in

Cyberpunk 2077 Faciasının Sebepleri Nelerdi?

Cyberpunk 2077 faciasının olası sebeplerine dair CD Projekt Red çalışanlarından açıklama geldi. Görünüşe göre problemin asıl kaynağı “kibir”.

Cyberpunk 2077 CD Projekt Red

Cyberpunk 2077 çıkalı bir aydan fazla zaman geçti. Ancak oyun hâlâ bünyesinde barındırdığı teknik problemlerle anılıyor. Peki tüm bu facianın sebepleri neler? Kimliğini gizli tutan ekip üyelerinin açıklamaları oyunun kibir yüzünden zor bir duruma düştüğünü gösteriyor.

CD Projekt Red oyun çıktığından beri sorunların tam sorumluluğunu alan bir yaklaşım sergiledi. Bazı performans problemleri ve yamalarla düzeltilecek hatalar bulunan bilgisayar sürümünden, oyundan çok hata ekranını gördüğümüz PlayStation 4 sürümüne kadar bütün konsollarda koşulsuz iade imkânı tanındı. Üstüne üstlük şirketin yönetici pozisyonundaki çalışanlar iki kere video yayınlayarak özür diledi.

Bu hafta çıkan ikinci videoda CDPR CEO’su Marcin Iwinski oyunculara dürüst bir açıklamayı yaptı:

“Oyun bizden beklediğiniz kalite standardına çıkamadı ve bu yüzden gönülden özür diliyoruz. Bu video ile şirketin yöneticileri adına bütün sorumluluğun bize ait olduğunu söylemek isterim.”

Cyberpunk 2077

Bu videonun amacı CDPR’ın oyuncu dostu bir şirket olduğu izlenimini korumaktan öte değil tabii ki. The Witcher 3 ile kazandıkları sevgiyi ve en iyi oyun yapımcıları arasındaki yeri kaybetmek istemiyorlar. Oyuncuların ise duyguları oyunun çıkışından sonraki günler verilen tepkilerle son derece açık. Sekiz yıldır beklenen bir oyunun ölümcül hatalar ve performans düşüklüğüyle çıkması, CD Projekt’in %30’luk bir değer kaybına uğramasına sebep oldu. Bu %30’un, oyunun son ertelemesinin sebep olduğu %25’in üstüne geldiğini de hatırlatalım.

Şu an bakınca Cyberpunk 2077’ın geleceği parlak duruyor. Yeni videoyla birlikte bir zaman çizelgesi yayınlandı ve geliştiriciler 2021’in ilk yarısında oyunu sorunsuz oynanabilir hâle getirmeyi, ikinci yarısında da ücretsiz DLC’leri çıkartmayı planlıyor.

cyberpunk 2077 updates

Son yıllarda No Man’s Sky ve Destiny örneklerinde gördüğümüz gibi, çıkışta facia yaşamış oyunların güncellemelerle oyuncuların kalbini kazanması hiç imkansız değil.

Cyberpunk 2077 Yapımcıları: “Biz The Witcher 3’ü Yaptık, Bunu da Hallederiz”

Şirket çalışanlarının ortak açıklamalarından birisi yönetici ekibin devasa bir kibirle geziyor olduğu. Öyle ki, 2019 E3’te oyunun 16 Nisan 2020’de çıkacağı açıklandığında geliştirici ekibin yarısı, “Nasıl yetiştireceğiz?” diye kara kara düşünürken diğerleri bunun bir şaka olduğunu düşünüp gülmeye başlamış. Çalışanlara göre oyunun o zamanki gidişatına bakarak 2022’den önce çıkması imkânsız duruyormuş. Yöneticilere bu sorulduğundaysa The Witcher 3 gibi muazzam bir oyunun altından kalkabildiklerini, Cyberpunk 2077’ın çocuk oyuncağı olacağını söylemişler.

Çalışanlar arasında büyük bir iletişimsizlik sorunu varmış. Bir geliştirici, ekip liderine gidip “Şu şu model lazım,” dediğinde, kendisinin yapması isteniyormuş. Böylece aynı işleve sahip pek çok mekanik ve model farklı çalışanlar tarafından tekrar tekrar hazırlanmış.

Cyberpunk 2077, Atatürk'e Hakaret Çeviri

Yayınlanan videoda bu konuya değiniliyor ve bu durum COVID-19 salgınına bağlanılıyor. Evden çalışmanın çalışanlar arasındaki etkileşimi düşürdüğü söyleniyor. Çalışanlara göreyse bu durum Koronavirüs salgını öncesinde de aynıymış, bu çalışma şekli 2016’dan beri süregeliyormuş.

Cyberpunk 2077 Geliştirilme Süreci 2016’da Başlamıştı

Çalışanlar oyunun çok kısıtlı bir geliştirme sürecine sahip olduğundan da bahsediyor. Her ne kadar duyurusu 2012’de yapılsa da, oyun üzerindeki gerçek çalışma 2016’da başlamış. Ekibin büyük kısmı The Witcher 3 üzerinde çalışırken, küçük bir ekip Cyberpunk 2077’a odaklıymış. 2016’da The Witcher 3’ün çalışmaları bitince de o güne kadar hazırlanan her şey çöpe atılıp sıfırdan başlanmış.

Çalışanları en çok zorlayan birisi de oyunu motor olmadan geliştirmekmiş. 2013’ten beri oyun için kullanılan motor da çöpe atılınca bir yandan motor yeniden hazırlanırken bir yandan oyunu geliştirmeleri gerekiyormuş. Çalışanlar bu durumu rayları döşenmemiş bir yolda tren sürmeye bağlıyor:

“Rayları döşemesi gereken ekip bizden birkaç yıl önce çalışmaya başlasaydı yolu çok daha hızlı alabilirdik.”

Cyberpunk 2077 Yayın Tarihi Ne Zaman

Şimdiyse CD Projekt Red ekibini 2022’ye kadar sürecek hummalı bir yama ve güncelleme serüveni bekliyor. Beklenen dördüncü The Witcher oyununun geliştirilmesi de Cyberpunk 2077 tamamen bitene kadar başlamayacak.

Cyberpunk 2077 oyununa gelecekte bir şans daha verebilir misiniz? CD Projekt Red bu kötü izlenimi üzerinden atmayı başarabilecek mi? Düşüncelerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Bloomberg

Oyla!

Mehmet Çakıcı

1999'da Balıkesir'de doğdu. Küçük yaştan beri fantastik edebiyata ilgi duydu, büyüdükçe diğer edebiyatlara da yaklaştı. Şu sıralar İstanbul Üniversitesi'nde bu ilginin üstüne iyice düşüyor. Uzun bir süre araknofobinin nasıl yazıldığını öğrenemedi.

13 Yorum BULUNUYOR


  1. Avatar for Ronin47 Ronin47 dedi ki:

    Tüketim odaklı alışveriş alışkanlıkları geliştirmiş olan bizler ise bir diğer etkeniz bence. Herkes CDPR yönetiminin tek suçlu olduğu söylüyor. Ancak milyonlarca insan ön-alım aşamasında oyuna sahip oldu ve oyunun çıkması için inanılmaz bir baskı uyguladılar. Yazıda da belirtildiği gibi, şirket bi anda yüzde 25 değer kaybetti. Bunun sonuncunda ise kısa sürede oyun piyasaya sürülmezse iflas edeceklerini fark eden CDPR oyunu çıkarmayı seçti. Sistem ve sistem oluşturan bizler de bu sorunun bir parçasıyız bence.

    Sorun sadece Cyberpunk 2077’de değil. Büyük küçük birçok oyun firması ön-alım aşamasında inanılmaz büyük satışlar yapıyor ve bizler ortada ürün yokken ürünü satın alıyoruz. Firmalar oyunları ön-alımsız piyasaya sürebilir mi, evet. Ancak piyasa talebi ve sektörün temel dinamikleri bunun tam tersini söylüyor. Bu durum değişmediği sürece de her firma bu benzeri durumlarla kez defa karşılacak bence…

  2. Avatar for Razhoul Razhoul dedi ki:

    Hocam genel sektör için bence doğru söylemişsiniz. Ama Cyberpunk 2077 konusunda olayın tam olarak öyle olmadığını düşünüyorum. Şöyle ki yazıda bahsedilen %25 lik değer kaybı yanlış bilmiyorsam son ertelemeden ötürü oldu. Haklı olarak insanlar oyunun gold sürümüne ulaşmışken ertelenmesine tepki gösterdiler, sonuçta gold dediğimiz hali en basit tanımıyla oynanabilir, piyasaya sunulabilecek durumdaki hali. Aynı erteleme için paylaştıkları mesajda oyunun eski nesil konsollarda beklediklerinden iyi çalıştığı, ertelemenin başlıca sebebebinin oyunun dokuz platformda aynı zamanda çıkmalarını istemeleri, oyunun mevcut halini daha iyi taşıyıp kaliteyi yukarı taşımak istemeleri gibi sebepler vardı.
    Sorun şu ki oyun hazır değil :smiley:
    Ortada bile isteye söylenmiş bir yalan var. Yine yazıda bahsedildiği gibi çalışanlar 16 Nisan 2020 tarihinin bile şaka olduğunu düşünmüşler ki bu tarihi veren de firmaydı zaten. Herkesin oyunun hazır olmayacağını bilmesine rağmen oyunu ön siparişe açıp Witcher 3 ün etkisini kullanarak yapılmış bir dolandırıcılık var ortada. Bu yüzden bence bu konuda tüketiciyi suçlu bulmak, onların baskısı yüzünden erken çıktı demek yanlış olur diye düşünüyorum. (Oyunu çıkış günü PS4 te oynama talihsizliği yaşamış bir oyuncu :frowning: )

  3. Avatar for Gwynbleidd Gwynbleidd dedi ki:

    Beklentiyi yaratan kendileri, oyuncular değil. Taa bilmem ne zaman oyunu duyur, oyunu ön siparişe açıp golda, üstüne de erteleme üstüne erteleme getir. Oyuncular darlamasın da ne yapsın.

  4. Avatar for ali1234512 ali1234512 dedi ki:

    Oyunun piyasaya sürülme sürecinde ise iki hata var bence, ilki çıkış tarihi diğeri ise Rtx 30 ve 6000 serisi ekran kartları için tasarlanmış oyunun eski konsollar için de piyasaya sürülmesi.

    Bu oyun 8 senedir geliştiriliyor. PS5, 3000 serisi ortaya çıkalı 1-2 sene oluyor. İyiki o kartlar falan çıkmış çıkmasa ne olurdu merak ediyorum. 6 sene yatıp son 1-2 sene geliştirme yok mu,var. Eee o zaman ubisoft gibi her sene 1-2 oyun çıkarsınlar. 8 sene geliştirilmiş oyunda tekme yok.

  5. Avatar for Ronin47 Ronin47 dedi ki:

    Ubisoft gibi senede bi iki oyun çıkarabilirler, tabi Ubisoft gibi 30 seneyi aşkın bir deneyime ve 18 bin çalışana ve sahip olmak kaydıyla. Buna rağmen Ubisoft arada tökezliyor. CDPR bu oyunu ve oyun motorunu 500-1000 kişilik bi ekiple yaptı ki, oyun motoru yapmak oyun yapmaktan daha çetrefilli bir süreç. Kağıt üstünde CDPR çok büyük gözükse de; aslında Ubisoft, EA gibi sektör devlerinin en fazla küçük kardeşi olabilir :sweat_smile: Bizler CDPR’i biraz gözümüzde büyütüyoruz galiba…

Söyleyeceklerin mi var? Kayıp Rıhtım Forum'a gel ve sen de yorum yap!

8 cevap daha var.

Hasan Âli Yücel Biyografisi - Tanıl Bora

Tanıl Bora’dan Hasan Âli Yücel Biyografisi

fantastik geziler 3 münih

Fantastik Geziler #3 – Münih: Karanlığın Doğuşu