110 Milyon Işık Yılı Uzaklıkta Bir ‘Mini Canavar’ Kara Delik Keşfedildi

Yeni keşfedilen süper kütleli bir ‘mini’ kara delik, evrendeki en büyük kara deliklerin ardındaki bazı sırların ortaya çıkmasına yardımcı olabilir.

Süper Kütleli Mini Kara Delik Keşfedildi

110 milyon ışık yılı uzaklıkta keşfedilen süper kütleli bir mini canavar kara delik, evrenin en büyük kara deliklerinin ardındaki bazı sırları da ortaya çıkartabilir.

Chandra ekibi tarafından yapılan açıklamaya göre, NASA’nın Chandra X ışını Gözlemevi’ni kullanan araştırmacılar, kısa süre önce bir cüce galakside toz ve gaza gömülü canavar bir kara delik keşfettiler. Güneş’in kütlesinin yaklaşık 200 bin katı olan kara delik, cüce galaksi Mrk 462’nin merkezinde yer alıyor. Ancak aynı zamanda kütlesi muazzam olmasına rağmen şimdiye kadar bulunan en küçük süper kütleli kara deliklerden biri.

New Hampshire’daki Dartmouth College’dan bu kara deliği tanımlayan ve inceleyen çalışmanın eş-yöneticilerinden Jack Parker buluşla ilgili olarak şunları söyledi:

“Mrk 462’deki bu kara delik, süper kütleli veya canavar kara deliklerin en küçükleri arasında. Bunun gibi kara delikleri bulmak çok zor.”

Mrk 462 galaksisi “sadece” birkaç yüz milyon yıldıza sahip. Bu rakam çok gibi görünse de içinde yer aldığımız Samanyolu galaksisinde birkaç yüz milyar yıldız var. Dolayısıyla bu sayı Mrk 462’yi bir cüce galaksi olarak sınıflandırıyor.

Bu Tarz Süper Kütleli Mini Kara Delik İlk Defa Gözlemlendi

Süper Kütleli Mini Kara Delik Keşfedildi

Kara deliğin şimdiye kadar keşfedilememesinin en büyük nedeni, toz ve gaz bulutuyla kaplanmış olmasıydı. Bu nedenle görüşümüze kapalıydı. Gökbilimciler daha büyük galaksilerde kara delikleri genellikle galaksi merkezindeki yıldızların hareket hızlarını gözlemleyerek buluyor. Ancak bu kadar küçük bir galakside bu yöntem pek de mümkün olmuyor. Çalışmayı yürüten ekip bunun yerine kara deliğe emilen gazdan yayılan parlayan X ışınlarını görmek için Chandra’yı kullandılar. Yapılan açıklamada, gaz ve toz bulutu tarafından bu şekilde gizlenen bir kara deliği bir cüce galakside ilk defa gözlemlendiği belirtildi.

Dartmouth araştırmacılarından Ryan Hickox da araştırmayla ilgili olarak şunları kaydetti:

“Gömülü kara delikleri tespit etmek, açığa çıkmış kara deliklerden daha zor olduğundan, bu örneği bulmak, benzer kara deliklere sahip çok daha fazla cüce galaksi olduğu anlamına gelebilir. Bu da oldukça önemli, çünkü astrofizikteki önemli bir soruyu ele almaya yardımcı olabilir: Kara delikler evrende bu kadar erken zamanda nasıl büyüdüler?”

Ekip bu keşfin, süper kütleli canavar kara deliklerin erken evrende nasıl bu kadar hızlı bir şekilde bu büyüklüğe ulaştığına dair tartışmayı ilerletmeye yardımcı olabileceğini umuyorlar. Böylece bir bilimsel gizem daha aydınlığa kavuşabilir.

Yapılan keşifle ilgili olarak sizler neler düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum üzerinden bizlerle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Space