Dünyadan Binlerce Işık Yılı Uzaklıktaki Tarantula Bulutsusu Görüntülendi

Tarantula Bulutsusu adıyla bilinen 30 Doradus’tan yeni görüntüler yayınlandı. Yaklaşık 170 bin ışık yılı uzaklıkta olan nebulanın görüntüleri yeni bilgiler sunuyor.

Tarantula Bulutsusu

Tarantula Bulutsusu yeni görüntüleriyle gündeme geldi. Tam adı 30 Doradus olan nebula ile gökbilimciler, cevap bekleyen bazı sorularla ilgili önemli bulgulara ulaştılar.

Dünya’dan yaklaşık 170 bin ışık yılı uzaklıkta bulunan Tarantula Bulutsusu, Dorado takımyıldızı yönündeki nesneler için bir katalog numarasına atıfta bulunarak resmi olarak 30 Doradus olarak adlandırılmıştır. Mimarisinin bir kısmı, örümcek bacaklarını anımsatan gaz, toz ve yıldızlardan oluşan parıldayan filamentler şeklinde göründüğü için Tarantula Bulutsusu adıyla da anılıyor.

Bulutsunun gaz bileşimi, evrenin tarihinin erken dönemlerine benziyor. Yani çoğunlukla sadece hidrojen ve helyumun bulunduğu bulutsu, Büyük Macellan Bulutu adı verilen gökadada yer alıyor ve yaklaşık 600 ışık yılı çapında bir yıldız, gaz ve toz ağından oluşuyor.

Avrupa Uzay Ajansı’na bağlı Güney Gözlemevi, devasa genç yıldızların serbest bıraktığı enerjiyle parçalanmış daha büyük gaz bulutlarının kalıntıları olabilecek incecik gaz bulutlarını gösteren yeni bir görüntü yayınladı.

YouTube video

Tarantula Bulutsusu Görüntüleri Dev Yıldız Oluşumları Hakkında Yeni Bilgiler Veriyor

Ajansın Hollanda’daki Avrupa Uzay Araştırma ve Teknoloji Merkezi’nden çalışan astrofizikçi Guido De Marchi, aynı zamanda Astrofizik Dergisi’nde yayınlanan ve bir Amerikan Astronomi Derneği toplantısında sunulan araştırmanın ortak yazarları arasında yer alıyor. Yeni görüntülerle ilgili olarak şunları söylüyor:

“Çok fazla gaz ve tozun bulunduğu yerde yıldızların oluştuğunu görüyoruz ve Tarantula Bulutsusu’nda kesinlikle çok fazla var.

Gaz bulutları kendi yer çekimleri altında çöktüğünde ve giderek daha yoğun hale geldiğinde yıldızlar oluşur. Bu sırada bulutlar, çekirdek muazzam bir nükleer reaktör olan yıldız motorunu çalıştırmak için yeterince sıcak olana kadar büzülür ve ısınır.

Ancak bugüne dek Güneş’ten 100 kat daha büyük kütleli büyük yıldızların oluşmaya başladıklarında, o kadar çok enerji saldıklarını düşündük ki, daha fazla gazın içeri girmesini önleyerek daha fazla yıldızın oluşması için gerekli yakıtı kapattıklarını varsaydık. ALMA ile elde edilen Tarantula Bulutsusu’nun yeni görüntüleri, gazın yeterince yoğun olduğu yerde azalmaya devam ettiğini ve yeni yıldızların oluşmaya devam edebileceğini gösteriyor. Bu bilgi hem yeni hem de çok ilginç.”

Tarantula Bulutsusu
Tarantula Bulutsusu’nun güney bölgesinin bu yakınlaştırılmış görüntüsü, gaz bulutunu oluşturmaya yardımcı olan bazı dağınık alanları gözler önüne seriyor.

Illinois Üniversitesi astrofizikçisi ve çalışmanın baş yazarı Tony Wong ise şunları söyledi:

“Tarantula Bulutsusu, devasa bir genç yıldız kümesinin en yakın örneğine ev sahipliği yaptığı için ayrıntılı olarak gözlemleyip geribildirim aldığımız en iyi ortama ev sahipliği yapıyor.”

Yeni görüntüler hakkında sizler neler düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizlerle paylaşabilirsiniz.

Kaynal: Geo.tv