James Webb Uzay Teleskobu, “Yaratılış Sütunları”ndan Büyüleyici Bir Fotoğraf Yakaladı

Yaratılış Sütunları, James Webb Uzay Teleskobu objektifinde. Yeni yıldızların oluşum süreci adeta büyülüyor.

Yaratılış Sütunları james webb uzay teleskobu

Yaratılış Sütunları, bu defa James Webb Uzay Teleskobu tarafından görüntülendi. Dünya’dan yaklaşık 6.500 ışık yılı uzaklıktaki bu görüntü, gaz ve tozun yeni yıldızlar oluşturma sürecini gözler önüne seriyor.

İlk defa 1 Nisan 1995 tarihinde Hubble Uzay Teleskobu tarafından çekilen Yaratılış Sütunları görüntüsü, kaydedildiği dönem büyük heyecan yaratmıştı. Dünya’dan 6.500 ışık yılı uzaklıkta bulunan Kartal Bulutsusu’ndaki sütunlar, gaz ve tozun yeni yıldızlar oluşturma sürecinin yanı sıra, yakın zamanda oluşan yıldızlardan gelen ışıkların aşındırılması sebebiyle bu isimle adlandırılıyor.

Hubble Uzay Teleskobu’nun ardından 19 yıl sonra, o ünlü sahneyi ziyaret eden 10 milyar dolarlık dünyanın en güçlü teleskobu James Webb Uzay Teleskobu oldu.

Yaratılış Sütunları 19 Yıl Sonra Yeniden Görüntülendi: Bu Defa Çok Daha Net

Yayınlanan yeni görüntü, bilimkurgu filmlerinden çıkmış gaz ve toz sütunlarını şimdiye kadarki en ayrıntılı şekilde gösteriyor.

NASA, yaptığı açıklamada geliştirilmiş görüntü kalitesinin astronomların daha fazla yıldız tanımlamasına ve gaz ve toz miktarlarını daha kesin olarak hesaplamasına yardımcı olacağını kaydetti.

Amerikan uzay ajansı, görüntünün teleskobun Yakın Kızılötesi Kamerası tarafından yakalandığını da ekledi.

Yaratılış Sütunları james webb - hubble
Hubble Uzay Teleskobu (soldaki) görüntüsü ile karşılaştırma.

Görüntüdeki en çarpıcı şey, yeni oluşan yıldızlar ve bunları gözler önüne seren parlak küreler olarak açıklandı.

Gaz ve toz sütunları, içinde yeterli kütleye sahip olduğunda, kendi yerçekimi altında çökmeye başlar. Yavaş yavaş ısınırlar ve sonunda yeni yıldızlar oluştururlar.

Fotoğrafın bir diğer dikkat çekici unsuru, neredeyse lav gibi olan dalgalı kırmızı çizgiler oldu. NASA, bunların sütunlarla çarpışan süpersonik jetleri periyodik olarak fırlatan yıldızlardan fırlatma olduğunu ifade etti.

Kırmızı çizgiler, en genç yıldızlar arasında anılıyor ve yalnızca birkaç yüz bin yaşında oldukları tahmin ediliyor.

Yaratılış Sütunları james webb uzay teleskobu yeni

Avrupa Uzay Ajansı, Kanada Uzay Ajansı ve NASA ortaklığında hareket eden James Webb Uzay Teleskobu, geçen temmuz ayından beri görevinin başında. Bu süreçte,  Araba Tekeri GalaksisiPhantom Galaksisi, Tarantula Nebulası ve son olarak Neptün’ün büyüleyici halkalarının bugüne kadarki en net görüntüsü dahil birçok fotoğraf paylaştı.

Yaratılış Sütunları hakkında siz ne düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Sky News

Devrim Beyaz

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunuyum. 2016'dan beri serbest editörlük yapıyor, çeşitli internet siteleri ve dergiler için haber ve incelemeler kaleme alıyorum.

Jean-Pierre Jeunet, Joss Whedon hakkında