Karanlık Enerji Araştırması Kapsamında Keşfedilen 700 Milyon Gökcismi Dijital Erişime Açıldı

5 yıldır devam eden Karanlık Enerji Araştırması sonuçları yayınlandı. Uzayın en detaylı gözleminden gelen ilk sonuçlarda 700 milyon yeni gökcismi keşfedildi.

Karanlık Enerji Araştırması Yeni Gökcisimleri Keşif

Karanlık Enerji Araştırması, Ağustos 2013’te uluslararası bir astronom ekibinin girişimiyle başlamıştı. Evrenin genişleyişini anlamayı hedefleyen araştırma için özel kurulan teleskopların neredeyse 6 yıllık gözleminin ilk aşaması sona erdi. Evrenin çeşitli köşelerinde varlığını sürdüren 700 milyon yeni gökcismi tespit edildi. Araştırmacılar, uzayın sekizde birinin eksiksiz bir haritasının çıkartıldığını belirtiyor. Gökcisimleri, hazırlanan internet sitesine paylaşıma da açıldı.

Londra Koleji’nden Profesör Ofer Lahav, araştırmanın evrenin genişlemesi kadar karanlık enerjiye de odaklandığını belirtti:

“Uzun soluklu projemiz için önemli bir noktaya geldik. Astronomi tarihinin en büyük veri paketlerinden birini açıkladık.

“Veriler Güneş Sistemi ve Samanyolu Galaksisi’ne dair daha geniş bilgiler edinmemizi sağladığı gibi, karanlık enerji ve karanlık maddenin gizemli doğasına aralanan bir kapı da oldu. Kütle çekimsel dalgalar ve diğer kozmik fenomenlerin aslında ne olduğuna çok daha hakimiz.

“Açıkladığımız verilerin internete erişebilen herkesin incelemesine ve bizim henüz odaklanamadığımız noktalarda yeni keşifler yapmasına açık olması da ayrıca güzel.”

Karanlık Madde Araştırması Yeni Gökcisimleri Keşif

Karanlık Enerji Araştırması Sayesinde Dünya’nın 1.4 Milyon Işık Yılı Yakınındaki Her Gökcismi Haritalandı

Çalışma için özel tasarlanan ve hem gözle görülebilir hem de kızılötesi objeleri tanımlayabilen Karanlık Enerji Kamerası da özellikle ilgi çekici. 570 megapiksellik kamera 5 özel lense sahip. Bu lenslerin en büyüğünün çapı bir metre genişlikte. Kameranın geliştirilmesinde görev alan Profesör Grahame Blair’ın yorumları şu şekilde:

“Karanlık Enerji Kamerası araştırmacılara evrenin gizlerini tamamen açarak pek çok keşfe kapı araladı. Karanlık enerjiyi anlamamıza imkan sağlaması bir yana, kendi Güneş Sistemimizden, ilk yıldızların oluştuğu Galaksilere kadar evrenin her köşesini görebiliyoruz.

Yeni yayınlanan verileri tamamen incelememiz on yıllar alırdı ve bağımsız araştırmacıların ne keşiflerde bulunacağını merakla bekliyorum.”

Karanlık Madde Araştırması Yeni Gökcisimleri Keşif

Çalışmada öne çıkan sonuçlardan birisi de RR Lyrae Pulsar Yıldızları oldu. Sürekli değişen parlaklıklarıyla bu yıldızlar etraflarındaki karanlık madde kütlesi hakkında önemli bilgiler sağlıyor. RR Lyrae’lerin yörüngesindeki karanlık madde incelendiği takdirde kendi galaksimizin de 12 milyar yıllık geçmişine dair anlayışımız önemli ölçüde artacak.

Araştırmacılar ayrıca Samanyolu’nun yörüngesinde dolaşan uydu galaksilerin de bir haritasını çıkarttı. Samanyolu’nun 1.4 milyon ışık yılı genişliğindeki yörüngesine dağılan 59 Galaksi’nin Samanyolu’nun oluşumuna dair de bilgi sunacağı düşünülüyor.

Çalışmanın bütün sonuçları ilgilenen herkesin ulaşımına açık şekilde buradaki bağlantıda sergileniyor.

Karanlık Enerji Araştırması hakkındaki yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’dan paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Express

Mehmet Çakıcı

1999'da Balıkesir'de doğdu. Küçük yaştan beri fantastik edebiyata ilgi duydu, büyüdükçe diğer edebiyatlara da yaklaştı. Şu sıralar İstanbul Üniversitesi'nde bu ilginin üstüne iyice düşüyor. Uzun bir süre araknofobinin nasıl yazıldığını öğrenemedi.

Kürklü Venüs