Satürn, Keşfedilen Yeni Fırtınasıyla Gündemde

Satürn gezegeninin gizemli doğası gözlemlenmeye devam ediyor. Gezegende keşfedilen yeni fırtına hakkında ilk detaylar açıklandı.

Satürn

Gök bilimciler Satürn’de yeni bir fırtına tipi keşfetmeyi başardılar. Bu fırtına, önceden keşfedilmiş fırtınalarla kıyaslandığında orta seviyede bir güce sahip. Yeni çalışma Nature Astronomy dergisinde yayınlandı.

Gök bilimciler Satürn’ün atmosferinde gerçekleşen büyük ve küçük ölçekte iki fırtına hakkında bilgiye sahiplerdi. Bunlardan ilki, Jüpiter’deki yüksek basınç alanına sahip Büyük Kırmızı Leke’ye benzediğinden Büyük Beyaz Leke adıyla anılıyor. Satürn’deki bu büyük fırtına bölgesinde, fırtınalar aylar boyunca sürüyor. Etkiledikleri alanın çapı ise binlerce kilometreyi aşıyor. Diğeri ise sadece birkaç günlüğüne sürüyor ve Beyaz Leke’ye göre çok daha küçük.

Yeni keşfedilen orta seviyedeki fırtına, ilk defa 2018 yılında 214 sürerek dikkatleri çekmişti. Fırtınanın çapı ise dört ve sekiz bin kilometre içindeydi. Bu alan tamamen Kuzey Satürn Kutbu’nun yakınında, 67-74 derece Kuzey enlemleri arasında gözlemlendi.

Araştırmacılar tarafından yapılan bilgisayar simülasyonları, fırtınaya dair yeni veriler sağladı. Orta çaptaki fırtınaların her biri, küçük olandan on misli daha fazla enerji harcıyor. Büyük Beyaz Leke ile kıyaslandığında ise yalnızca yüzde bir seviyesinde.

Keşfedilen Yeni Fırtına, Büyük Beyaz Leke’nin Başarısız Bir Versiyonu

Bilim insanları, fırtınaların meydana geliş süreleri açısından yeni keşiflerini birer başarısız Büyük Beyaz Leke girişimi olarak değerlendiriyor. Bu başarısızlıkların sebebi ise 2010 senesindeki Leke’nin, çok fazla enerji tüketmiş olması olabilir.

1876’dan günümüze kadar yalnızca 7 defa gözlemlenebilen bu aşırı büyük fırtınalar; her defasında aşağı yukarı aynı enlemlerde gerçekleşiyor. Son gözlemlenen Büyük Beyaz Leke’nin tarihi ise 1960 yılına ait.

Araştırmacılar Satürn’ün fırtınalarını incelemeye devam ederek gezegenin doğasını anlama çabalarını sürdürüyor.

Ozan Ercan

2002 yılında İstanbul'da doğdum. Büyükçekmece Recep Güngör Anadolu Lisesi'nin dil bölümünden mezun oldum. Marmara Üniversitesi’nde Fransızca Öğretmenliği okuyor, günlerimi büyük oranda müzik dinleyerek ve kitap okuyarak geçiriyorum. Oscar Wilde ve That '70s Show seviyorum.

Stephen King