Su Ayılarının Radyasyona Nasıl Dayandığı Keşfedildi

Dünyanın en dayanıklı canlısı olan su ayılarının (Tardigrad), yüksek radyasyonda nasıl hayatta kalabildikleri keşfedildi.

Tardigrad

Su ayıları olarak da anılan Tardigrad, aşırı sıcaklıklar ve radyasyon da dahil olmak üzere farklı ortamlarda hayatta kalabilen oldukça gizemli bir canlı türü. Olası kıyamette dahi yaşamlarını sürdürebileceklerine inanılan bu mikroskobik su hayvanları hakkında yeni bir gelişmemiz var.

Bilim insanları, eLife adlı akademik dergide yayımlanan bir çalışmaya göre su ayısı ve yosun domuzcuğu olarak da adlandırılan, dünyanın en dayanıklı canlısı tardigradların; insanlar için ölümcül radyasyon seviyesinin yüzlerce kat fazlasına nasıl dayandıklarını keşfetti.

Sadece 0.5 milimetre uzunluğundaki tardigradlar uzay boşluğunda hayatta kalabilirler. 150 dereceye kadar sıcaklığa tahammül edebilir ve aşırı soğuklarda kendisini on yıllarca cama dönüştürüp daha uygun koşullara sahip olduğunda yeniden hayata dönebilirler.

Eşsiz Bir Protein, Su Ayılarını Dayanıklı Kılıyor

Minik yaratıkların süper güçlerini inceleyen araştırmacılar nihayet hayvanların dayanıklılığını açıklamaya yardımcı olan hasar bastırıcı veya Dsup olarak bilinen ziftler tarafından üretilen eşsiz bir protein keşfettiler.

Dsup’ı hayvanlardan izole etmek için üç farklı yöntem kullanılarak Kaliforniya Üniversitesi’nde yapılan çalışma, bu proteinin kromatinler olarak bilinen DNA içeren hücre komplekslerine bağlanabileceğini ve çevrelerinde koruyucu bir kalkan oluşturabildiğini ortaya koydu.

Moleküler biyolog ve çalışma ekibinin üyesi James Kadonaga, ScienceAlert’a konuştu. Kadonaga artık Dsup’ın, hücreleri X-ışınından nasıl koruduğu konusunda bir açıklamaya sahip olduklarını belirtti. Kromatine bağlanan ve parçasını DNA’yı hidroksit kökünden koruyan bir tür bulut oluşturan iki parçası olduğunu gördüklerini belirten Kadonaga; tüm bu dayanıklılığın kaynağını işte böyle işaret etti.

Hidroksit kökleri, iyonlaştırıcı radyasyonla hücrelerde üretilebilecek oldukça reaktif partiküllerdir. Bununla birlikte, tardigradlar bu bileşiklere sadece radyasyonla değil aynı zamanda yaşadıkları ıslak ve yosunlu ortam kuruduğunda da maruz kalabilirler. Araştırmacılar, tardigradların radyasyona maruz kalmaya tepki vermek yerine çevrelerinin kurumasına yanıt olarak Dsup mekanizmasını geliştirebileceklerine inanıyorlar.

Mikroorganizmaların radyasyona ve aşırı koşullara adaptasyon süreçlerinin keşfi, bilim insanlarını DNA’mızı çeşitli faktörlerden koruma potansiyeline ışık tutabileceklerine inanmaya itiyor.

* Terminator Filmlerini Hatırlatan Sıvı Metal Üretildi

Ozan Ercan

2002 yılında İstanbul'da doğdum. Büyükçekmece Recep Güngör Anadolu Lisesi'nin dil bölümünden mezun oldum. Marmara Üniversitesi’nde Fransızca Öğretmenliği okuyor, günlerimi büyük oranda müzik dinleyerek ve kitap okuyarak geçiriyorum. Oscar Wilde ve That '70s Show seviyorum.

1. Avatar for Pardus Pardus dedi ki:

Bu Tardigrad’ lara tek kaşımı kaldırarak bakıyorum. Üzerlerine eğilinmeli. Bunlardan bir şeyler devşirip kendi üzerimizde deneyip başarılı olursak, gelsin uzay yolculukları, gelsin diğer gezegenlerde yaşam vb. :smiley:

joker açılış

Joker, Rekor Gişeyle Açılışını Yaptı