Güneş’ten 10 Milyon Kat Daha Parlak Tuhaf Bir Cisim Keşfedildi: Fiziğin Bilinen Kurallarına Meydan Okuyor

NASA, Güneş’ten 10 milyon kat daha parlak olan tuhaf cisim keşfetti. Gökbilimciler yeni bulgunun fiziğin bilinen yasalarını çiğnediğini söylüyor.

Güneş'ten 10 Milyon Kat Daha Parlak Tuhaf Bir Cisim Bulundu

NASA, Güneş’ten 10 milyon kat daha parlak bir tuhaf cismin fiziğe meydan okuduğunu ifade ediyor. Yapılan yeni bir araştırmaya göre bu “aşırı-parlak X-ışını kaynağı”, Eddington Aydınlatma Gücü adı verilen fiziksel bir yasayı çiğniyor ve ısı kaynağımızdan milyonlarca kat daha fazla enerji yayıyor.

Gökbilimciler bu tür kanun çiğneyicilere “aşırı-parlak X-ışını kaynakları (ULX’ler)” diyor ve bu cisimlerin enerji miktarı, bir şeyin ne kadar parlak olabileceğini belirleyen Eddington Aydınlatma Gücü’nü aşarak bilim insanlarını şaşırtıyor. Normal şartlarda herhangi bir şey Eddington Aydınlatma Gücü’nü aşarsa kendini parçalara ayırması beklenir. Ancak ULX’ler düzenli olarak bu sınırı 100 ila 500 kat aşarak gökbilimcileri şaşkına çeviriyor.

The Astrophysical Journal’lda yayımlanan yeni gözlemler, M82 X-2 adı verilen belirli bir ULX’in kesinlikle çok parlak olduğunu doğruladı. Önceki teoriler aşırı parlaklığın bir tür optik yanılsama olabileceğini öne sürüyordu. Ancak bu yeni çalışma durumun böyle olmadığını gösteriyor. Bu aşırı-parlak X-ışını kaynakları aslında bir şekilde Eddington Aydınlatma Gücü’ne meydan okuyor.

Gökbilimciler, ULX’lerin kara delikler olabileceğine inanıyorlardı, ancak M82 X-2 adlı bir ULX’nin nötron yıldızı olduğu keşfedildi. Nötron yıldızları, ölmüş güneş benzeri yıldızların çekirdeklerinde oluşan yoğun cisimlerdir. Bu nesneler, yüzeylerindeki yerçekimi Dünya’nınkinden yaklaşık 100 trilyon kat daha güçlü olduğundan, çekim gücü açısından son derece yoğundurlar. Bu nedenle, bir nötron yıldızının yüzeyine düşen herhangi bir madde patlayıcı bir etkiye sahip olacaktır.

Güneş’ten 10 Milyon Kat Daha Parlak Tuhaf Bir Cisim Bulundu

NASA’ya göre, bir marshmallow bile nötron yıldızının yüzeyine düştüğünde, binlerce hidrojen bombasının enerjisiyle çarpışacak kadar büyük bir patlama meydana getirebilir.

Güneş’ten 10 Milyon Kat Daha Parlak Tuhaf Cisim Komşu Yıldızı Tüketiyor

Yeni bir çalışma, M82 X-2’nin yılda yaklaşık olarak 1,5 Dünya kütlesi maddeden beslendiğini ve bunu komşu bir yıldızdan aldığını ortaya çıkardı. Bu miktarda madde, nötron yıldızının yüzeyine çarptığında, gökbilimcilerin gözlemlediği olağanüstü parlaklığı üretmek için yeterlidir. M82 X-2’nin bu şekilde madde tüketmesi, çevresindeki maddeyi emerek büyümesine ve daha da parlak hale gelmesine neden olabilir.

Araştırma ekibi, M82 X-2’nin Eddington limitini aşmasını sağlayan bir sebebin varlığına dair kanıtların, nötron yıldızının kuralları esneten bir özelliği olabileceğini düşünüyor. Bu özelliğin, nötron yıldızının yoğun manyetik alanının, atomlarının şeklini değiştirerek yıldızın daha da parlak hâle gelmesine rağmen birbirine yapışmasına izin verdiği yönünde.

Cagliari Astronomi Gözlemevi’nde astrofizikçi olarak çalışan ve bu çalışmanın baş yazarı olan Matteo Bachetti, yaptığı açıklamada şunları söyledi:

“Bu gözlemler, Dünya’da asla yeniden üretemeyeceğimiz bu inanılmaz güçlü manyetik alanların etkilerini görmemizi sağlıyor. Astronominin güzelliği de burada yatıyor, hızlı yanıtlar almak için deneyler yapamayız; evrenin bize sırlarını göstermesini beklemeliyiz.”

Bu açıklama ve sonuçlar, nötron yıldızlarının ve ULX’lerin özellikleri hakkında daha fazla bilgi sağlayarak evrenin gizemlerinin daha iyi anlaşılmasına yardımcı olabilir.

Fizik kurallarını çiğneyen yeni keşif hakkındaki yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizlerle paylaşabilir, aynı zamanda tüm içeriklerimizden haberdar olmak adına bizleri Google Haberler üzerinden takip edebilirsiniz.

Kaynak: Live Science

1. Avatar for Blackheart Blackheart dedi ki:

Bir ara fizik yasalarının evrenin her yerinde aynı olmayabileceğini söylüyordum ama bu elbette bir tahminden ibaretti. Tabii karşı çıkanlar da çok olmuştu. İşin kötü tarafı bunu muhtemelen hiç öğrenemeyeceğiz.

2. Avatar for Nefrayto Nefrayto dedi ki:

Ben de katılıyorum bu düşüncenize. Çünkü uzayda sayısını dahi adlandıramadığımız çoklukta bir yıldız ve gezegen varlığı ortadayken, aklımıza bugüne kadar hiç gelmemiş ve belki de çok ileride gelebilecek olan değişik fizik ve kimya kanunları olabilir. Dolayısıyla bu olayda onlardan birisinin sonucunda ortaya çıkmış olabilir, bilim ile teknolojinin çok hızlı ilerlemesine dayanarak torunlarımızın torunları uzayda yolculuğa çıkma şansı yakalayabilirler ve harikulade keşiflere tanıklık edebilirler diye düşünüyorum :slightly_smiling_face:

3. Avatar for Yusuf_aln Yusuf_aln dedi ki:

Hayatın ve evrenin düğüm noktası olarak düşündüğüm nötron yıldızları kilitli kapıları açabilir ,kuran da tarık yıldızından bahsedilmektedir ancak kısıtlı ,bence sır bu noktada gizli