Bilinen Hiçbir Omurgalıya Benzemeyen Köpek Balığı Benzeri İlkel Bir Canlı Türü Keşfedildi

Çinli bilim insanları, şimdiye kadar keşfedilen hiçbir omurgalıya benzemeyen tuhaf ve ilkel köpek balığı benzeri bir balık keşfetti.

Benzersiz Omurgaya Sahip Bir Köpek Balığı Türü Keşfedildi

Şimdiye dek keşfedilen hiçbir omurgalıya benzemeyen yeni bir canlı türü keşfedildi. Çinli bilim insanları, “bilinen herhangi bir omurgalıdan ayıran” olağan dışı özelliklere sahip 439 milyon yıllık köpek balığı benzeri balığın kalıntılarını ortaya çıkardılar. Yeni keşif, araştırmacıların balık evrimini nasıl anladıklarını yeniden yorumlayabilecek bir bulgu olarak tanımlanıyor.

Bilim adamları, Çin’in güneyindeki Guizhou eyaletinde ünlü bir fosil bölgesi olan Rongxi Formasyonu’nda  soyu tükenmiş türlerin kalıntılarını keşfettiler. Araştırmacılar, Fanjingshan olarak bilinen ve bölgenin yakınındaki bulunan dağı esas alarak yeni tanımlanan türe Fanjingshania renovata adını verdiler.

Ekip, bölgeden binlerce fosilleşmiş iskelet parçası, pul ve diş topladı ve ardından eski balığın neye benzediğini yeniden modelledi. Bulgular Nature dergisinde 28 Eylül’de yayımlandı. F. renovata, omuz bölgelerini çevreleyen dikenli yüzgeçleri ve kemikli plakaları olan, “dikenli köpek balıkları” olarak da adlandırılan ve akantodiyenler olarak bilinen köpek balığı benzeri soyu tükenmiş bir canlı grubuna ait. Dikenli yüzgeçliler (acanthodii), balık soy ağacında modern köpek balıkları ve ışınları içeren kondrichthyanlar ile kemikli balıklar arasında bir yerde bulunur. Akantodiyenlerin köpek balığı benzeri vücut yapıları vardır, ancak deri plakaları ve iskeletleri kemikli balıklarınkine benzer. Araştırmacılar, yeni keşfedilen F. renovata’nın iki grubun keşfedilmemiş ortak atasının yakın bir akrabası olabileceğinden şüpheleniyor.

Benzersiz Omurgaya Sahip Bir Köpek Balığı Türü Keşfedildi

Benzersiz Omurgaya Sahip Yeni Keşfedilen Köpek Balığı Türü, Evrimleşme Sürecinde Önemli Veriler Sağlayabilir

Bilim insanlarının özellikle çeneli balıkların ortaya çıkışıyla ilgileniyor olmalarının altında yatan neden, evrimlerinin omurgalıların çeşitlenmesinde önemli bir dönüm noktası olmasına dayanıyor. Çin Bilimler Akademisi paleontologlarından Min Zhu, yaptıkları keşif ile araştırmacıların çeneler, duyu sistemleri ve eşleştirilmiş uzantılar gibi önemli omurgalı adaptasyonlarının kökenine yol açan evrimsel adımlar hakkında çok ihtiyaç duyulan bilgileri edinmelerine yardımcı olacağını söyledi.

Fanjingshania renovata, diğer dikenli yüzgeçlilerle birçok özelliği paylaşıyor olsa da gruptaki diğerlerinden ayıran çok önemli özelliklere sahip. Araştırmacılar, ana farklılıklardan birinin, diğer acanthodianların zırhından daha geniş bir alanı kaplayan ve birden fazla dikenle kaynaşmış olan balığın omuz zırhında olduğunu söyledi. Yaratığın dikenli yüzgeçleri de sıra dışı diş benzeri pullarla kaplıydı ki, ekip kümeler halinde dökülüp yeniden büyüyebileceğinden şüpheleniyor. Modern köpek balıklarında da benzer pullar görülüyor, ancak açıklamaya göre bu şekilde bir değişim geçiremiyorlar.

Benzersiz Omurgaya Sahip Bir Köpek Balığı Türü

F. renovata’nın fosilleşmiş kemikleri aynı zamanda kemiklerin veya dişlerin parçalarının bozulduğu ve daha sonra, genellikle organizmanın gelişimi sırasında değiştirildiği zaman, emilim olarak bilinen bir sürecin kanıtını da ortaya koyuyor. Çin’deki Qujing Normal Üniversitesi’nde paleontolog olan baş çalışma yazarı Plamen Andreev, yaptığı açıklamada bu seviyedeki sert doku modifikasyonunun kıkırdaklı balıklar arasında benzeri görülmemiş bir yapıya sahip olduğunu söyledi. Erken mineralize iskeletlerin nasıl geliştiğine dair “şu anda anlaşılandan daha büyük bir plastisite” gösterdiğini ve insanlarda olanlar da dahil olmak üzere modern iskeletlerin evrimsel kökenlerine işaret ettiğini ekledi.

Yeni köpek balığı türü keşfi hakkında sizler neler düşünüyorsunuz? Sizce geçmişe dair bilmediğimiz daha ne gibi canlı türleri olabilir? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum‘da bizlerle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Live Science