Mars’ta Milyarlarca Yıl Önce Var Olduğu Düşünülen Yaşam ‘Kendi Kendisini’ Yok Etmiş Olabilir

Mars gezegeninde milyarlarca yıl önce sürdüğü düşünülen yaşamın nasıl yok olmuş olabileceği simüle edildi. Kızıl Gezegen’deki mikrobiyal yaşam, kendi kendisinin sonunu getirmiş olabilir.

mars yaşam yok oluş

Mars gezegeninde yaşamın izleri sürülmeye devam ediyor. Bilim insanları, Kızıl Gezegen’de milyarlarca yıl önce var olduğu öngörülen hayatın nasıl sona ermiş olabileceğini araştırdı.

Yapılan simülasyonlarda, gezegendeki mikrobiyal yaşamın iklim değişikliği nedeniyle atmosferin yok olmasına sebep olmuş olabileceği bulundu.

NASA ve SpaceX başta olmak üzere birçok kuruluş, Mars’ı yakın gelecekte bir tür koloni olarak kullanabilmenin hayalini kuruyor. Öte yandan Kızıl Gezegen’de bir dönem süregelen yaşamın nasıl yok olduğu, Dünya’nın geleceğini öngörmek adına önemli bir araştırma alanı.

Araştırmacılar, bilgisayar ortamında Mars’taki yaşamın yok oluş ihtimallerini simüle etti. Yeni teori, yaklaşık 3,7 milyar yıl önce Kızıl Gezegen’de yaşayan hidrojen tüketen, metan üreten mikropları takip eden bir iklim modelleme çalışmasından kaynaklanıyor.

mars mikropları

Gezegenin o zamanki atmosferik koşulları, Dünya’da aynı dönemde var olan koşullarla benzeşiyor. Nature Astronomy dergisinde yayımlanan araştırmaya göre, Marslı mikroplar, Dünya’da olduğu gibi gelişip evrimleşmelerine yardımcı olacak ortamı yaratmak yerine; henüz yaşamın başındayken iklim değişikliğine sebep olarak atmosfere zarar vermiş olabilirler.

Mars Gezegeninde Yaşam Nasıl Yok Oldu? Yeni Simülasyon Deneyi Bu Soruya Cevap Arıyor

Simülasyon, yaşamın Dünya’da gelişirken Kızıl Gezegen’de yok olmasının nedenini, iki gezegenin gaz bileşimleri ve Güneş’ten göreli uzaklıklarından kaynaklandığını öne sürüyor. Güneş’e Dünya’dan daha uzakta olan bu gezegen, yaşam için uygun sıcaklıkları korumak adına karbon dioksit ve hidrojen gibi güçlü bir ısı tutucu sera gazlarına daha bağımlıydı.

Mars’taki mikrobik canlılar, hidrojen tüketip metan üreterek gezegenin ısıyı hapseden örtüsünün yok olmasına neden oldu.

Gezegendeki mikroskobik canlılar, yavaş yavaş gezegenin ısıyı koruyan battaniyesini yiyip bitirdiler ve sonunda Mars, artık yaşamın mümkün olamayacağı kadar soğuk bir hâle geldi.

Mars’taki yüzey sıcaklıkları 10 ila 20 dereceden, eksik 57 dereceye düştüğünde; gezegendeki canlılar Mars’ın daha sıcak bölgelerine, gezegenin kabuğuna doğru kaçtılar.

mars yaşam nasıl yok oldu

Şimdi ise araştırmacılar, bu teorilerini ispatlayacak kanıtları bulabilmek için bu antik mikropların hayatta kalıp kalmadığını öğrenmek istiyorlar. Kızıl Gezegen’in yörüngesindeki uydular, daha önce burada metan izlerine rastlamışlardı. Bu izler, antik mikropların orada hâlâ var olabileceği ihtimalini gün yüzüne çıkartmıştı.

Araştırmanın baş yazarı Boris Sauterey, yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:

“Yaşamın bileşenleri evrenin her yerindedir. Yani evrende yaşamın düzenli olarak ortaya çıkması olasıdır. Ancak yaşamın, gezegen yüzeyinde yaşanabilir koşulları sürdürememesi, neslinin çok hızlı şekilde yok olmasına neden olur. Bizim deneyimiz, çok ilkel bir canlının bile canlı olduğunu gösterdiği için, onu bir adım daha ileriye götürür. Biyosfer, tamamen kendi kendisini yok eden bir etkiye sahip olabilir.”

Siz bu ihtimal hakkında ne düşünüyorsunuz? Görüşlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilir, ayrıca tüm içeriklerimizden anında haberdar olmak için bizi Google Haberler üzerinden takip edebilirsiniz.

Kaynak: Science Alert

Devrim Beyaz

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunuyum. 2016'dan beri serbest editörlük yapıyor, çeşitli internet siteleri ve dergiler için haber ve incelemeler kaleme alıyorum.

1. Avatar for Nefrayto Nefrayto dedi ki:

Ne vakit Mars’ta yaşam izleri ile ilgili bir haber okusam, aklıma hep “Görev Mars (2000)” ve “Prometheus (2012)” filminde anlatılanlar geliyor. Acaba ? diyorum :sweat_smile:

amy winehouse hayatı dizi

İngiliz Müzisyen Amy Winehouse’un Hayatı Diziye Uyarlanıyor