Yıldızlararası Bir Kuyruklu Yıldızda Gözlem Sürüyor

Güneş sisteminde yeni bir yıldızlararası nesne keşfedildi. Araştırmacılar bu kuyruklu yıldız hakkında detaylar öğrenmek için çalışmalara devam ediyor.

Yıldızlararası

Uzayda keşfedilecek neredeyse sonsuz mesele var. Bunlardan birisi de kuyruklu yıldızların yapı taşının tam olarak ne olabileceği sorusu. Geçtiğimiz eylül ayında bilim insanları bu soruya neredeyse yanıt buluyordu.

2I/Borisov adı verilen ve Güneş’e yaklaştığı sırada görüntülenen bu kuyruklu yıldızın tam olarak hangi ham maddelerden oluştuğunu anlayabilmek için bir araştırma yürütülüyor.

Bu küçük yıldızlar, gök bilimciler tarafından gezegenimsi olarak adlandırılıyor. Çünkü eğer doğru yer çekimi koşullarını yaratabilselerdi, bir gezegen olma potansiyeline sahipler. Güneş sistemimizdeki bu tip kuyruklu yıldızların birçoğu buzla kaplı, kimileri ise sarp kayalık.

Yazarların makalede belirttiği üzere Güneş sistemimizin dışarısında da böyle yıldızlar var:
Benzer gezegen oluşumu işlemlerinin galaksinin başka yerlerinde de gerçekleştiğini varsayarsak, bunlardan bazıları zaman zaman bizim Güneş sistemimizden de geçip gidiyorlar.

Bilim insanları, gezegenlerin oluşma yolları açısından diğer Güneş sistemlerinin bizimkisi ile aynı olup olmadığından emin değil. 2I/Borisov gibi yıldızlararası nesneleri incelemek bize galaksinin diğer bölgelerinde gezegenlerin nasıl oluştuğunu görme şansı veriyor.

Bilim İnsanları İlk Fırsatı Geçen Sene Kaçırmışlardı

Bu konuyu incelemek için ilk şansı, geçen yıl Güneş sistemimizde keşfedilen Oumuamua yıldızlararası nesnesi ile elde ettik. Rengi ve parlaklığı, kayadan ve metalden oluştuğunu, su veya buz içermediğini düşündürtse de bilim insanları tam olarak ham maddesinin ne olduğunu belirleyememişti.

Yeni nesne 2I/Borisov’a bilim insanları tarafından bir spektroskopi analizi yapıldı. Analiz sonucunda nesnenin saç kısmında hangi gazların yer aldığı, yıldızın merkezindeki parçacıklar ve gaz kürelerine dair bilgiler elde edilmiş olundu.

Bu işlem, nesne Güneş’e yakın olduğu için üstündeki parıltılar nedeniyle yeterince sağlıklı analiz edilemedi. Tekrar tekrar denendikten sonra bu yıldızlararası ziyaretçiden veri elde edilebildi.

Bilim insanları ultraviyole spektrumunda, karbon ve azotun bir kombinasyonu olan siyanojen gazına karşılık gelen belirgin bir yükseliş tespit ettiler. Bu gaz Güneş sistemimizdeki kuyruklu yıldızlarda da bulunduğundan beklenmeyen bir durum değildi. Ancak cisim Güneşe yaklaştığında ve ısıtıldığında gazların buharlaştığı gözlemleniyor.

Böylece nesne Güneş’e iyice yaklaştığında arkasındaki gizem daha net olarak ortaya çıkartılabilecek. Önümüzdeki aralık ayında Güneş’e en yakın noktaya gelecek ziyaretçi hakkında daha fazlasını öğrenmemiz de böylece mümkün olacak.

Ozan Ercan

2002 yılında İstanbul'da doğdum. Büyükçekmece Recep Güngör Anadolu Lisesi'nin dil bölümünden mezun oldum. Marmara Üniversitesi’nde Fransızca Öğretmenliği okuyor, günlerimi büyük oranda müzik dinleyerek ve kitap okuyarak geçiriyorum. Oscar Wilde ve That '70s Show seviyorum.

Robert Downey Jr.