Antik Bir Kayada Sıkışmış 830 Milyon Yıllık Organizmalar Bulundu: Canlı Olma İhtimalleri Var

Antik bir kayada sıkışmış olan 830 milyon yıllık organizmalar keşfedildi. Üstelik canlı olma ihtimalleri oldukça yüksek.

Antik Bir Kayada Sıkışmış 830 Milyon Yıllık Organizmalar

Antik bir kayada sıkışmış organizmalar keşfedildi. 830 milyon yıllık organizmaların hâlâ canlı olduğu düşünülüyor. Yeni keşif, eski Dünya’daki yaşamı ve Mars’ı anlamak için potansiyel bir kaynağı da ortaya çıkardı.

Bir jeolog ekibi, 830 milyon yıl öncesine dayanan tortul kayaç parçasının içinde hapsolmuş prokaryotik ve alg yaşamının küçük kalıntılarını keşfetti. Sodyum klorür içindeki yeni keşif, bu doğal mineralin eski tuzlu su ortamlarını incelemek için daha önce kullanılmayan bir kaynak olabileceğini düşündürtüyor. Ancak bundan daha heyecan verici olan bilgi ise, içinde sıkışmış olan organizmaların hâlâ hayatta olabileceği gerçeği.

Yeni çalışma sadece Dünya’da değil, aynı zamanda büyük tuz birikintilerinin antik, büyük ölçekli sıvı su rezervuarlarının kanıtı olarak tanımlandığı Mars gibi dünya dışı ortamlarda da eski yaşam arayışı için önemli bilgiler içeriyor.

Kayaçta sıkışmış olan bakteriler, mavi-yeşil alglerin de dahil olduğu, gerçek çekirdek zarlarına veya organellere sahip olmayan hücre formları prokaryot olarak sınıflandırılıyor.

Örnekler, 1997 yılında Batı Avustralya Jeoloji Derneği tarafından delinmiş olan Officer Basin adlı çökelme havzasının yaklaşık 1,5 km altından alındı. Kıtanın merkezi şu anda çöl olsa bile bir zamanlar tuzlu bir denize sahipti. Araştırmacılar, kaya tuzunun çok iyi korunduğunu ve çekirdeği boyunca 10 farklı derinlikte biriken kristalin yataklarını inceleyebildiklerini söyledi.

Antik Bir Kayada Sıkışmış 830 Milyon Yıllık Organizmalar

Ekip, hem su yüzeyinde oluşacak küçük “kümülat” kristallerin hem de tortu-su arayüzünde oluşan daha büyük “şerit” kristallerinin varlığına dayanarak, kayaç tuzunun sığ tuzlu yüzey sularında oluştuğuna inanıyor. Tuz kristallerini hem iletilen hem de ultraviyole ışık yoluyla mikroskop altında inceleyen ekip, kayaç içindeki sıvı kapanımlarının organik malzeme içerdiğini keşfetti.

Bu nesnelerin boyut, şekil ve floresan tepkisi açısından prokaryot ve ökaryot hücreleri ve organik bileşiklerle tutarlı olduğu da araştırma ekibi tarafından belirtildi.

Antik Kayada Sıkışmış Organizmalar Hâlâ Canlı Olabilir

Bilim insanlarına göre kaya tuzu Toniyen Dönemi’nin ortasında çöktüğünden mikroorganizmalar kapana kısıldı ve pek çoğu, o zamandan bu yana geçen 830 milyon yıl içinde bozulmadan günümüzde kadar ulaştılar.

ABD’deki West Chester Üniversitesi’nden araştırmacılar, 2000 yılında yürütülen bir çalışmada 250 milyon yıl öncesine ait kristallerde canlı prokaryotlar keşfetmişti. Bu tuz kristalleri içinde daha önce bilinmeyen, spor oluşturan bakteri türleri tanımlanmıştı.

Antik Bir Kayada Sıkışmış 830 Milyon Yıllık Organizmalar

Buradan hareketle yeni araştırmanın arkasındaki ekip de inceledikleri kristallerin içindeki organizmaların canlı olabileceğini belirtiyor. Yazdıkları makalede şu ifadeler yer alıyor:

“Dunaliella algleri gibi bazı mikroorganizmalar, ev sahibi sular çok tuzlu hale geldiğinde büzülür ve biyolojik aktiviteyi büyük ölçüde azaltır. Bu alg hücreleri, daha sonraki sel olayları sırasında yeniden canlanabiliyor. Browne Formasyonu’ndan alınan mikroorganizmaların da canlı olması makul.”

Yeni keşif hakkında sizler neler düşünüyorsunuz? Sizce söz konusu organizmalardan elde edilecek veriler geçmişimizle ilgili nasıl bilgiler sağlayabilir? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum üzerinden bizlerle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Science Alert