Samanyolu’nun Merkezinde Dönen Tuhaf Bir Sarmal Cisim Keşfedildi

Gökbilimciler, Samanyolu Galaksisi’nin merkezinde büyük bir yıldızın etrafında zarifçe dönen minyatür ve tuhaf bir sarmal cisim keşfettiler.

Samanyolu Galaksisi'nde Dönen Sarmal Bir Cisim Keşfedildi

Samanyolu Galaksisi’nin merkezinde büyük bir yıldızın etrafında dönen tuhaf bir sarmal cisim keşfedildi.

Gökbilimciler, yoğun ve tozlu galaktik merkezin yakınında, Dünya’dan yaklaşık 26 bin ışık yılı uzaklıkta bulunan yıldızın Güneş’ten yaklaşık 32 kat daha büyük ve “gezegen oluşum diski” olarak bilinen devasa bir dönen gaz diski içinde oturuyor. Diskin kendisi yaklaşık 4 bin astronomik birim genişliğinde. Bu da Dünya ile Güneş arasındaki mesafenin 4 bin katı genişliğe sahip olduğunu gösteriyor.

Genç yıldızların milyonlarca yıl boyunca büyük, parlak güneşlere dönüşmesine yardımcı olan ve yıldız yakıtı olarak hizmet eden bu tür diskler evrende yaygın olarak bulunuyor. Ancak gökbilimciler daha önce hiç böylesini görmemişlerdi. Kendi galaksimizin merkezine tehlikeli bir şekilde yakın yörüngede dönen minyatür bir galaksi.

Peki bu mini sarmal nasıl ortaya çıktı ve buna benzer daha çok cisim var mı?

Nature Astronomy dergisinde 30 Mayıs’ta yayınlanan yeni bir araştırmaya göre, cevaplar, Dünya’nın güneşinin yaklaşık üç katı büyüklüğünde, spiral diskin yörüngesinin hemen dışında gizlenen gizemli bir nesnede yatıyor olabilir.

Samanyolu Galaksisi’nde Dönen Sarmal Cisim Gözlemi Bir İlke İşaret Ediyor

Samanyolu Galaksisi’nde Dönen Sarmal Bir Cisim Keşfedildi

Şili’deki Atacama Büyük Milimetre Dizisi (ALMA) teleskopuyla alınan yüksek çözünürlüklü gözlemleri kullanan araştırmacılar, diskin ona doğal bir spiral şekli verecek şekilde hareket ediyormuş gibi görünmediğini buldular. Bunun yerine, diskin tam anlamıyla başka bir cisimle – muhtemelen yakınında hâlâ görülebilen üç güneş büyüklüğündeki gizemli nesneyle – yakın çarpışma ile karıştırılmış gibi göründüğünü yazdılar.

Araştırmacılar bu hipotezi kontrol etmek adına gizemli nesne için bir düzine potansiyel yörünge hesapladı ve ardından bu yörüngelerden herhangi birinin nesneyi, onu bir sarmal haline getirmek için önyıldız diskine yeterince yakın getirip getiremeyeceğini görmek için bir simülasyon hazırladı.

Cismin belirli bir yolu takip etmesi durumunda, yaklaşık 12 bin yıl önce diskin içinden geçip bugün görülen canlı sarmal şekle neden olacak kadar tozu karıştırmış olabileceğini keşfettiler. Şanghay’dan Çin Bilimler Akademisi Astronomik Gözlemevi’nde yardımcı araştırmacı olan Lu Xing, açıklamasında şunları söyledi:

“Analitik hesaplamalar, sayısal simülasyon ve ALMA gözlemleri arasındaki doğru eşleşme, diskteki sarmal kolların izinsiz giren nesnenin uçuşunun kalıntıları olduğuna dair sağlam kanıtlar sunuyor.”

Bu çalışma, bir önyıldız sarmalının doğrudan ilk görüntülerini sunmanın yanı sıra, dış nesnelerin yıldız disklerini tipik olarak yalnızca galaktik ölçekte görülen spiral şekillere dönüştürebileceğini de gösteriyor.

Araştırmacılar Samanyolu’nun merkezinin, şu an bulunduğumuz bölgeye oranla milyonlarca kat daha fazla yıldıza sahip olduğu için, galaktik merkezde bunun gibi olayların tahmin edilenden fazla şekilde meydana geldiğini düşünüyor.

Siz yeni çalışma ile ilgili neler düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizlerle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Science Alert

1. Avatar for alper alper dedi ki:

Asgard ile Midgard arasında olan köprü olabilir o.

2. Avatar for Nefrayto Nefrayto dedi ki:

Hep, göksel varlık Arishem’in işleri bunlar. Orada neler çeviriyorsa artık :face_with_raised_eyebrow:

The Rings of Power dizisi ork

Yüzüklerin Efendisi Dizisinde Ork Irkına Ait Yeni Görseller Yayınlandı