in , ,

Kaan Cumalıoğlu: “Yayıncılık Dünyasına Taze Bir Soluk Katmak için Yola Çıktık”

Yayın hayatına yeni başlayan ve Uzak Doğu çıkışlı çizgi romanları okurlarla buluşturmayı hedefleyen Athica Yayınları’nın genel yayın yönetmeni Kaan Cumalıoğlu ile konuştuk.

Kaan Cumalıoğlu Athica Yayınları Söyleşi

Destek Medya Grubu bünyesinde Athica isimli yeni bir marka kuruldu. Hedef kitle olarak genç yetişkinleri belirleyen Athica, Güney Kore’den, Japonya’dan, Çin’den, Tayvan’dan pek çok webtoonu, mangayı, manhwayı yakın zamanda dilimize kazandırmak üzere yola çıkmış bulunuyor.

Biz de bu vesileyle Athica’nın genel yayın yönetmeliğini üstlenen Kaan Cumalıoğlu’yla konuştuk. Kendisine Athica’nın hedeflerini, ilk hangi kitapları yayımlayacaklarını ve çizgi romanların kültürel karşılığını sorduk.

Kaan Cumalıoğlu ile Athica Yayınları Üzerine: “Hedef Kitlemiz Genç Yetişkinler”

Athica Yayınları nasıl bir ihtiyaçtan doğdu? Hedefleriniz neler?

Athica olarak dünyayı tek kutuplu görmeyen bakış açımızla yayıncılık dünyasına taze bir soluk katmak için yola çıktık. Özellikle son yıllarda büyük ivme kazandığını gördüğümüz mangaların ve Uzak Doğu kültürünün yayıncılık dünyamıza etkilerini hissediyoruz. Biz de bu etkiden feyz almak ve üzerine bir adım daha atmak istedik.

Yayın planımızı Doğu’dan da Batı’dan da aldığımız eserlerle zenginleştirerek ülkemizde çok da üzerinde durulmayan bir okur grubu olan genç yetişkinleri (uluslararası literatürde young adult) hedef kitlemiz olarak belirledik. Kore’de dijital olarak yayımlanan çizgi romanları (webtoon) Türkçeye kazandırarak başladığımız yolculuğumuzda yalnızca Kore çizgi romanlarını değil Japonya, Çin, Tayvan manga/manhuaların seçkin örneklerini de okura sunacağız. Yayın programımızda yalnızca çizgi roman temelli eserler olmayacak, hedef kitlemize yönelik dünyanın her köşesinden ödüllü bilimkurgu ve fantastik roman serilerini de yayıma hazırlıyoruz bir yandan…

Bizler, genç kuşağın, yani bahsettiğimiz bu genç yetişkin kitlenin kendilerine dayatılan tek tip her şeyden son derece rahatsız olduğunu biliyoruz. Bu, yayımlanan kitaplar konusunda da böyle… Elbette kendi seçtikleri kitapları bulup okuyabilecek yeterlilikte bu kitle, fakat biz onların sevdikleri, takip ettikleri eserleri kendi dillerinde sunmak istedik. Yani hedefimiz, kültürler arası köprüler kurarak hem okurlarımızı yeni türlerle buluşturmak hem de genç yetişkin okur kitlemize başka yerde bulamayacakları alternatifler sunmak.

Kaan Cumalıoğlu Athica Yayınları Eserler

Bize webtoon’dan, manhwa’dan biraz bahseder misiniz?

Webtoon aslında -bir önceki soruda da belirttiğimiz gibi- Kore’de dijital olarak yayınlanan, web üzerinden ulaşılan çizgi romanların adı. Bu seriler dizi de olabiliyor zaman zaman, çok sevilen ve takip edilen Koreli pop starların üzerine de kurgulanabiliyor vs… Dolayısıyla dünyanın her köşesinde milyonlarca kişiye ulaşabilen hikâyelerden söz ediyoruz. Manhwa ise Korece çizgi roman demek, bizim de bildiğimiz anlamıyla.

Biz hem manhwaların en iyi örneklerini yayımlayacağız hem de dijital olarak yayınlanmış ama basılı kopyası bulunmayan webtoonları kitap hâline getirerek meraklılarına sunacağız.

Sanırım mangaların önemi ve geçmişi Japon toplumunda çok daha ayrı ve kutsal. Bu konuda neler söylemek istersiniz?

Çok beğenerek okuduğum, manga tarihini çok sade ve güzel şekilde bir makalesinde anlatmış olan japonoloji.com’dan referansla size anlatayım.

Aslında manganın geçmişi tartışma konusu. Motamot olarak Japonca manga kelimesi “gelişigüzel tasvir” anlamına geliyor. Bundan dolayı neyin manga demek, neyin dememek olduğunu size bırakıyorum. Şöyle düşünün; manga kelimesi 18. yüzyılda kullanılmaya başlanmış, ancak 1200’lerde Japon parşömenlerinde hikâye anlatan tasvirler vardı. Japon toplumunda ayrı ve kutsal bir yeri var mı diye sormuşsunuz, bunun da cevabını size bırakıyorum. Kelime geniş anlamda tutulursa kutsal temaları ele alan bir yapısı var, mesela tarihin ilk mangalarından Shigisa Engi, mucizeler yaratan Myoren isimli Budist rahibin hikâyelerini anlatıyor. Ancak bu eser bildiğimiz şekliyle bir manga tabii ki değil. Bildiğimiz şekilde olan mangaları görmemiz İkinci Dünya Savaşı sonrasını buluyor.

“YAYIMLAYACAĞIMIZ İLK MANHWA CRUSH OF LİFETİME”

İlk seçtiğiniz kitaplar/seriler hangileri? Bunları neye göre seçtiniz ve hangi aralıklarla yayınlanacaksınız?

Seçtiğimiz kitapları hedef kitlemiz olarak belirlediğimiz genç yetişkin kategorisindeki okurlarımızın beklentilerini, isteklerini göz önünde bulundurarak belirledik aslında. Yayımlayacağımız ilk manhwa olan Crush of Lifetime serisini duyurduğumuzda aldığımız karşılıktan da bunu görebiliyoruz. Her ay en az iki yeni başlık ve yayımlanmış serilerimizden yeni bir cilt çıkartacak şekilde bir plan yapıyoruz.

Güney Kore Manhwaları ve Webtoonları ilk olarak Türkiye’ye geleceğinden bahsediyorsunuz. Peki bu daha önce neden yapılmadı? Onca çizgi roman basan yayınevi var diye merak ettim.

Dünya çizgi roman kültürü, buna Türkiye’de dâhil olmak üzere, genellikle Batı çizgi romanını temel almıştır. Ancak son yıllarda Manga ve Anime bu konuda bir kırılım yarattı.

Yeni jenerasyonlar artık manga/manhwa konusunda eskilere nazaran çok daha bilgili. Manhwa ve webtoon’un bu kadar ülkemize geç gelmesinin de nedeni bu.

Çizgi roman dünyası günden güne gelişip dönüşüyor. Güncel bir tartışma olduğu için soruyorum. Yapay zekayla çizilen “Zarya of the Dawn” telif savaşı veriyor. Siz bu meseleyi nasıl değerlendiriyorsunuz?

Zarya of the Dawn’ın tartışması ben hukuk fakültesindeyken hocalarımız ile tartıştığımız konulardan biriydi aslında. O zamanlar tabii Zarya of the Dawn yoktu. Biz spekülatif şekilde, “Yapay zekâ tarafından yapılan bir eserin telif hakları korunabilir mi? Korunabilirse hak sahibi kimdir?” vesaire gibi konuları ele alıyorduk. O zaman teorik olarak tartıştığımız konuların bugün gerçek dünyada karşılığının olduğunu görmek benim için çok heyecan verici.

Zarya of the Dawn Yapay Zeka Midjourney

Öncelikle heyecan duyduğumdan ötürü çok uzun bir değerlendirme yapabilirim. Fakat işin temeline inersek, öncelikle bilmeyenler için konunun çıkış noktası şöyle; Kris Kashtanova MidJourney adlı yapay zekâ teknolojisiyle 18 sayfalık bir çizgi roman üretiyor. 15 Eylül 2022’de Amerikan telif hakları ofisine eserini kaydettiriyor. 1 ay sonra telif hakları ofisi kaydın iptal olabileceğini bildiriyor ve kendisinden eserin üretiminde azımsanmayan bir insan müdahalesi var olduğunu kanıtlamasını istiyor. 23 Ocak’ta ise Amerikan telif hakları ofisi kaydı iptal ediyor. Fakat sonra telif hakları ofisi bir iptalin söz konusu olmadığını, sistemsel bir hata olduğunu belirtiyor ve bu konuda henüz bir karara varmadıklarını ekliyor. Bildiğim kadarıyla konu hâlâ devam ediyor.

Bu konu birçok hukuki soru işareti yaratıyor. Yapay zeka ile yarattığımız herhangi bir eserin sahibi olabilir miyiz? Mesela yakın zamanda insanlar Lensa diye bir yapay zeka teknolojisini kullanarak kendilerinin yanlış hatırlamıyorsam 10 adet selfisini yükledikten sonra fantastik ögeli birçok fotoğraf elde etmişlerdi, bu fotoğrafların hak sahibi kim? Veya son zamanlarda popüler olmuş ChatGPT ile tez yazdıran, kitap, şiir yazdıranların ürettiği eser kime ait ve korunabilir mi?

Bir kez daha hukuk, teknolojinin ve insanoğlunun değişiminden/gelişiminden geri kalıyor ve gelişimine/değişimine ayak uydurmayı deniyor.

Son olarak neler söylemek istersiniz?

Bir önceki sorunuzdan sonra pek söylenecek bir şey bulamıyorum. Çok teşekkür ederim, konunuzun araştırmasını yapıp sorduğunuz sorular ile hepimizin ufkunu geliştirdiğiniz için. Coğrafya ve tarihten, kültür, sanat ve teknolojiye birçok konuya az soruda değinme şansımız oldu. Çok teşekkürler.


Athica Yayınları hakkındaki görüşlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da paylaşabilir, çizgi romanlar hakkında daha fazlası için bizleri Google News’ten takip edebilirsiniz.

Okan Çil

DEÜ GSF Film Tasarım ve Yazarlık mezunuyum. Çeşitli mecralara inceleme yazıları hazırlıyorum. B filmleri ve çizgi romanları çok seviyorum.

Jenna Ortega Beetlejuice 2

Wednesday Yıldızı Jenna Ortega, “Beterböcek 2″nin Kadrosuna Katıldı

The Lord of the Rings: Gollum Hikaye Fragmanı

Yeni Yüzüklerin Efendisi Oyunu “Gollum”dan Hikâye Fragmanı Paylaşıldı