Draugen: Sakin ve Gerilimli Bir Keşif

Hem gerilimi hem de sakinliği aynı potada eritmeyi başaran, Norveç’in izbe bir sahil kasabasında büyüleyici ve gizemli keşfe çıktığımız Draugen’i inceledik.

Keşif oyunlarında yaratılan atmosfer çok önemlidir. Kesinlikle grafik veya teknolojinin kalitesinden bahsetmiyorum. Gerçekçi ya da kurgusal olsun; tasarlanan evren, ortam ve mekânların bütünü size verilen özeni ve yaratıcılığı yansıtmalı. Kendi içinde belli bir bütünlüğü ve özgünlüğü olmalı.

Bu vesileyle biz oyuncular da müziğinden hikâyesine kadar deneyimlediğimiz oyunun etkisini daha çok/iyi hissedebiliriz. Estetik açıdan da tatmin ediyorsa içinde yaşanılan bu ortam tadından yenmez.

Bütün olarak keşif oyunları arasında bunu üst seviyede başarabilen çalışma sayısı tabii ki fazla değil. Akla ilk gelenlerden birisi Finch ailesinin evinde ve geçmişinde keşfe çıktığımız What Remains of Edith Finch. Sadece ne anlattığıyla değil, bunu nasıl aktardığı ve kurduğu atmosferle birlikte ilginç ve oldukça başarılı bir oyun sunmuştu.

Bugünse benzer türde, gizemi araştırmaya dayalı, hikâyesi ve atmosferiyle öne çıkan 29 Mayıs’ta çıkışını yapan Draugen oyununu kurcalayacağız. O zaman size sorum şu: Doğasıyla harika Norveç’e seyahat etmek ister misiniz?

Draugen

Çünkü incelememe konu olan Draugen sizi âdeta bu büyüleyici topraklara doğru yolculuğa çıkarıyor. Gelin başarılı muadilleri gibi üst sıralarda kendine yer edinebilecek mi bakalım.

Doğa Ziyafeti

Nevi şahsına münhasır doğasıyla dikkat çeken Norveç, dış etkenlerin şekil vermesiyle oluşan fiyortlarıyla* çok ünlü bir ülke. Bu körfez tipi dünyada oldukça az görülüyor. Eşine az rastlanan, gözleri büyüleyecek bir yapıya sahip.

Draugen de bu güzelliği oyununun ana ortamı olarak belirlemiş. Oyun 1920’ler Norveç’inde izole olmuş fiyort kasabasında geçiyor. Ne olacağını gerilerek heyecanla merak ettiğimiz gizem türündeki tek oyunculu bir yapım.

Yıl 1923. Kontrol ettiğimiz baş karakterimiz Edward Charles Harden’la birlikte denizde salımızla yolculuğumuza başlıyoruz. Yanımızda da vesayetimiz altındaki kız çocuğu Lissie var. İkimiz doğa harikasına doğru büyülenerek bakarken, izbe fiyort kasabasına doğru keyifli sohbetler eşliğinde yol alıyoruz.

GÖZ ATIN  Re-Legion ve Yitip Giden Siberpunk Potansiyeli Üzerine

Harden hayatı boyunca hiç çıkmadığı, kendini dışarısında güvensiz hissettiği ülkesi Amerika’dan bu gizemli ve yabancı yere boş yere gelmiyor tabii ki. Norveç’e, üstelik bu ülkenin sapa bir kasabasına seyahat kendisi için oldukça cesurca bir eylem. Zira kendisi için çok değerli kayıp kız kardeşi Betty’nin burada olduğunu düşünüyor ve onun için her şeyi yapabilir.

Ayrıca bu bilinmedik yerde yalnız değiliz. Kendisine Lissie adlı aşırı sıcakkanlı, alaycı, fazlasıyla enerjik ve özgür ruha sahip bir kız çocuğu eşlik ediyor. Lissie âdeta bu ıssız yere yaşam getiriyor. Bizim de çok tertipli, yenilikten hoşlanmayan kişiliğimize renk ve cesaret katıyor.

Kendisiyle birlikte büyüleyici atmosfere ve doğaya sahip sahil kasabasını araştırmaya koyuluyoruz. Öğrenecek çok şey var… Ne kız kardeşimiz Betty, ne mektuplaştığımız kasabanın saygın ailesi, ne de herhangi bir insan var görünürde. Yaşama dair en ufak bir iz yok. Burada ne olduğunu öğrenmeli ve bir şekilde kardeşimize kavuşmalıyız.

Yaşanmış gizemli bir olay var. Ortaya çıkarılmayı bekleyen sırrı çözmeliyiz.

Kuşkucu Oyuncu

Hikâye odaklı bu oyunda dikkat çeken unsurlardan birisi anlatılanları keşfettiğimiz baş karakterimizin “güvensiz anlatıcı” olması. Bir olay yaşandığında bunun gerçek mi yoksa aklın bir oyunu mu olduğunu bilemiyoruz. Bu da gerginliği üst seviyede tutarak ne olacağına dair gizemin her daim barınmasını sağlıyor.

Gerginlik demişken bu kısmı biraz açmak lazım. Draugen ile ilgili en çok sorulanlardan birisi oyunun korku yapımı olup olmadığı. Özellikle bu türe çok uzak olanlar ‘korku’ diye etiketleyip doğrudan uzaklaşabilir. Ancak oyun birtakım gerilim unsurları barındırıyorsa bile ‘jump scare’ dediğimiz, izleyiciyi veya oyuncuyu aniden korkutmayı amaçlayan yöntemi kullanmamış. Karakterinin dengesiz hâlinden yola çıkılarak psikolojik gerilim vurgulanıyor.

GÖZ ATIN  John Wick Evreni Video Oyunuyla Genişliyor

Anlatım ve Karakterler

Anlatının altyapısının güçlü olduğunu eklemeliyim. Hem genel olay örgüsü hem oluşturulan ortam hem de karakterler üzerine hayli düşünülmüş. Yer yer Norveç folklorüne ait eşyalar ve anlatılar da görüyoruz. Bu gizem unsurunun önemli öğelerinden birisi. Bilhassa ürpertici atmosferi güçlendiriyor. Dreamfall’ın da yazarlığını yapan Ragnar Tørnquist’i çıkardığı iş için tebrik etmek lazım.

Diğer yandan tam bu noktada oyunla ilgili olumsuz eleştirim de devreye giriyor. Hikâye ne kadar güzelse, son kısmında bunun bağlanması o kadar zayıf. Sona geldiğimizde “Eee peki?” derken buluyoruz kendimizi. Sanki birden kesilmiş, büyük bir eksiklikle ayrılır hissediyoruz cevaplanmamış sorularımızla birlikte. Bu bir tercih olabilir, ama ne yazık ki hikâyenin gidişatına uyumsuz kötü bir seçim.

Karakterlere gelirsek kontrol ettiğimiz Harden ve bize eşlik eden Lissie hikâye içinde oldukça ayrıksı olarak tasarlanmış. Biriciklikleri iyi oluşturulmuş diyaloglarda çok rahat hissediliyor.

Birisi yeniliğe kapalıyken diğeri özgür ruhlu, bu aralarında geçen keyifli sohbetlere vesile oluyor. Biz kasabada dolaştıkça yanımızda takılan Lissie, hiçbir zaman robotik hissettirmiyor. Bilakis çeşitli davranışlarıyla gerçekçi, canlı ve dinamik. Bunun üzerine özellikle eğildikleri aşikâr.

Yapım Ekibi

Bu oyun 2014’te çıkan ve kendine belli bir hayran kitlesi edinen Dreamfall Chapters’ın geliştiricisi Norveç bazlı, 12 kişiden oluşan küçük stüdyo Red Thread Games tarafından yapılmış. Bu stüdyonun ana amaçlarından birisi hikâye üzerinde yoğunlaşan oyunlar üretmek.

Oyunun müzikleriniyse başta Dreamfall olmak üzere stüdyonun diğer oyunlarından da tanınan Simon Poole yapmış. Müzikler bizi daha ana menüde etkilemeye başlıyor ve oyunun şarkılarının ne kadar iyi olacağı belli oluyor. Zaten anlatının kuvvetli olmasındaki önemli etkenlerden birisi Poole’un bu harikulade işi.

Ekipçe ayrılmadan farklı projelerle devam etmeleri çok güzel. Gittikçe deneyimlerinin artacağını öngörmek de yanıltıcı olmaz. Açıkçası bu ekibin bir sonraki oyunlarında neler yapacağını şimdiden merak ediyorum.

GÖZ ATIN  Amazon, Çalışanlarının Moralini Video Oyunlarla Yükseltecek!

Draugen

Son Olarak

Steam’de 32 lira gibi bir ücrete sahip Draugen yaklaşık 4 saatlik bir oynanış sunuyor. Oynanış süresi kısa ve sonunu sevmesem de iyi bir hikâye yolculuğu deneyimlemek isteyenler için fiyatının uygun olduğunu düşünüyorum.

Diğer yandan alacakların dikkat etmesi gereken önemli bir unsur oyunun Türkçe dil desteği yok ve hikâye odaklı olduğu için ne anlatıldığının anlaşılması önem teşkil ediyor. Yani oynamak için belli bir seviyede İngilizce şart.

Hem gerilimi hem de sakinliği aynı potada eritmeyi başaran, Norveç’in izbe bir sahil kasabasında büyüleyici ve gizemli keşfe çıktığımız Draugen’i beğendim ve bu türdeki oyunları seven herkese öneririm.


* Türk Dil Kurumu: Norveç, İskoçya ve Kuzey Amerika kıyılarında buzulların oluşturdukları dik yamaçlı, derin eski buzul koyaklarının aşağı kesimlerinin deniz altında kalmasıyla oluşan körfez tipi.

1993 yılında Ankara’da doğdu. Çocukluğunun bir kısmını İzmir’de geçirdi ve şu an İstanbul'da yaşamakta. Psikoloji bölümünde eğitim gördü. Edebiyat, sinema, bilgisayar oyunları, müzik ilgisi ve bunları paylaşma sevgisiyle çeşitli kültür-sanat sitelerinde yazdı.

Draugen: Sakin ve Gerilimli Bir Keşif

Hem gerilimi hem de sakinliği aynı potada eritmeyi başaran, Norveç’in izbe bir sahil kasabasında büyüleyici ve gizemli keşfe çıktığımız Draugen’i inceledik.

 

 

Başa dönün
Daha fazla Geek, İnceleme, Oyun
Kapadokya Yeniden Keşfedilen 5 Bin Yıllık Yer Altı Şehriyle Ayakta

Kapadokya'da yer alan ve geçmişi milattan önce 3 binli yıllara dayanan yer altı şehrinin turizme...

Kapat