Kedilerin Suç Delili Olabileceği Ortaya Çıktı: Kediler, Suç Mahalli DNA’sı Barındırıyor Olabilir

Kediler, kriminal olayların çözümünde önemli bir rol oynayabilir. Yeni araştırma, kedilerin suç mahallinden DNA’lar taşıyabileceğini ortaya koydu.

kediler suç dna

Kediler, gizemli suçların çözümünde kilit rol oynayabilir. Yapılan yeni bir araştırma, kedi kürkünün suç mahallinden DNA izleri taşıyabileceğini gösterdi.

Sıkı polisiye okurları, kedi ve papağan gibi evcil hayvanların suçların çözümünde ne kadar önemli rol oynadığını bilir. Öte yandan, doğrudan “kedi dedektif”lere odaklanan da birçok kitap bulunuyor. Şimdi ise gerçek hayatta da kedilerin suçların çözümünde kritik rol üstlenebileceği ortaya çıktı.

Bir kedinin kürkü, kısa süreli bir görüşmenin kanıtı olabilecek yeterli DNA’yı bünyesinde barındırabilir. Bu sayede kediler, sorgulanamasalar bile, yine de suç faillerini belirleme konusunda yardımcı rol üstlenebilirler.

Yapılan yeni araştırmada, ev hayvanlarının DNA transferine nasıl katkı sunabileceği incelendi. Henüz erken aşamada olan bir çalışmaya göre, gelecekte adli kanıtların toplanmasında kedilerin önemli rol üstleneceği ortaya çıktı.

Kediler, Suçların Çözümünde Önemli Bir Role Sahip Olabilir

Avustralya’da bulunan Flinders Üniversitesi’nden adli tıp bilimci Heidi Monkman, yaptığı açıklamada şu ifadelere yer veriyor:

“Suç mahalli incelemelerinde insan DNA’sının toplanmasının çok önemli. Ancak kedi ve köpek gibi evcil hayvanların insan DNA aktarımıyla olan ilişkilerinde veri eksiklikleri bulunuyor.

“Bu refakatçi hayvanlar, ev halkının veya olay yerine yakın zamanda gelen ziyaretçilerin varlığını ve faaliyetlerini değerlendirmede oldukça yardımcı olabilirler.”

kediler suç dna araştırma

Son yıllarda, DNA analiz teknolojisi öyle gelişti ki en küçük genetik materyal izi bile bir olay yeri incelemesinde kritik rol oynayabiliyor. Bir nesneye kısa süreli temas bile, genetik materyalin bir kısmının transfer edilmesine neden olabilir. Öte yandan bu transfer için dokunmak şart da değil. Örneğin vücuttan ayrılan deri parçaları ya da kıllar da birçok farklı yolla taşınabilir. Evcil hayvanların araştırmaya dahil olduğu nokta da tam burası.

Monkman ve Flinders Üniversitesi’nden meslektaşı, deneyimli olay yeri araştırmacısı Mariya Goray, Avustralya’daki Victoria Polisi Adli Hizmetler Departmanı’ndan adli bilim insanı Roland van Oorschot ile birlikte çalışarak evcil kedilerden okunabilir insan DNA’sının izlerini çıkartmak için harekete geçti.

kediler

Çalışma, 15 haneden 20 kedi üzerinde yapıldı. Araştırmanın sonucunda, kedi sürüntü örneklerinin yüzde 80’inde saptanabilir DNA seviyelerine rastlandı.

Araştırma ekibi, çalışmadaki kedilerin yüzde 70’inde, bir insana bağlanacak kadar iyi yorumlanabilecek DNA profilleri oluşturmayı başardı.

Araştırma, Forensic Science International: Genetics Supplement Series’te yer buldu.

Siz evcil hayvanların suçları aydınlatmada delil olarak kullanılabileceği bir alternatife dair ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Science Alert

Devrim Beyaz

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunuyum. 2016'dan beri serbest editörlük yapıyor, çeşitli internet siteleri ve dergiler için haber ve incelemeler kaleme alıyorum.

1. Avatar for nefarrias_bredd nefarrias_bredd dedi ki:

Dwarf Fortress’taki sarhoş kedi hikayesini aklıma getirdi bu. Özetle Dwarf Fortress’ta tavernada yere içki döküldüğünde ortalıkta gezip ayaklarını yalayarak temizleyen kedilerin sarhoş olup sıkıntılar çıkarmasıyla ilgili bir hikayeydi bu, hahah.

Peter Pan Neverland Nightmare filmi