Yaga: Ah Kara Bahtım…

Kafiyeli konuşmalar ve kara mizahla bezeli Slav Mitolojisi'ni temel alan aksiyon rol yapma oyunu Yaga'yı inceledik.

Birtakım anlatılar, hikâyeler toplum içinde çok önemli bir yere sahiptir. Yazı öncesi dönemde hayal dünyası, anlatıların kulaktan kulağa geçmesiyle genişler ve gerçek temelleri olan yahut hayali efsaneleri oluştururlar. Köken mitleri gezegenlerin, evrenin, dünyanın vb. nasıl oluştuğu hakkında ilginç hikâyeleri içerirler. Biz de bu fantastik yazılara ağzımız açık hayretle bakarız.

Kimleri içermez ki: Tuhaf veya kötücül canlılar, doğaüstü yaratıklar, tanrılar ve daha nicesini… İnsanların bilinmeyene doğru ürettiği türlü hayali üretimi. Bu ilginç inanışlar ve öyküler, yüzyıllara öyle bir göğüs germiştir ki, günümüzde farklı bölgelerdeki birçok zamanının inanışı hâlâ içerdikleriyle şaşırtmaya devam eder. Psikolojiden felsefeye birçok değerli unsur barındırır içerisinde.

Peki sanatı? Neredeyse her dönem, mitoloji sanatın her dalını oldukça etkiledi. İlk başlarda özellikle kendisine resimlerde ve edebiyata yer buldu. Yakın zamandaysa beyazperdeye, ekranlara konuk oldu ve etkiledi, ardından video oyunlarda etkisini gördük. Ve tabii saymadığım birçok sanat dalında.

Video oyunlarında mitoloji dediğimizde, ben de dahil birçok kişinin aklına harika seri God of War gelir. Belki de bu oyun serisi, Yunan ve İskandinav Mitolojisi’ni (Kayıp Rıhtım’da mitolojinin kaynağı kadim eseri incelemiştik) başarılı işlemesiyle birlikte birçok oyuncuya mitolojinin gizemli dünyasının kapılarını aralamıştır. Özellikle bu iki destansı anlatı, sanat dünyasına en çok konu olanlardan diyebiliriz. Age of Mythology, Apotheon, Hellblade: Senua’s Sacrifice… Mitler oyun geliştiricileri için önemli bir malzeme kaynağı oldu.

Yaga

Tabii ki Slav Mitolojisi de kendisine yapımlarda yer buluyor. Yine de sayıca daha az. Yakın zamanda çıkan Yaga adlı oyun da tamamen adından da anlaşılabileceği gibi Baba Yaga karakterinden ölümsüz Koshchei’ye kadar birçok varlıkla karşılaştığımız Slav folkloruna adanmış bir çalışma.

Peki oyun ölümsüz anlatının hakkını verebiliyor mu? Bakalım.

GÖZ ATIN  Kurban Ritüelinin Antik Çağlardan Günümüze Gelişen Macerası

Kara Bahtım

Ivan adlı oldukça oldukça yetenekli bir demirciyi yönetiyoruz. Bir bakıma Kratos gibi mitolojinin bilumum varlığına karşı göğüs gereken bir karakter. Ufak bir problemimiz var; yaşlı bir kadın görünümde talihsizliğin ve şeytani kaderi simgeleyen Likho adlı bir varlık tarafından bir kolumuz öncesinde kesilmiş. Bunun üstüne Ivan’ın dillere destan bir şanssızlığı var. Başımıza gelen olumsuzluklar artık yüzümüzü güldürmeye başlıyor.

Eh… zaten Yaga da kara mizahın bolca yer aldığı bir aksiyon rol yapma oyunu. Sağ olsun sinir bozucu çar, bizi imkânsız görevlere yolluyor. Neymiş, tek başımıza ona ölümsüzlüğü bulacakmışız. Yok efendim bana gezegenin en güzel kadının bul… Bizim Ivan da durur mu? Yapıştırıyor cevabı: Tabii ki çarım!

Çarın verdiği olanaksız görevler dışında, halletmemiz gereken önemli bir iş daha var. Ivan’ın büyükannesi her konuştuğumuzda tekrar tekrar söylüyor: Lütfen bir eş bul!

Bu maceraya elimiz boş çıkmıyoruz. Görevlerden, savaştığımız yaratıklardan elde ettiğimiz malzemelerle demirci Ivan, kendi çekicini, çeşitli aletleri oluşturuyor ve geliştiriyor. Silahların geliştirilmesi ne çok karışık ne de çok basit. Ancak keyifli. Örneğin yıldırım çekici ne şahaneydi be!

Bunların yanı sıra çeşitli anlık özellikler bahşeden sihirli eşyalar kullanabiliyor veya taktığımız sürece bizi geliştiren tılsımlar da kuşanabiliyoruz. Birisinin görevini yerine getirdiğimizde bazı kutsanmalarla kısa süreli yarara kavuşabiliyor veya sinir ettiğimizde beddualarının sonuçlarına katlanıyoruz. Evet erdemli olacağım diye paramdan oldum…

Kendi Karakterini Kendin Yarat

Oyunda aptalca, asabi, erdemli, açgözlü olabilirsiniz. Verdiğiniz her karar, yanıt sizin karakterinizin özelliğini de belirliyor. Eylemlerimiz de Ivan’ın hikâyesinde belirleyici oluyor. Bu kararlar oyundaki altı farklı sondan birisine götürüyor bizi. Para görünce çıldıran açgözlü bir karakter de yaratabilirsiniz, doğrunun yanında adaletin bekçisi erdemli bir insan da. Bir soru sorulduğunda “Ha?” diyerek aptal da olabilirsiniz. Ne isterseniz o! Verdiğiniz kararlar karakterinizi şekillendirdikçe, oyun ilerledikçe öyle davranmanız da bekleniyor.

GÖZ ATIN  Jon Bernthal: "Oyunlarda Karakter Canlandırmak, Dizi ve Filmlerde Oynamaktan Zor"

Yaga

Seçimlerimiz sadece oyun sonunu da tayin etmiyor. Aynı zamanda bir bölümü veya görevi nasıl tamamlayacağımız da seçimlerimize bağlı olabiliyor. Bazı varlıkları şiddete başvurmadan, “Kardeşim anlat, nedir sıkıntın?” şeklinde tatlı dille geçebiliyoruz. Bizi sinir ettiyse baltamızı kafasına da geçirebiliriz.

Farklı sonlar olması, aslında oyunu tekrar oynanabilir de yapıyor. Bu deneyimi tekrar yaşamak ister miyiz orası ayrı, o zaman oynanış kısmına gelelim.

Birtakım İlginçlikler ve Kusurlar

Öncelikle oyundaki Kötü Şans adlı ilginç özelliği anlatmak istiyorum. Zırh gibi düşünebileceğimiz bedensel dayanıklılığımız, can yerine koyulan irade gücümüzün yanı sıra bir de kötü şans barı var. Sihir kullandığımızda, kutsandığımızda, yaptığımız seçimlerle ve zamanla kötü şans barı artıyor. Ne kadar yüksekse tecrübemiz o kadar hızlı artıyor. Ancak ne yazık ki bununla sınırlı değil, diğer yandan da bir seviyeye geldikten sonra kötücül varlık Likho gelip bizim silahımızı parçalıyor. Ne çektik senden be Likho!

İlginç mekanikleri, keyifli silah geliştirmelerini ve tasarımlarını içeren oyun, ne yazık ki bölümlerdeki savaş sistemiyle vasatı aşamadığını düşünüyorum. Görsel tasarımı ve müzikleri ne kadar güzel olsa da bölümler ve çatışmalar birbirine çok benziyor ve pek tat vermiyor. Hep aynı şeyi yapıyor hissini yaşıyor oyuncu. Yakın zamanda çıkan Children of Morta, oynanış açısından çok daha başarılı ve keyifliydi. Bu sebeple tekrar oynanabilirlik açısından sınıfta kaldığını söyleyebilirim.

Son Olarak

Oyunun fena olmayan Türkçe çevirisinin de olduğunu söyleyeyim. Özellikle İngilizce konusunda sıkıntısı olanlar için öne çıkan bir detay olacaktır. Kafiyeli konuşmaları ve mizahıyla güçlü edebî anlatımı olduğunu hesaba katarsak söylenenleri anlamak önem taşıyor.

Bunun yanı sıra oyun şu anda Xbox One, PlayStation 4, Nintendo Switch’in yanı sıra PC’de sadece Epic Games’te bulunuyor. Epic Games’te 39 TL gibi bir ücrete sahip. Kafiyeli diyaloglarla bezeli, bizi oldukça güldüren mizah içeren, Slav Mitolojisi’nin başarılı kullanıldığı bir oyun arıyorsanız “Yaga“yı öneririm. Oynanış kısmındaki kusurlar sizin “Acaba?” demenize neden olduysa indirim bekleyebilirsiniz.

GÖZ ATIN  Peri Masallarında Gezmenin En Güzel Yolu Bu Harita Olabilir!

Yaga oyununu sizler oynadınız mı? Oynadıysanız nasıl buldunuz? Görüşlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da paylaşabilirsiniz.

* * *

* Children of Morta: Keyifli Bir Aile Hikâyesi

Son Savaş




1993 yılında Ankara’da doğdu. Çocukluğunun bir kısmını İzmir’de geçirdi ve şu an İstanbul'da yaşamakta. Psikoloji bölümünde eğitim gördü. Edebiyat, sinema, bilgisayar oyunları, müzik ilgisi ve bunları paylaşma sevgisiyle çeşitli kültür-sanat sitelerinde yazdı.

Yaga: Ah Kara Bahtım… için 2 yorum

  1. mit dedi ki:

    Hikaye, görseller, kara baht sistemi falan güzel de işin savaş kısmı, yani asıl oynanışı cidden çok vasat. Ivan (Slav mitolojisi temalı bir oyunun bahtsız kahramanın ismi Ivan olmalı tabii ki!) çok ağır hareket ediyor. Senin de dediğin gibi savaşma işini çok çok daha iyi yapan bağımsızlar var. Ben pek sevmedim kısacası.


  2. Nemo dedi ki:

    Hikayesini nasıl anlattığı cidden şahane. Diyaloglara bayıldım. O kısma çok emek vermişler. Mizahı hoş. Çizimler yine başarılı.

    Oynanış için vasat dedim ancak biraz daha zayıf da denebilir. Her savaşı neredeyse sırf balta atarak geçtim. Zaten bölüm sonu canavarlarını da tamamen aynı şekilde geçmek zorundasın. Ana karakter demirci, silahlarını kendin yapıyorsun ne hoş. Bir de bunları kullanması iyi olaydı…

    Şimdi düşününce kara baht sistemi ne kadar güzel olsa da bir kusuru geldi aklıma. Belki bu sistem oyun ilerledikçe değişim gösterse daha hoş olurdu. Şanssızlık arttıkça dandik silahı kuşan Likho’nun gelmesini bekle. Bunu oyun sonuna kadar tekrar et. Meh.

    Children of Morta temel oynanışının güzel olmasının yanı sıra bu güzelliği birden çok tamamen farklı deneyim yaşatan karakter için yapabilmişti.


    Küçük bir ekleme yapayım. Oyun için özel yapılan müzikler harika, tekrar tekrar dinlenesi.


Yaga: Ah Kara Bahtım…

Kafiyeli konuşmalar ve kara mizahla bezeli Slav Mitolojisi’ni temel alan aksiyon rol yapma oyunu Yaga’yı inceledik.

Başa dönün