Mars, En Büyük Uydusu Phobos’u Kendi Elleriyle Parçalıyor Olabilir

Mars gezegeni, uydusu Phobos’u çekim kuvveti nedeniyle parçalara ayırıyor olabilir. Yeni çalışma Kızıl Gezegen’in en büyük ayına odaklanıyor.

Mars Uydusu Phobos Parçalayabilir

Mars, uydusu Phobos’u parçalıyor olabilir. Yapılan yeni çalışma, Kızıl Gezegen’in en büyük uydusundaki sıra dışı olayları konu alıyor.

Araştırma, Mars’ın en büyük uydusu Phobos’un Kızıl Gezegen tarafından üzerine uygulanan yüksek çekim kuvvetinin etkisiyle parçalanma belirtileri gösterdiğini söylüyor. Bilim insanları, önceleri eski bir göktaşı çarpmasının yol açtığı izler olduğu sanılan ve Phobos’un yüzeyini kaplayan bu toz dolu yarıkların, uydunun yer çekiminden etkilenmesiyle her geçen gün daha fazla yer kapladığını ortaya koydu.

NASA verilerine göre Phobos, en geniş olduğu noktada yaklaşık 27 kilometre çapına sahip. 6.000 km mesafeyle Mars’ın yörüngesinde dolanıyor ve Kızıl Gezegen’in etrafında her gün üç tam tur atıyor. Dünya’nın uydusu Ay ise yaklaşık 3.475 km genişliğinde, gezegenden 384.400 km uzakta ve Dünya etrafında bir dönüşünü tamamlaması yaklaşık 27 gün sürüyor.

Ancak, Phobos’un izlediği yörünge Ay’ınki gibi kararlı bir rota teşkil etmiyor: Bu ufak uydu bir ölüm sarmalına kapılmış durumda ve her 100 yılda 1.8 metrelik bir düşüşle Mars’a yaklaşıyor.

Mars Uydusu Phobos

Phobos’la ilgili en sıra dışı şey ise bu düşüş değil, esrarengiz çizgili yüzeyidir. Gezegen yüzeyini kaplayan paralel oyuklar, yüzey çizgileri… Bununla ilgili en çok kabul görmen teori, bu izlerin geçmişte bir yerde Phobos’a çarpan ve uyduda Stickney adıyla bilinen bir krater açan bir göktaşı tarafından meydana getirildiğiydi.

Mars, Uydusu Phobos’u Zaman İçerisinde Tamamen Parçalayabilir

The Planetary Science Journal’da 4 Kasım tarihinde yayımlanan yeni bir çalışma, bu yarıkların aslında Phobos’un Mars’a her zamankinden daha fazla yaklaşması sonucu Mars’ın yoğun yerçekiminin etkisiyle yavaşça parçalanmakta oluşundan kaynaklanıyor olabileceğini öne sürüyor.

Bu çıkarımın arkasındaki fikir; bir cismin, ki ele alınan durumda bu cisim Phobos oluyor, daha büyük bir cisme, Mars gibi, yaklaşması haline daha küçük olanın daha büyük olana doğru bir çizgi şeklinde uzamaya başlayacak olmasıdır. Bu duruma yol açan kuvvete gelgit kuvveti deniyor.

Phobos ve Mars arasındaki ilişki göz önüne alındığında, uydunun Mars’a yaklaşmasıyla her geçen gün üzerindeki gelgit etkisinin artacağı ve bunun, en sonunda gelgit kuvveti uyduyu bir arada tutan yerçekimine üstün gelene dek devam edeceği ön görülüyor. Araştırmaya göre bu aşamaya gelindiğinde Phobos tamamıyla parçalanacak ve ondan arda kalanlar Kızıl Gezegen etrafında Satürn’ünkine benzer bir halka oluşturacak.

Mars Uydusu Phobos Parçalama

Daha önce yapılmış olan ve bu yönde iddialar öne süren araştırmalar, gezegen yüzeyinin bu tür çatlakların oluşumuna elverişli olmayışı gibi çeşitli gerekçeler öne sürülerek reddedilmişti.

Yeni Çalışma Bilgisayar Simülasyonuyla Yapıldı

Bu yeni çalışmada ise araştırmacılar, çalışmalarını test etmek için bilgisayar simülasyonlarını kullandılar. Simülasyonun bulduğu sonuçlara göre, gömülü bir sert kabuğun varlığı yüzey tozunun dolduracağı derin kanyonlar ve yüzeyde yarıklar oluşmasını sağlamış olabilir.

Halihazırda, Phobos 40 milyon yıl içerisinde ölüm dönüşünü tamamlayacak ve Mars’a çarpacak. Ancak düşünüldüğü gibi gelgit kuvveti şimdiden uydunun parçalanmasına yol açıyor ise araştırmacılar bu yok oluşun daha erken bir zamanda gerçekleşebileceğini söylüyor.

mars yaşam yok oluş

2024 yılında Japon Uzay Ajansı JAXA, hem Phobos hem de Deimos’a bir uzay aracı indirmek için Martian Moons eXploration (MMX) olarak bilinen yeni bir görev başlatacak. 2029’da elde edilecek numuneler, Phobos’un çizgili yüzeyinin ardındaki sırrı ortaya çıkarmamıza yardımcı olabilir.

Siz bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz? Görüşlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da bizlerle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Live Science

M. Yusuf Kaba

2002 yılında İstanbul'da doğdum. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde öğrenim hayatıma devam ediyorum. İlgi alanlarım arasında kitaplar, animasyon yapımları ve oyunlar yer alıyor. Aynı zamanda amatör olarak fotoğrafçılıkla uğraşıyorum.

1. Avatar for Lorien_archers Lorien_archers dedi ki:

@Bunn-Y
    Şafak Projesi Phobos kitabını basmanın tam zamanı.

Rise of Empires: Ottoman 2. Sezon Mehmed vs Dracula - Fragmanı