Yapay Zekânın Desteğiyle Uzayda Bir Dizi “Anomali” Tespit Edildi

Yapay zeka sistemi tarafından bir dizi “anomali” tespit edildi. Evreni daha iyi anlamamıza yardımcı olacak çalışmalar sürüyor.

Yapay Zekâ Uzayda Bir Dizi "Anomali" Tespit Etti

Yapay zekâ sistemi uzayda bir dizi anomali tespit etti. Bilim insanları bu anomalilerin evreni daha iyi anlamamızda önemli bir rol oynayacağını düşünüyor.

Uzayın sınırsız oluşu, gökbilimcilerin verileri toplasalar bile aralarından en ilgi çekici ve merak uyandırıcı olanlarını tespit etmelerini zorlaştırıyor. Ancak şimdi yeni bir yapay zekâ sistemi ile bu durumun üstesinden gelebilirler. Sitem, bilim insanlarının en ilgi çekici şeylere odaklanmak için günlük olarak gökyüzünden alınan geniş miktarda veriyi daha iyi seçmelerini sağlıyor.

Gökbilimciler, milyarlarca potansiyel ilginç nesneyi barındıran çok fazla veriyle ister istemez çıkmaza giriyordu. Fakat yapay zekânın eleme yetenekleri, ZTF olarak da bilinen Zwicky Transient Facility gözlemevi kullanılarak çekilen Kuzey Gökyüzü görüntülerinde ilginç nesneler bulmak için kullanıldı.

Yapay zekâ sistemine bir dizi görüntü verildi ve gelgit bozulma olayları ve süpernovalar gibi nadir nesnelere atıfta bulundukları ve üzerinde çalışmak istedikleri “anomalileri” ortaya çıkarması için komut verildi.

Yapay Zekâ Destekli Uzayda Anomali Araması İleride Tamamen Farklı Türde Nesnelerin Keşfini Sağlayabilir

Yapay Zekâ Uzayda Bir Dizi "Anomali" Tespit Etti

Daha önce farkında oldukları anomalilerin sistem tarafından bulunacağını düşünen araştırmacılar, yapay zekânın 11 yeni anomali keşfettiğini gördü ve bu bilgiyi kendileri de teyit etti. New Astronomy’de yayımlanan “SNAD kısa süreli periyodik olmayan sinyal yakalayıcı: k-D ağaçları kullanarak ZTF DR4’te gözden kaçırılan kısa süreli periyodik olmayan sinyalleri bulmak” (SNAD transient miner: Finding missed transient events in ZTF DR4 using k-D trees) başlıklı araştırma makalesinin ortak yazarı ve Sternberg Astronomi Enstitüsü’nde araştırma görevlisi olan Maria Pruzhinskaya konuyla ilgili olarak şunları söyledi:

“Bu çok iyi bir sonuç. Hâlihazırda keşfedilen nadir nesnelere ek olarak, daha önce gözden kaçırdığımız birkaç yeni nesneyi de tespit edebildik. Yeni çalışma, bu tür nesneleri gözden kaçırmamak için mevcut arama algoritmalarının geliştirilebileceği anlamına da geliyor.”

Bilim insanları ayrıca algoritmanın sadece olağandışı süpernovaları değil, herhangi bir ilginç astronomik nesneyi bulmaya yardımcı olmak için de daha geniş çapta kullanılabileceğini söylediler.

Araştırma ekibi, bir gün bu anormallikleri arayacak benzer bir yapay zekâ sistemi kullanarak tamamen farklı türde nesneler keşfedebileceklerini de iddia ediyorlar.

Söz konusu yeni bulgular hakkında sizler neler düşünüyorsunuz? Yorumlarınızı ve teorilerinizi Kayıp Rıhtım Forum üzerinden bizlerle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Daily Star