James Webb Uzay Teleskobu, Evren Hakkındaki Kritik Bir Bilgiyi ‘Yalanlayan’ 6 Yeni Galaksi Keşfetti

James Webb Uzay Teleskobu, bugünkü bilinenlere göre hiç var olmaması gereken devasa boyutta 6 yeni galaksi keşfetti.

James Webb Uzay Teleskobu 6 Yeni Galaksi Keşfetti

James Webb Uzay Teleskobu evrene dair bilinenlerin yeniden gözden geçirilmesine sebep olabilecek bir keşfe imza attı. NASA’nın uzay teleskobu, “orada bulunmaması gereken” 6 yeni galaksi keşfetti.

Devasa galaksiler, Büyük Patlama’dan kısa bir süre sonra evreni doldurmuş gibi görünüyor ve astronomların kafası yeni görüntüler karşısında karışmış durumda. James Webb Uzay Teleskobu’nun yeni gözlem sırasında elde ettiği derin alan görüntülerinde neredeyse Samanyolu kadar büyük ve olgun kırmızı yıldızlarla dolu galaksilerin, olamaması gereken bir zamanda var olduğunu gösteriyor.

Webb’in ilk veri yayınına dayanan yeni bir çalışmada açıklanan bu galaksiler o kadar uzaktalar ki, güçlü teleskopa yalnızca küçük kırmızımsı noktalar olarak görünüyorlar. Her biri yaklaşık 13.5 milyar ışık yılı uzaklıkta. Gökbilimciler, bu galaksilerin yaydığı ışığı analiz ederek onları Büyük Patlama’dan sadece 500 ila 700 milyon yıl sonra evrenimizin emekleme dönemine ait olduklarını belirlediler.

Bu tür erken galaksiler aslında şaşırtıcı değil. Gökbilimciler ilk yıldız kümelerinin, evrenin yalnızca yoğun bir hidrojen atomu sisinin uzaya nüfuz ettiği varoluşunun ilk 400 milyon yılı olan karanlık çağlardan kısa bir süre sonra ortaya çıktığını umuyorlardı. Ancak James Webb Uzay Teleskobu’nun görüntülerinde bulunan galaksiler şaşırtıcı derecede büyük ve içlerindeki yıldızlar da oldukça yaşlı görünüyor. Bu yeni bulgular bilim insanların şimdiye dek ortaya çıkardıkları evrenin ilk yıllarında nasıl göründüğüne ve evrimleştiğine dair mevcut fikirlerle çelişiyor.  Daha da ilginci, Webb’in selefi olan Hubble Uzay Teleskobu tarafından yapılan önceki gözlemlerle uyuşmuyor.

James Webb Uzay Teleskobu 6 Yeni Galaksi Keşfetti

Penn State’de astronomi ve astrofizik profesörü ve çalışmanın yazarlarından olan Joel Leja, konuyla ilgili olarak şunları söyledi:

“Erken evrende yaşayan galaksi türleri için özel beklentilerimiz vardı: genç ve küçük olmaları. Hubble ve diğer araçlarla erken evren üzerine yapılan önceki çalışmalar, erken zamanlarda küçük, mavi, bebek gökadaları bulma eğilimindeydi. İlkel kozmik çorbadan yeni oluşan ve kendileri ilk yıldızlarını ve yapılarını inşa eden nesneler.”

James Webb Uzay Teleskobu’nun Keşfetti 6 Yeni Galaksi Uzay Hakkında Bildiğimizi Sandığımız Bazı Şeyleri Şimdiden Değiştiriyor

Genç yıldızlar genel olarak parlak mavi renkte parlar. Yıldızlar yaşlandıkça yakıtlarını yakıp soğur ve bu esnada daha kırmızı bir parıltı geliştirir. Bu nedenle James Webb Uzay Teleskobu ile yapılan eski galaksi gözlemlerinde gökbilimciler yaşlı kırmızı yıldızları görmeyi beklemiyorlardı. Ayrıca belki bir milyar güneşten daha büyük kütleli galaksiler bulmayı da beklemiyorlardı. Ancak Leja, Webb’in derin alanlarında ortaya çıkan kırmızımsı noktaların beklentilerini de aşarak 50 kat daha büyük göründüğünü söyledi.

“Örneğimizdeki en büyük galaksilerin kendi Samanyolu’muzunkinden 2 ila 4 kat daha düşük kütlelere sahip olduğu tahmin ediliyor. Bu oldukça şaşırtıcı, çünkü evren şu anki yaşının %3’ü kadarıykenken, kendi galaksimiz kadar büyük galaksiler keşfediyoruz.

Ancak elbette burada farklı faktörler de işin içine girebilir. Örneğin erken evrendeki yıldızlar, ağır element içermemeleri nedeniyle egzotik şekillerde ışık yayabilir ve biz bunları modellerimize dahil etmiyoruz. Veya alternatif olarak, belki de yıldızların yerel olarak nasıl oluştuklarına dair anlayışımız erken evrende tamamen farklı işliyor olabilir. Bu şeyleri keşfetmek de heyecan verici olacak ve aynı zamanda erken evrendeki yıldız oluşumu anlayışımızı alt üst edecek – sadece çok farklı bir şekilde.”

James Webb Uzay Teleskobu ekibinin büyük gözlemevinden ilk gözlemleri yayınlamasının üzerinden yalnızca altı aydan biraz daha uzun bir süre geçmişken, bilim insanları daha şimdiden erken evren hakkındaki teorilerini yeniden yazmaya davet ediliyor. Yani önümüzdeki on yıl içinde uzayla ilgili birçok anlayışımız yeni ufuklar kazanabilir gibi duruyor.

James Webb Uzay Teleskobu 6 Yeni Galaksi Keşfetti

“A population of red candidate massive galaxies ~600 Myr after the Big Bang” (Büyük Patlama’dan yaklaşık 600 milyar yıl sonra kırmızı aday devasa galaksilerin popülasyonu) adlı söz konusu yeni makale dün (22 Şubat) Nature dergisinde yayımlandı.

James Webb Uzay Teleskobu ile yapılan yeni ve çarpıcı keşif hakkında sizler ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum üzerinden bizlerle paylaşabilir, ayrıca tüm içeriklerimizden anında haberdar olmak adına bizi Google Haberler üzerinden takip edebilirsiniz.

Kaynak: Space.com

1. Avatar for Lorien_archers Lorien_archers dedi ki:

James güzel işler çıkarmaya devam ediyor. Ben de güzel bir iş çıkarayım.

23.02.2023 23:23’te James’in yeni başarısını okudum.

2. Avatar for Nefrayto Nefrayto dedi ki:

Çok güzel ilerliyor bu uzay teleskobunun yeni keşifleri, umarım yaptığı tüm çalışmalar kamuoyuyla paylaşılır :sweat_smile:

Japonya Sahili Gizemli Cisim

“Godzilla Yumurtası mı, UFO mu, Yoksa Casus Balon mu?” Sahilde Bulunan Gizemli Küre Japonya’yı Karıştırdı