Satürn’e Ait 20 Yeni Uydu Bulundu

Satürn, yeni keşfedilen uydularıyla güneş sistemimizin en çok uyduya sahip olan gezegeni unvanını Jüpiter’in ellerinden aldı.

Satürn

Gezegenler ve uyduları. Bu konuda Dünya biraz şanssız. Çünkü bizim sadece Ay’ımız var. Ancak diğer gezegenlerde durum öyle değil. Orada kıran kırana bir yarış söz konusu. Bilim insanlarının yaptıkları açıklama; en çok uyduya sahip olan gezegenin adını değiştirdi. Satürn gezegenine ait olduğu anlaşılan 20 yeni uydu ile listeler karıştı.

Gelen bilgilere göre Satürn, 20’si yeni olmak üzere toplam 82 uyduya sahip olarak, 72 uydulu Jüpiter’i geride bırakmış oldu.

Carnegie Bilim Enstitüsü’nden astronom Scott Sheppard, Satürn hakkında yaptıkları bu yeni keşfin eğlenceli bir deneyim olduğunu söyledi.

Jüpiter Hâlâ En Büyük Uyduya Sahip

Jüpiter’i teselli etmek gerekirse, kendisi hâlâ güneş sistemimizdeki en büyük uyduya sahip. Jüpiter’in Ganymede adını taşıyan uydusu, Dünya’nın neredeyse yarısı kadarken Satürn gezegeninin 20 yeni uydusunun her biri ancak 5 kilometre çapında.

Sheppard ve ekibi Satürn’ün yaz aylarında, yeni uyduları net olarak tespit edebilmek için Hawaii’de bir teleskop kullandı. Ayrıca Satürn’ün yörüngesinde hâlâ keşfedilmeyi bekleyen 100’e yakın küçük uydular olabileceği de belirtildi.

Sheppard’a göre gökbilimciler Satürn’ün yörüngesine 5 kilometre, Jüpiter’in yörüngesine ise 1.6 kilometre mesafedeki uyduların sayımını neredeyse tamamladılar. Geriye kalan 100 civarı daha küçük uydu içinse daha kuvvetli bir teleskoplar kullanmaları gerekecek.

Sheppard, Satürn’ün etrafındaki küçük uyduları, Jüpiter’in çevresindekilerden daha zor tespit etme sebeplerini Satürn’ün daha uzak oluşuna bağladı.

Satürn’ün uydularını bulmak zor olsa da, gezegenin zaman içinde kaç uyduyu toplayabildiğini göstermenin önemli olduğu ifade ediliyor. Bu küçük uyduların, Satürn’ün oluşumundan sonra büyük uydulardan kopan parçalar olduğu tahmin ediliyor.

Satürn’ün yeni uydularının 17’si, gezegenin yörüngesinde ters ya da geriye dönük şekilde; diğer üçü ise Satürn ile aynı yönde dönüyor. Satürn’den o kadar uzaklar ki, tek bir dönüşü tamamlamaları iki ila üç yıl sürebiliyor.

Sheppard ayrıca, bulunan yeni uyduları incelediklerinde gezegenlerin tam olarak nasıl oluştuklarını da öğrenebileceklerini aktardı. Sheppard ve ekibi henüz geçen yıl Jüpiter’e ait 12 yeni uydu bulmuştu.

Satürn’ün çevresinde bulunan yeni uyduları isimlendirmek için önümüzdeki günlerde bir yarışma düzenlenecek.

Ozan Ercan

2002 yılında İstanbul'da doğdum. Büyükçekmece Recep Güngör Anadolu Lisesi'nin dil bölümünden mezun oldum. Marmara Üniversitesi’nde Fransızca Öğretmenliği okuyor, günlerimi büyük oranda müzik dinleyerek ve kitap okuyarak geçiriyorum. Oscar Wilde ve That '70s Show seviyorum.

1. Avatar for azizhayri azizhayri dedi ki:

Çalışmanız ve verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. Bu tür haberler insan soyunun naçizane bir üyesi olarak geleceğimiz ve uzaya açılma konusunda bana umut veriyor.

Walter White