in ,

Altyazı Sinema Dergisi’nin 207. Sayısı Dosya Konusu Hayao Miyazaki Oldu

Altyazı Dergisi 207. sayısını “Rüzgârlı Diyarların Büyücüsü” Hayao Miyazaki’ye ayırıyor. Studio Ghibli’nin kurucularından olan usta yönetmen, mercek altına alınıyor.

Altyazı Sinema Dergisi Hayao Miyazaki

Altyazı Sinema Dergisi, anime sinemasının büyük ustası Hayao Miyazaki dosyası ile geldi. Efsane yönetmenin kırk yılı aşan zengin filmografisini mercek altına alan dosyada, Miyazaki klasiklerine dair yazıların yanı sıra yönetmenin farklı filmleri arasındaki tematik bağlara odaklanan detaylı incelemeler de yer alıyor.

Hâlen daha yaptığı işlerle adından söz ettiren Hayao Miyazaki, bugün için anime sineması denildiğinde akla gelen en büyük isim olma özelliğini taşıyor. 80 yaşındaki yönetmen, şu anda How Do You Live? filmi üzerinde çalışmaya devam ediyor. Söz konusu yapımla ilgili geçen sene bu zamanlarda yayınlanan son haber, meraklı hayranların yapım için bir süre daha beklemesi gerektiğini gösteriyordu.

Altyazı’nın yeni sayısı da, usta yönetmenin 70’li yıllardan günümüze uzanan görkemli kariyerini ele alıyor. Kendisinin sinema yolculuğu boyunca imza attığı belli başlı filmlerin incelendiği dosyada ayrıca Miyazaki filmlerinin tematik devamlılıklarına dair inceleme yazıları da bulunuyor.

Altyazı Sinema Dergisi’nin Hayao Miyazaki Dosyası Neleri içeriyor?

Altyazı Sinema Dergisi Hayao Miyazaki

Dosya kapsamında Öykü Sofuoğlu, yönetmenin canlı cansız tüm varlıklara bir ruh bahşeden sinemasının özündeki animist perspektifi ele alıyor. Aslı Ildır tüm Miyazaki filmlerinde güçlü bir karakter olarak karşımıza çıkan ve kahramanı dönüştürme görevi üstlenen mekânlara yakından bakıyor. Kutlukhan Kutlu, yönetmenin vazgeçilmez temaları arasında yer alan uçma tutkusunu farklı filmlerden örneklerle inceliyor. Eray Yıldız’ın yazısı, Miyazaki sinemasında tüm bu ruhani yolculukların sıklıkla bir parçası olan yemek sahnelerine, yönetmenin iştahı nasıl çizdiğine odaklanıyor. Kaan Denk ise Miyazaki filmlerinde kahramanla birlikte soluklandığımız, zamanın akışını takdir etmeye davet edildiğimiz boşluk anlarının işlevine dikkat çekiyor.

Dosyada ayrıca Miyazaki’nin farklı dönemlerde çektiği klasiklerden bazıları tek tek inceleniyor: Erman Ata Uncu yönetmenin ilk uzun metrajı Cagliostro Kalesi’ni (Rupan Sansei: Kariosutoro no Shiro, 1979), Kaan Karsan dev bir orman ruhunu bir popüler kültür ikonuna dönüştüren Komşum Totoro’yu (Tonari no Totoro, 1988), Burçin S. Yalçın tüm klasik Miyazaki temalarını gösterişsiz biçimde işleyen Küçük Cadı Kiki’yi (Majo no Takkyûbin, 1989), Güvenç Atsüren politik göndermeler ve popüler kültür referanslarıyla bezeli macera-komedi filmi Kırmızı Kanatlar’ı (Kurenai no Buta, 1992), Coşkun Liktor ustanın kariyerinin zirvesi olarak görülebilecek Altın Ayı ödüllü Ruhların Kaçışı’nı (Sen to Chihiro no Kamikakushi, 2001), Eren Odabaşı ise yönetmenin –şimdilik– son uzun metrajı Rüzgâr Yükseliyor’u (Kaze Tachinu, 2013) değerlendiriyor.

Dosya kapsamında yazılara eşlik eden kısa klipler ise, yazarların argümanlarını örneklendirirken okuyucuda Miyazaki filmografisini yeniden ziyaret etme iştahı uyandırıyor.

Derginin Mayıs 2021 tarihli 207. sayısına resmi sitesi üzerinden ulaşabilirsiniz.

Peki ya siz Altyazı Sinema Dergisi’ni okuyor musunuz? Hayao Miyazaki’nin en çok hangi yapımlarını seviyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da paylaşabilirsiniz.

Oyla!

Hakan Tunç

1988, Darıca. Kocaeli Üniversitesi'nden mezun. Kitap okumayı, film izlemeyi ve özellikle animeleri çok sever.

Orta Çağ İngiliz metinleri intihal

Tarihin En Eski İntihalcileri Gün Yüzüne Çıktı: Orta Çağ İngiliz Metinleri Üzerine Çarpıcı Proje

isaac asimov öyküsü inceleme It’s Such a Beautiful Day

Isaac Asimov’un Bugünleri de İşaret Eden Işınlanma Öyküsü “Çok Güzel Bir Gün” Üzerine