52 Milyon Yıllık Yarasa İskeletleri Bulundu: Bilinen En Eski Örnekler, Uçan Memelilerin Evrimine Işık Tutabilir

52 milyon yıllık yarasa fosili, bu uçan memelilerin Eosen Devri’nde birden fazla kıta üzerinde hızla çeşitlendiği iddialarını güçlendiriyor.

Yarasa İskeletleri

Bilim insanları, bugüne dek bulunmuş en eski yarasa iskeletlerini gün yüzüne çıkarttı. Çalışma, beraberinde yeni bir yarasa türünün tanımlanmasını da beraberinde getirdi.

Yaklaşık 52 milyon yıl önce Wyoming’de yaşayan bu soyu tükenmiş yarasa türü üzerinde yapılan çalışmalar, bu süre zarfında yarasaların birden fazla kıta üzerinde hızla çeşitlendiği yönündeki görüşü destekliyor.

Amerikan Doğa Tarihi Müzesi ve Hollanda’daki Naturalis Biyoçeşitlilik Merkezi’nden araştırmacılar tarafından yürütülen çalışmanın sonuçları PLOS ONE adlı dergide yayımlandı.

1.460’ın üzerinde yaşayan türü olan yarasalar, kutup bölgeleri ve bazı izole adalar hariç dünyanın her yerinde bulunabiliyor.  Bilim insanları geçen 60 yılda Wyoming’deki Green River Formasyonu’ndan (Erken Eosen Devri’ne ait kalıntılar bakımından oldukça bereketli bir fosil yatağı) otuzdan fazla yarasa fosili çıkardı ancak günümüze dek tüm bu fosillerin yalnızca iki türe ait olduğu düşünülüyordu.

Yeni Yarasa Türü Keşfedildi

2008’e dek tüm bu fosillerin tek bir türe ait olduğu düşünülürken ikinci bir türün varlığı tanımlandığında bu inanışın yanlış olduğu ortaya çıkmıştı. 2008’de bu ikinci türün tanımlanmasında katkıları olan, son çalışmanın ortak yazarlarından ve müzenin Memeli Bilimi Departmanı’ndan sorumlu küratör Nancy Simmons; konuyla ilgili şu açıklamalarda bulundu:

“1960 yılından beridir Eosen Devri yarasaları Green River Formasyonu’ndan biliniyordu. Fakat ilginç bir biçimde bu formasyondan çıkan örneklerin çoğu, yaklaşık 20 yıl önce farklı cinsten ikinci bir türün varlığı keşfedilene dek, tek bir türün (Icaronycteris index) üyesi olarak tanımlanıyordu.

“Her daim orada daha fazla tür olması gerektiğinden şüphelendim.”

Son yıllarda Naturalis Biyoçeşitlilik Merkezi’nden bilim insanları, müze örnekleri üzerinde ölçümler yaparak ve veri toplayarak Icaronycteris index‘i yakından incelediler.

Yarasa Evrim

Naturalis’ten evrimsel biyolog Tim Rietbergen konuya dar şunları söyledi:

“Paleontologlar, Icaronycteris index olarak tanımlanan çok sayıda yarasa toplamıştı ve bu örnekler arasında aslında birden fazla tür var mı merak ettik

“Sonra dikkatimizi çeken yeni bir iskeletin varlığını öğrendik.”

İskeletler Çok İyi Şekilde Korunmuştu

Sıra dışı şekilde iyi korunmuş bu iskelet, 2017 yılında özel bir koleksiyoner tarafından elde edilmiş ve müze bu parçayı satın almıştı. Araştırmacılar, fosili Rietbergen’in kapsamlı veri kümesiyle karşılaştırdıklarında, bunun yeni bir tür olduğu açıkça belli oluyordu. 1994 yılında aynı taş ocağından çıkarılan ve Ontario Kraliyet Müzesi koleksiyonunda bulunan ikinci bir iskelet fosilinin de bu yeni türe ait olduğu belirlendi. Araştırmacılar bu türe, fosil yarasaları ve evrimi anlamamıza büyük katkıları bulunan Duke Üniversitesi mensubu paleontolog Gregg Gunnell’in (1954-2017) onuruna Icaronycteris gunnelli adını verdiler.

Yarasa İskeletleri Fosil

Asya’da tarihi biraz daha eskiye dayanan yarasa dişi fosilleri bulunmuş olsa da iki Icaronycteris gunnelli fosili şimdiye kadar bulunan en eski yarasa iskeleti olma özelliklerini koruyor. I. gunnelli iskeletleri bu kazı alanından çıkan en eski yarasa fosilleri olsa da en ilkelleri değiller. Bu da Green River yarasalarının dünyadaki diğer Eosen devri yarasalarından ayrı olarak evrimleştiği fikrini destekliyor.

Simmons, bu çalışmaların, yarasaların ilk zamanlar evrim ve çeşitlilik açısından neler yaşadığını anlamak adına ileriye doğru atılmış bir adım olduğunu düşünüyor.

Bu araştırmaya dair sizin görüşleriniz neler? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum‘da paylaşabilir, daha fazla arkeoloji haberi için bizleri Google News‘ten takip edebilirsiniz.

Kaynak: Sci Tech Daily

M. Yusuf Kaba

2002 yılında İstanbul'da doğdum. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde öğrenim hayatıma devam ediyorum. İlgi alanlarım arasında kitaplar, animasyon yapımları ve oyunlar yer alıyor. Aynı zamanda amatör olarak fotoğrafçılıkla uğraşıyorum.

69. Sait Faik Hikâye Armağanı Kısa Listesi