Satürn’ün Buzul Ayı Organik Bileşikler İçeriyor

Satürn’ün buzul ayı Enceladus, bir zamanlar okyanusunda çözünmüş ve yaşam için yapı taşı görevi görebilecek organik bileşikler içeriyor.

Buzul

NASA’nın Cassini uzay aracı, Satürn’ün buzul ayı Enceladus’un Güney Kutbu’nda azot ve oksijen bileşikleri tespit edildi. Bileşikler, buz taneciklerinden oluşmuş dış halkalardan birinde bulundu.

Yeryüzünde bulunan bu moleküller, gelişmekte olan canlılar için anahtar niteliğindeki amino asitleri yapmak için kullanılan bileşenlerden. Buz taneleri, hidrotermal aktivitesi nedeniyle ayın Güney Kutbu’nda bulunan gayzerlerden yayılır; bu da potansiyel olarak amino asit oluşumunu körükleyebilir.

Free University of Berlin’den yerbilimci Nozair Khawaja ve arkadaşları, Cassini uzay aracı tarafından Satürn’ün en dış halkalarından birini oluşturan Enceladus’tan yayılan buz tanelerinden toplanan verileri analiz ettiler. Cassini görevi Eylül 2017’de uzay aracı Satürn’ün atmosferinde yandığı için sona ermiş olsa da bilim insanları hâlâ elde ettikleri değerli bilgiler üzerinde çalışıyorlar.

Araştırmacılar, taneciklerde bulunan organik maddelerin bileşimini belirlemek için; kütle spektrometresi okumaları alan uzay aracının Kozmik Toz Analizörü tarafından toplanan verileri kullandılar. Bu bileşiklerin, su yüzeyinden buharlaşmadan önce Enceladus okyanusunda çözündüğüne ve buzlu ayın yüzeyindeki kırıklar içindeki buz taneleri üzerinde yoğunlaşmaya neden olduklarına inanılıyor.

Buzul Aydaki Moleküller Dünya’daki Reaksiyon ile Aynı

Dr. Khawaja, koşulların uygun olması halinde Enceladus okyanusundan gelen moleküllerin Dünya’da karşımıza çıkan reaksiyonun aynısıyla oluşmuş olabileceğini ifade etti. Dünya’daki yaşam amino asitlere ihtiyaç duyuyor mu bilmiyoruz. Ancak amino asitleri oluşturan molekülleri keşfetmek, bulmacanın önemli bir parçası olarak kabul ediliyor.

Bilim insanı Frank Postberg de bu çalışmanın Enceladus’un okyanusunun çok miktarda reaktif yapı taşı olduğunu ve Enceladus’un yaşam alanının araştırılmasında bir başka kaynak niteliği taşıdığını belirtti.

Konuyla ilgili çalışan ekip, geçtiğimiz yıl, Enceladus okyanusunun yüzeyinde süzüldüğüne inanılan büyük, karmaşık moleküllerin keşfini bildirdi. Yeni çalışma, okyanusun yüzeyinden derinliklerine gitti ve sularda çözünmüş bileşikler buldu.

Makale yazarı ve fizikçi Jon Hillier, Enceladus’ta Dünya’daki yaşam için gerekli olan bazı bileşenler bulduklarını düşündüğünü belirtti.

* Robotların Daha İyi Yöneteceği Görüşü Güçleniyor

Ozan Ercan

2002 yılında İstanbul'da doğdum. Büyükçekmece Recep Güngör Anadolu Lisesi'nin dil bölümünden mezun oldum. Marmara Üniversitesi’nde Fransızca Öğretmenliği okuyor, günlerimi büyük oranda müzik dinleyerek ve kitap okuyarak geçiriyorum. Oscar Wilde ve That '70s Show seviyorum.

kutuphane polisiye