Samanyolu Galaksisi’nden Gelen Gizemli Radyo Sinyalinin Kaynağı Bulundu

Bilim insanları, Samanyolu Galaksisi’nden gelen yoğun enerji patlamalarının yaşandığı gizemli radyo sinyalinin kaynağını buldu.

Samanyolu Galaksisi Gizemli Radyo Sinyali

Gökbilimciler, Samanyolu Galaksisi içinde gizemli ve yoğun radyo enerji patlaması sinyalleri tespit ettiler.

İlk olarak 2007 yılında keşfedilen Hızlı Radyo Patlamaları (Fast radio bursts) veya kısaca FRB’ler, bir saniyeden daha kısa bir sürede gerçekleşse de, Güneş’ten 100 milyon kat daha güçlü bir enerji açığa çıkarabilirler. Böyle yoğun bir enerji açığa çıkarmasına rağmen, farklı galaksilerde gerçekleştiği ve çok uzakta olduğu için şimdiye dek kökenlerine dair herhangi bir bilgimiz yoktu. Ancak şimdi, gökbilimciler ilk kez Samanyolu Galaksisi’nde hızlı bir radyo patlaması gözlemleyebildiler.

Keşfedilen bu hızlı radyo patlaması ile bilim insanları nihayet nereden geldiklerinin gizemini keşfettiler. Galaksimizin içinde gerçekleşen bu hızlı radyo patlaması ilk olarak geçen nisan ayında tespit edildi. Bu keşif sonrası yapılan araştırmayla bilim insanları; radyo enerjisi patlamalarının bir magnetardan veya çok güçlü bir manyetik alana sahip bir yıldızdan geldiğini söyledi. Patlamanın kendi galaksimizin dışından gözlemlenmesi durumunda daha uzaktaki diğer FRB’ler gibi görüneceğini de doğruladılar. Bu da en azından diğer patlamaların bir kısmının başka yerlerde de benzer nesneler tarafından oluşturulabileceğini gösteriyor.

MIT’de fizik profesörü yardımcısı ve FRB’lerin analizini yöneten Kiyoshi Masui, konuyla ilgili olarak şunları söyledi:

“Şimdiye kadar evrenin yarım yamalak keşfettiğimiz kısımlarından geldiğini gördüğümüz bu büyük enerji patlamalarını neyin üreteceğine dair büyük bir gizem vardı. İlk kez bu egzotik hızlı radyo patlamalarından birini tek bir astrofiziksel nesneye bağlayabiliyoruz. “

Samanyolu Galaksisi’nde Görülen Hızlı Radyo Patlaması İçin İki Uzay Teleskobu Kullanıldı

Samanyolu Galaksisi Gizemli Radyo Sinyali

27 Nisan 2020 tarihinde yapılan araştırma, iki uzay teleskobu kullanan araştırmacıların galaksimizin diğer ucundaki bir magnetardan gelen çoklu X-ışını ve gama-ışını emisyonlarını tespit etmesiyle başladı. Ertesi gün, araştırmacılar bu gökyüzü parçasını gözlemlemek için iki Kuzey Amerika teleskobunu kullandılar ve FRB 200428 olarak bilinen patlamayı algıladılar.

Gezegenimizden yaklaşık 30 bin ışık yılı uzaklıkta tespit edilen patlama; Samanyolu’nun bir magnetarla ilişkilendirilen ilk hızlı radyo patlaması olmasının yanı sıra, radyo dalgaları dışındaki emisyonları da gönderen ilk patlama olma özelliğini taşıyor.

Araştırmanın ortak yazarlarından biri olan Pragya Chawla ve McGill’deki Fizik Bölümündeki kıdemli bir doktora öğrencisi de konuyla ilgili şunları yazdı:

“Başka bir galaksiden gelen bu kadar yoğun bir patlamanın bazı hızlı radyo patlamalarından ayırt edilemeyeceğini hesapladık. Haliyle bu, magnetarların en azından bazı FRB’lerin arkasında olabileceğini öne süren teoriye gerçekten ağırlık veriyor.”

Galaksimizle ilgili hâlâ birçok gizem bulunuyor. Yeni yapılan keşif hakkında sizler neler düşünüyorsunuz? Kayıp Rıhtım Forum’da yorumlarınızı paylaşabilirsiniz.

* Kara Deliklerin Merkezinde Tam Olarak Neler Oluyor?

Kaynak: Independent.co.uk