı. İşin püf noktası, Dünya dışı canlı yaşam arayışında gülme gazının da aranması gerekliliğinde yatıyor.

Bu fikri ortaya koymak istediklerini ve bunun imkansız olmadığını göstermek istediklerini belirten Schweitermen, ötegezegen atmosferlerini inceleyebilen James Webb Uzay Teleskobu gibi gözlemevlerinin nitröz oksit aramak için kullanılabileceğini öne sürüyor. Ayrıca yakın yıldız sistemi Trappist-1’ın bu fikir için iyi bir test alanı olacağı da belirtiliyor.

Gülme Gazı, Dünya Dışı Yaşam Arayışı

“Kayalık gezegenlerin atmosferlerini gözlemlemek için en yakın ve en iyi sistem olan TRAPPIST-1 gibi bir yıldız sisteminde, CO2 veya metan ile karşılaştırılabilir seviyelerde potansiyel olarak N2O tespit edebilirsiniz.”

Sizler de gülme gazı hakkındaki düşüncelerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da bizlerle paylaşabilir, ayrıca tüm içeriklerimizden anında haberdar olmak adına bizi Google Haberler üzerinden takip edebilirsiniz.

Kaynak: CNET