Yeni Yıldızlararası Cismin Nereden Geldiği Bulundu

Bilim insanları, bir süredir Güneş Sistemi’mize konuk olan yıldızlararası cisminin nereden geldiğini sonunda tespit ettiler.

Yıldızlararası

Gün geçmiyor ki Güneş Sistemi’mizde bir yabancı ile karşılaşmayalım. Oumuamua adlı cismin 2017’deki geçişi hepimizi ne kadar etkilemiş olsa da kendisinin nereden geldiğini öğrenme fırsatımız olmamıştı. Ancak astronomlar yakın zamanda geçişini gerçekleştiren bir diğer yıldızlararası cisim olan 2I/Borisov’un evini bulduklarını düşünüyor.

Kırım’da yaşayan amatör gözlemci Gennady Borisov 30 Ağustos’ta Oumuamua’dan sonra ikinci yıldızlararası cismi keşfetme şansına erişmişti. Polonyalı araştırmacılar 2I/Borisov diye adlandırılan cismin hareketinden Güneş’imizin çekim kuvvetine kadarki yolunu hesapladılar. Bu yol 13,15 ışık yılı uzağa, Kruger 60 olarak bilinen ikili kırmızı cücenin hüküm sürdüğü bir sisteme uzanıyor. Borisov kuyruklu yıldızının hareketini yaklaşık 1 milyon yıl geri sardığımızda Kruger 60’ın merkezinden 5,7 ışık yılı uzaklıktan 3,43 km/sn hız ile geçtiği görülüyor.

Cismin Hızı, Geldiği Yeri Ele Verdi

Saniyedeki hızı bizim için çok ekstrem görünse de bu hızla bizim Güneş’imizin çekim kuvvetinden bile çıkamazdı. Araştırmacılar kuyruklu yıldızın Kruger 60’in yaklaşık 6 ışık yılı yakınından bu kadar yavaş geçiyor olmasının nedeni olarak çıkış noktasının orası olduğu fikrinde karar kıldılar. Geçmiş zamanlarda, Borisov aynı bizim sistemimizde turlayan kuyruklu yıldızlar gibi oranın cisimleri ile tur atıyordu.

Maryland Üniversitesi’nden bir astronom Ye Quanzhi yayınlanan makalenin bulguları hakkında Kruger 60’a dayanan çalışmanın eldeki verilere bakıldığında gayet ikna edici olduğunu dile getiriyor.

Makalenin yazarları ise elbette 2I/Borisov’un kökeni hakkındaki sonuçların nihai olarak ele alınmaması gerektiğini, daha çok veri geldiğinde işlerin değişebileceğini söylüyorlar. 2I/Borisov’un gözlemine devam edilecek.

Burak İpek

Özellikle bilimkurguya ve çizgi romanlara bayılır. Çizgi romanlara girişi Dylan Dog, bilimkurguya aşkı ise Dune serisi ile başladı. 7 yaşından beri bilgisayarla ve elektronik aletlerle iç içe yaşamayı seçerek göbeğini büyüttü. Düşüncelerini başkalarıyla tartışmak adına Kayıp Rıhtım’da yazılar yazıyor.

Robert Forster