Tayland’da Dev Bir Dinozor Türü Keşfedildi

Tayland’da 114 milyon yıllık dev bir dinozor türüne ait fosiller keşfedildi. 25 metre uzunluğundaki bu dinozorun, hareket kabiliyeti de oldukça yüksek.

Dinozor

Paleontologlar yeni bir familya ve dinozor türü keşfettiler. Siamraptor suwati adlı dev yırtıcı dinozorun kalıntıları, Kuzeydoğu Tayland’da bir Erken Kretase dönemi kaya oluşumu olan Khok Kruat Formasyonu’ndan elde edildi.

Yeni adlandırılan tür, Orta Jura’dan Geç Kretase dönemlerine kadar aktif olan yaygın bir yırtıcı grubu olan allosauroid theropod’du.

Çalışma için, bilim insanları en az dört ayrı dinozorun kafatasını, omurgasını, bacaklarını ve kalçalarının fosillerini araştırdı. Dinozorların anatomik yapılarını diğer allosauroid’lerinkiler ile karşılaştırdıklarında, bilim insanları bu fosillerin yeni bir familya ve tür sınıflandırması gerektirdiğini fark ettiler.

Filogenetik analiz, Siamraptor suwati’nin, carcharodontosaurs denilen bir grup allosauroid grubunun bazal bir üyesi olduğunu gösterdi; bu, türün cinsinden erken bir evrimsel bölünmüşlüğü temsil ediyor.

Araştırmacılar yeni türler hakkındaki detayları, bu hafta PLOS One adlı dergide yayımladı.

Keşfedilen Dinozor Türü En az 25 Metre Boyunda

Siamraptor, Güneydoğu Asya’daki en iyi korunmuş karcharodontosauriyen theropodu ve Carcharodontosauria’nın erken evrim tarihine yeni bir ışık tutuyor. 114 milyon yıllık fosiller, ürkütücü dinozorun en az 25 metre uzunluğunda olduğunu ve köpek balıklarına benzeyen dişlere sahip olduğunu gösteriyor.

Fosillerde bulunan hava keseleri, yeni türün devasa olmasına rağmen hafif ve diğer dinozorlardan daha çevik olduğunu düşündürtüyor. Hafif göğüs kafesi, dinozorun daha hızlı nefes almasını ve dolayısıyla daha hızlı hareket etmesini sağlıyordu.

Bilim insanları dinozorların dünyanın pek çok yerinde var olduklarını biliyor olsalar da Güney Asya gibi yoğun ormanlık bölgelerde fosil avcılığı yapmak oldukça zor. Ancak son yıllarda, araştırmacılar bölgedeki dinozor çeşitliliğini ortaya çıkarmaya başladı. Her yeni keşifle birlikte, dinozorların soylarının dünyanın farklı köşelerinde birbirinden ayrıldığı konusunda yeni bilgiler ediniyorlar.

Daha önceden Amerika, Afrika, Avrupa ve Asya’nın bazı bölgelerinde carcharodontosaur fosillerine rastlayan bilim insanları, Güneydoğu Asya’da da fosillerin bulunmasıyla bu türlerin neredeyse 120 milyon yıl önce, dünyanın her yerine yayılmış olduklarından emin oldular.

Ozan Ercan

2002 yılında İstanbul'da doğdum. Büyükçekmece Recep Güngör Anadolu Lisesi'nin dil bölümünden mezun oldum. Marmara Üniversitesi’nde Fransızca Öğretmenliği okuyor, günlerimi büyük oranda müzik dinleyerek ve kitap okuyarak geçiriyorum. Oscar Wilde ve That '70s Show seviyorum.

Ewan McGregor birds of prey