Galaktik İstila: Samanyolu Galaksisi’nden Birkaç Kat Daha Büyük Bir Sonik Patlama Görüntülendi

Samanyolu Galaksisi’nden birkaç kat daha büyük bir sonik patlama gözlemlendi. James Webb Uzay Teleskobu, evreni keşfetmeye devam ediyor.

Samanyolu Galaksisi'nden Büyük Sonik Patlama Gözlemlendi

James Webb Uzay Teleskobu Samanyolu Galaksisi’nden birkaç kat daha büyük bir sonik patlama görüntüledi. NASA’nın yeni uzay teleskobu, evrenin gizli sırlarını açığa vurmaya devam ediyor.

2021’in sonunda fırlatılan ve Şubat 2022 itibarıyla da ilk görüntülerin gelmeye başladığı James Webb Teleskobu, uzay meraklılarını heyecanlandıran keşifler sunmaya devam ediyor. Teleskop şimdi de içinde yer aldığımız Samanyolu Galaksisi’nden birkaç kat daha büyük bir sonik patlama tespit etti. Söz konusu patlamanın bir galaktik istila sırasında yaratıldığı ortaya çıktı.

JWST ve ALMA (Atacama Büyük Milimetre/Milimetre-altı Dizisi) ile birlikte yapılan gözlemler ile ortaya çıkan gökada NGC 7318b’nin Stephan Beşlisi’nin içinden saatte 2.9 milyon kilometre hızla geçtiği keşfedildi. Olay, beş galaksi arasında sıcak ve soğuk moleküler hidrojen gazı için bir ’geri dönüşüm tesisi’ oluşturan bir şok dalgası yarattı.

Keşif, Stephan Beşlisi’nin üç önemli bölgesine çok ayrıntılı bir şekilde gözlemlenmesine ve hidrojen gazın nasıl hareket ettiği ve sürekli şekillendiği hakkında ilk kez net bir resim oluşturmaya olanak sağladı.

Samanyolu Galaksisi’nden Büyük Sonik Patlama Gökadaların Evrimi Hakkında Yeni Bilgiler Sunuyor

Samanyolu Galaksisi'nden Büyük Sonik Patlama Gözlemlendi

Caltech’in Kızılötesi İşleme ve Analiz Merkezi’nde (IPAC) astronom ve kıdemli bilim insanı olan Philip Appleton yaptığı açıklamada şunları söyledi:

“Bu davetsiz misafir gruba katılırken, muhtemelen diğer iki galaksi arasındaki önceki bir etkileşimden kaynaklanan eski bir gaz akışı ile çarpışıyor ve büyük bir sarsıntı dalga oluşmasına neden oluyor.

Sonik patlama bu küme halindeki kabarcıklı akışın içinden geçerken, çok karışık veya dengeli olmayan bir soğutma tabakası oluştuyor. Biz de bu şiddetli faaliyetlerle etkilenen bölgelerde beklenmedik yapılar ve moleküler hidrojen gazının geri dönüşümünü görüyoruz.

Bu oldukça önemli, çünkü moleküler hidrojen eninde sonunda yıldızları oluşturabilecek ham maddeyi oluşturur. Bu yüzden onun kaderini anlamak bize Stephan Beşlisi’nin ve genel olarak galaksilerin evrimi hakkında daha fazla bilgi verecektir.”

Stephan Beşlisi, Dünya’dan yaklaşık 270 milyon ışık yılı uzaklıktaki Pegasus takımyıldızında bulunan beş gökada grubundan oluşuyor: NGC 7317, NGC 7318a, NGC 7318b, NGC 7319 ve NGC 7320. Kozmik oluşum, 1877’de şimdiye kadar keşfedilen ilk kompakt galaksi grubu olmasıyla dikkate değerdir.

Söz konusu oluşumu bu kadar benzersiz kılan şey ise galaksi çarpışmasının tipik olarak bir yıldız oluşumu patlamasını tetiklemesidir. Ancak bu şiddetli faaliyetlerin gerçekleştiği yerde neredeyse yok denecek kadar az yıldız yer alıyor. Gökbilimciler bunun nedeni konusunda hâlâ şaşkınlar.

Alan 6 olarak adlandırılan şok dalgasının merkezindeki bölge, parçalanan ve uzun bir sıcak moleküler hidrojen kuyruğuna doğru uzanan ve bu aynı evreler arasında sürekli olarak geri dönüştürülen dev bir soğuk molekül bulutunu ortaya çıkardı.

Yeni Sonik Patlama Keşfi Gökbilimciler için Adeta Bir Meydan Okuma

“Gördüğümüz şey, süper sıcak gazda büyük bir soğuk molekül bulutunun parçalanmasıdır. İlginç olan şey ise gazın şok dalgasına dayanamıyor oluşu. Sadece sıcak ve soğuk aşamalardan geçiyor,” diyen Appleton sözlerine şu şekilde devam etti:

“Bu döngüleri henüz tam olarak anlamıyoruz, ancak gazın geri dönüştürüldüğünü biliyoruz çünkü kuyruğun uzunluğu, oluştuğu bulutların yok edilme süresinden daha uzun.”

Samanyolu Galaksisi'nden Büyük Sonik Patlama Gözlemlendi

Araştırmacılar Alan 5’te bölgenin etrafındaki sıcak gaz zarfını besleyen yüksek hızlı bir çarpışma ile karakterize edilen bir sıcak moleküler hidrojen gazı akışıyla birbirine bağlanan iki soğuk gaz bulutu belirledi.

Üçüncü bölge Alan 4 ise hidrojen gazının çöktüğü ve bilim insanlarının oluşum halindeki küçük bir cüce galaksi olduğuna inandıkları şeyi oluşturduğu, daha istikrarlı ve daha az çalkantılı bir ortam ortaya çıkardı.

Institut d’Astrophysique’de araştırmacı ve projede yardımcı araştırmacı olan Pierre Guillard şunları söyledi:

“Alan 4’te muhtemelen önceden var olan büyük yoğun gaz bulutları şok nedeniyle kararsız hâle gelmiş ve beklendiği gibi yeni yıldızlar oluşmuş. Bu maddenin neden steril olduğunu anlamak teorisyenler için gerçek bir meydan okuma. Yüksek düzeyde türbülansın ve soğuk ve sıcak gaz arasındaki verimli karışımın rolünü anlamak için ek çalışmalar gerekecek.”

Samanyolu Galaksisi’nden birkaç kat daha büyük sonik patlama keşfi hakkında sizler neler düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum üzerinden bizlerle paylaşabilir, ayrıca tüm içeriklerimizden anında haberdar olmak adına bizi Google Haberler üzerinden takip edebilirsiniz.

Kaynak: Daily Mail

1. Avatar for Nefrayto Nefrayto dedi ki:

Bu haberi okuyunca nedensizce aklıma, 90 'lı yıllarda ülkemizde bir özel tv kanalında yayınlanan ve izlemekten büyük keyif aldığım “Ulysses 31” anime dizi geldi :slightly_smiling_face: Sağ olsunlar hem sonuna kadar yayınlamışlardı, hem de hoşuma giden bir Türkçe dublajla.

Söyleyeceklerin mi var? Forum'a gelip sohbete katıl.

Phineas and Ferb Yeni Sezonlar ile Dönüyor