Var Olmaması Gereken Bir Gezegen Keşfedildi

Gökbilimciler tarafından keşfedilen GJ 3512b, gezegenler hakkında bildiklerimizin sınırlarını zorluyor.

Gezegen

GJ 3512b dünyadan yaklaşık 274 trilyon kilometre uzaklıkta bulunan devasa bir gezegen. Öyle devasa ki insanlık olarak gezegenler hakkında bu zamana kadar bildiklerimize göre kendisinin var olmaması gerekiyor.

İspanya’da bulunan Calar Alto, Sierra Nevada ve Montsec Astronomik Gözlemevleri ve Kaliforniya’daki Las Cumbres Gözlemevi sayesinde yapılan keşif 27 Eylül’de Science dergisinde yayınlandı.

GJ 3512b hakkında kafaları karıştıran asıl şey yörüngesinde döndüğü M tipi kızıl cüceden ne kadar büyük olduğu. Bahsedilen M tipi kızıl cüce genel olarak oldukça küçük. Güneşimizden 50 kat daha sönük ve beşte biri boyutunda.

Karşılaştırma yapmak gerekirse güneşimiz Dünya’dan yaklaşık 333 bin kat, GJ 3512b’nin yıldızından ise sadece 270 kat daha ağır. Güneş sistemimizin en büyük gezegeni olan Jüpiter, güneşten yaklaşık 1.047 kat daha az ağır.

GJ 3512b Jüpiter’in yarı boyutunda ancak bu durumda bile etrafında döndüğü M tipi kızıl cüceden 250 kat daha az ağır. Tüm bunlar tuhaf ve akla yatmıyor. Gezegen, kızıl cücenin etrafında dönüyor olabilmek için çok ama çok büyük.

Çalışmanın ortak yazarı Christoph Mordasini, bu tür yıldızların etrafında yalnızca Dünya büyüklüğünde veya biraz daha büyük gezegenler olmalı diyor.

Bilinen Bazı Bilgiler Artık Geçersiz

GJ 3512b’nin varlığı, güneş sistemimizdeki gezegenlerin nasıl oluştuğunu açıklamak için kullanılan, bilim insanları tarafından dünya gibi karasal gezegenlerin nasıl oluştuğuna dair bir açıklama olarak kabul gören temel ivme modelini işe yaramaz kılıyor. Güneş sistemimizin dışındaki bu gezegen, var oluşunu açıklamaya daha makul olan başka bir teoriyi güçlendiriyor: Disk kararsızlığı.

Baş yazar Juan Carlos Molares yaptığı açıklamada ilk defa, temel ivme modeliyle açıklanamayan bir dış gezegeni doğru bir şekilde nitelendirdiklerini belirtti. Bu gezegenin varlığı disk kararsızlığı modelinin dev gezegenlerin oluşumlarında rol oynayabileceğini kanıtlıyor.

* İlk Uzay Oteli İçin Geri Sayım Başladı

* Jüpiter’in Üzerindeki Ürkütücü Kara Deliğin Sebebi Anlaşıldı

Ozan Ercan

2002 yılında İstanbul'da doğdum. Büyükçekmece Recep Güngör Anadolu Lisesi'nin dil bölümünden mezun oldum. Marmara Üniversitesi’nde Fransızca Öğretmenliği okuyor, günlerimi büyük oranda müzik dinleyerek ve kitap okuyarak geçiriyorum. Oscar Wilde ve That '70s Show seviyorum.

1. Avatar for LordKratos LordKratos dedi ki:

Acaba birgün biz de gezegen keşfedebilecek miyiz ? Çok merak ediyorum.

Leibowitz İçin Bir İlahi