Meteorların İçinde Sıvı Su Bulundu: Güneş Sistemi’nin Geçmişi Aralanıyor

İlkel meteorların içinde sıvı su bulundu. Suyun Güneş Sistemi boyunca yayılışını anlamamız için yeni bir kapı aralandı.

meteor sıvı su güneş sistemi

Bilim insanları meteorların içinde sıvı su buldu. Güneş Sistemi’nin ilk günlerine dair yeni bakış açıları oluşuyor.

Su, Güneş Sistemi’nde bolca bulunan bir madde. Satürn’ün buzlu halkalarından uydusu Enceladus’un yüzey altı sularına ve Mars’ta keşfedilen sıvı sulara kadar Dünya dışında suyun bulunduğu pek çok yer var. Gelgelelim, Dünya’mızdaki suların gezegene karbonlu kondritler veya C kondritleri denilen özel bir meteor türüyle geldiğine inanıyor fakat kanıt bulunmuyordu. Bu durum yeni araştırmalarla değişti.

Yeni bir çalışmada bilim insanları Güneş Sistemi’nin ilk günlerinden kalma bir gök taşının karbondioksit zengini sıvı su cepçikleriyle dolu olduğunu fark etti. Araştırmanın başındaki isim, Ritsumeikan Üniversitesi’nden Profesör Akira Tsuchiyama’ya göre yeni keşif “Güneş Sistemi’nin dinamik evriminin kesin bir kanıtı.”

Tsuchiyama ve ekip arkadaşları 2012’de Kaliforniya yakınlarındaki Sutter Değirmeni’ne düşen meteoritin parçaları üzerinde çalışmalar yürüttü. 4.6 milyar yıl önce oluşan gök taşı, Güneş Sistemi’nin ilk günlerine özgü yapıya sahipti. Taşın kalıntılarını gelişmiş mikroskobi teknikleriyle inceleyen ekip küçük bir kalsit kristalinin içinde (nanoboyutlar) %15’i karbon dioksit olan sıvı fark etti. Bu keşifle sıvı su ve karbon dioksitin antik gök taşlarında bulunduğu teorisi kesinleşmiş oldu.

Erken Güneş Sistemi Tahminleri: Dünya’nın Suyu Gökten Düşmüş Olabilir

meteor sıvı su güneş sistemi

Araştırmacılar bu küçük gök taşının koptuğu asteroitin buz ve karbondioksitle oluştuğunu düşünüyor. Yani, Güneş Sistemi’nin soğuk bölgelerinden birinde, muhtemelen Jüpiter’in yörüngesinin dışında) oluşup sonrasında Dünya’ya ulaşmış. Böylece içindeki su Güneş’e yaklaştıkça ısınıp sıvı hâle gelmiş.

Dünya’daki suyun geçmişiyle ilgili pek çok teori var. En popüler olanı da Dünya’ya sonradan düştüğü. Meteoritlerin, özellikle de karbonlu kondritlerin içine hapsolan su Dünya’da birikerek bir zamanların çorak diyarını bugün tanıdığımız gezegene çevirmiş olma olasılığı gayet yüksek. Tsuchiyama keşfedilen su miktarının son derece az olduğunu belirtirken, bu buluşla meteorlardan gelen su teorisinin önünde bilimsel olarak hiçbir engel kalmadığının da altını çiziyor.

Eski güneş sistemi hakkındaki bu yeni bulgular konusunda sizler neler düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Space

Mehmet Çakıcı

1999'da Balıkesir'de doğdu. Küçük yaştan beri fantastik edebiyata ilgi duydu, büyüdükçe diğer edebiyatlara da yaklaştı. Şu sıralar İstanbul Üniversitesi'nde bu ilginin üstüne iyice düşüyor. Uzun bir süre araknofobinin nasıl yazıldığını öğrenemedi.

isaac asimov öyküsü inceleme It’s Such a Beautiful Day