in ,

Godzilla vs. Kong İncelemesi: Rövanş Maçından Daha Fazlası

Godzilla vs. Kong incelemesi yayında. Dev canavarların gölgesinde, korkunun erdemi ve korkusuzluğun felaketi üzerine bir masal sizleri bekliyor.

Godzilla vs. Kong inceleme

Godzilla vs. Kong incelemesi sizlerle. Kaiju sineması hayranlarının yıllardır beklediği rövanş nihayet sinemalardaki ve dijital mecradaki yerini aldı. MonsterVerse evreninin sabırsızlıkla beklenilen karşılaşması nasıl sonuçlandı? Herkesin beklentisini karşılamayacak olsa da hikâyesinin hakkını veren, başarılı bir kaiju filmi.

Filmin konusuna kısaca değinmeden önce, Godzilla’nın köken hikâyesini ayrıntılı şekilde ele aldığımız yazıyı okumadıysanız sizleri şuraya davet edelim. Ayrıca inceleme filmin konusuna değinse de önemli ölçüde spoiler içermeyecektir. Yani okurken herhangi bir sürprizbozan sorunu yaşamazsınız.

Godzilla vs. Kong: Korkusuz Alfaların Yarattığı Tehdit

MONARCH, titanlar ile insanlık arasındaki dengeyi korumaya çalışmaktadır. Titanların dünyasında sadece bir tek alfaya yer olduğundan Kong’u Godzilla’dan saklamaktadırlar.

Godzilla’nın Apex Cybernetics şirketine saldırısı her şeyi altüst eder.

Godzilla’nın insanlara saldırması ve Kong’un daha fazla kontrol edilemeyeceği gerçeği MONARCH’ı telaşa düşürür. Çözüm, cüretkâr ve kendinden emin APEX’ten gelir.

Plan kağıt üstünde basittir: Kong ve ona refakat edecek özel ekip Dünya’nın merkezindeki titan diyarına gönderilecektir. Kong’un genetik hafızası yardımıyla Godzilla’yı yenmenin yolu orada aranacaktır.

Hikâye o noktada, Kong’un yolculuğu ile Godzilla’yı kışkırtan şeyi arayan iki kola ayrılır.

Kong kolu: Kardeşini kaybetmenin acısıyla korkularına esir düşmüş Nathan Lind. Hem Kong hem de Kong’la derin bağları bulunan Jia için endişelenen Ilene Andrews. Kong’un iyiliğinden başka bir şey istemeyen Jia. APEX patronunun kendinden emin varisi Maya Simmons.

Godzilla kolu: Godzilla’yı kışkırtan şeyi bulmaya ant içen Madison Russel. Her an herhangi bir şey için endişelenmeden duramayan Josh Valentine. Komplo teorileriyle iyice paranoyaklaşmış Bernie Hayes.

İkisi açıkta, biri gölgeler arasında, toplam üç korkusuz Alfa vardır. İçgüdüleri onları Tek Alfalık mücadelesi için karşı karşıya getirmiştir. İnsanlığı tehdit eden bu gerilimdir. Sorunun kalbi orada yatmaktadır.

O iki kol da yolculukları süresince korku ve tereddütleriyle yüzleştikçe sorunun kalbine inecektir.

Kaiju Sinemasında Yeni Amerikan Tarzı

Godzilla vs. Kong incelemesi

Canavarların yarattığı yıkım, birbirleriyle kapışmaları, üzerlerine patlayan silahlar gibi detaylar, insanlığın ve dolayısıyla bireyin acizliğini vurgular.

Bireyler gözlemci konumundadırlar. Eyleme geçerken bile, “Tam buradayım. Akılalmaz şeyler yaşanıyor. Ne yaparım? Elimden ne gelir?” çaresizliği içerisindedirler. İnsan ölümleri bile ne olduğunu anlaşılamadan yaşandı ve bitti tonunda işlenir.

Bireylerin travmaları ve üstesinden gelip gelememe süreçleri öne çıkar.

Kısıtlı etki alanı içerisinde vuku bulan, emsaline az rastlanır biçimde gerçekleşen, kolektif bilinci etkileyecek kapsam ve kuvvete sahip felaketler vardır. Canavar felakettir. Felaket, bireyde travma yaratan şeyin ya kendisidir ya da hatırlatıcısıdır. Canavarın felaketle özdeş tehdidi, bireyin travmasını iyileşemez kılar. Birey canavar meselesiyle yüzleşerek travmasıyla yüzleşirler. Hikâye açısından, ana karakterlerin canavar meselesinde sağ çıkabilmesi, travma yaratan felaketi geride bırakabilmelerine denktir.

Bir bakıma, kişisel travmalarla yüzleşme/yüzleşememe ekseninde ilerleyen, kişisel kurtuluşa/iyileşme ya da tam tersine evrilen anlatılar ortaya çıkar.

Amerikan Tarzının MonsterVerse Yorumu

Bu, çaresizliğin üstesinden gelme çabasıdır. MonsterVerse serideki insan hikâyelerinin temelini bu oluşturur.

Canavarları düşünceli, sükunetle, gülümseyerek ya da çığlıklar eşliğinde seyre dalmak. Dağılan ailelerin, umutsuz mücadelelere girişen askerlerin, tereddütler yaşayan araştırmacıların kişisel dramlarına şahit olmak. Niyet, yöntem ve sonuç fark etmeksizin, eldeki sınırlı imkanları zorlayarak durumu tersine çevirmek için uğraş vermek. Hepsi ve daha fazlası, çaresizliği aşma ve kabullenme stratejilerinin ürünüdür.

Canavarlar doğalarını sergilerken insanlar da sınırlarını ve ne yapıp ne yapmamaları gerektiğini keşfederler. İnsanların kişisel yolculuklarında kat ettikleri ya da edemedikleri her aşama, canavarların mücadelesinde yeni sayfalar açar, ek manalar ekler. İnsan varoluşuna kayıtsız kalabilen canavarlar ile canavarlar karşısında çaresiz kalan insanlar arasındaki düşük temaslı etkileşim, taraflar için mühim olan dengenin sağlanmasına yarar.

Amerikan Kaiju Sinemasını ve MonsterVerse’ü Temsilen, Godzilla vs. Kong

Godzilla vs. Kong inceleme

Filmin yüzeyinde onu hakir gördürecek pek çok ayrıntı mevcut:

Eski kafa (oldschool), gizem, casusluk ve istila filmlerini aynı potada eriten bilimkurgu senaryosu işleniyor. Dev canavarlar, uyduruk rekabet senaryolarını icra eden yıldız güreşçiler gibi kapıştırılıyor. Hikâye açıldıkça filmin kendi gerçekliğini zorlayan fantezi dozu artıyor. Abartılı ve tuhaf mekanlar, yaratıklar, araçlar, aletler hem hayran bırakıyor hem de filmin kendi gerçekliğini sorgulatıyor. Cesur, abuk ya da çılgınca planlar, “Bu kadar basit miydi?”, “Böyle plan mı olur?” ya da “Eee, yani?” dedirtebiliyor. Çözümler, acil durumda ne yapılmasını söylemesi beklenilen üst rütbelilerden değil, kısıtlı imkânları zorlayarak inisiyatif alanlardan geliyor. Kahramanların korkularını yenerek attıkları her adım, getirdikleri her çözüm, kafaları kurcalıyor.

Capcanlı Korkaklar, Hayatsız Korkusuzlar

Bütün bunlar, korkmak ile korkmamak masalının ihtiyaçlarını karşılıyor. Masalın iyileri, korkularından dolayı devamlı hareket halindeler. Masalın kötüleri korkusuzluklarından dolayı hareketsizler.

Filmin iyileri, korkularını avantajlarına çevirebiliyorlar.

Karakterler, en sıradan repliklerinde bile korku, edişe ve tereddütlerini dile getiriyorlar. Lind, kardeşiyle başlayan kaybın büyümesinden endişelenerek Kong’a duyulan ihtiyacı yalvarırcasına dile getiriyor. Andrews, Kong’a ve Kong’u koruyacağına söz verdiği Jin’e duyduğu bağ sebebiyle, canavarın alfalığının sorgulanmasına öfkeli karşılıklar veriyor. Russel’ın babası Mark, Godzilla’ya duyduğu güvenin sarsılmasından ötürü Godzilla’nın gizeminden dert yanıyor. Jia, biricik dostu Kong’a dikkatli olmasını tembihliyor.

Korku ve endişelerini dindirebilmek için tıkılı kaldıkları yerlerden ayrılıyorlar.

Lind üniversitenin bodrumundaki ofisinden, Hayes apartmanın en alt katındaki güvenli evinden, Jia ve Andrews Kong’la beraber kendilerini hapsettikleri koruma alanından, Russel ve Valentine güvenli bölgeden çıkarak yolculuklarına başlıyorlar.

Godzilla ve Kong inceleme

Korku ve endişelerinin gerçekleşmemesi için mecazen ve fiilen derinlere dalıyorlar.

Lind, fiilen de ters giden durumu düzeltebilmek için boğulma tehlikesini göze alarak suya dalıyor. Russel, Valentine ve Hayes APEX’in sırrını çözmek için yok edilen fabrikanın derinliklerine dalıyor. Kong ekibi, Dünya’nın merkezindeki titan diyarına inmeyi amaçlıyor.

Korku ve endişelerinin kökünü kazımak için kendilerinden beklenmeyeni yaparak inisiyatif alıyor, engelleri aşmak için ellerinden geleni yapıyorlar.

Lind, mucizeler yaratan, cüretkâr planlara girişiyor. Russel, Hayes’i bulmak için onun gibi düşünerek, tuhaf ipuçlarının peşine düşüyor. Jia, kimseden emir almadan Kong’u yatıştırmaya, durumu anlatmaya çalışıyor.

Filmin kötüleri, iyilerin antitezi.

Hayatları ve arzuları içlerinde korkuya dair bir şey bırakmamış. Geniş imkânlara, büyük güce sahipler. Sadece başarıya ulaşmakla ilgileniyorlar. Birbirleriyle kurdukları ilişki, ihtiraslı ve açgözlü egolarını beslemeye yönelik. Başka hayatlar için hiç endişelenmiyorlar. Ölümcül şeylerle uğraşıyor, tehlikeli planlar yapıyorlar. İşlerini başkalarına yaptırıyorlar. Eylemlerinin hepsi çözümü ayaklarına getirmeye yönelik. Titanları rakip olarak gördükleri için onlara karşı haset ve kıskançlık içerisindeler.

Bu durum filmin görsel anlatım diliyle pekiştirilmiş.

Yer aldıkları sekanslarda sanki hep oradalarmış da kamera yeni fark etmiş gibiler. Etraflarındaki hareketliliğe tezat, olabildiğince kımıltısızlar. Başkalarıyla aralarında dikkat edilecek ölçüde bir mesafe var. Yürürken bile hareketsiz gibiler. Yüksek noktalarda yer alıyorlar. Onlar bir şeye gitmiyor. Bir şey kendilerine yaklaşıyor ya da yakınlaştırılıyor. Kalabalık ortamda bile egolarının büyüklüğünü, bencilliklerinin kendilerinden başkasını kabul etmeyişini niteleyecek biçimde sunuluyorlar.

Hareket Edenin Hayrı

Durum, hareketsiz kötülerin kontrolündeyken, planlar ve araçlar sadece ölüme ve yıkıma sebebiyet veriyor. Durum, hareket halindeki iyilerin kontrolüne geçince, kötülerin planlarını ve araçları çözümün parçasına dönüşüveriyor. İyiler duraksadıklarında başları derde giriyor.

Korkunun Hayat Vericiliği, Korkusuzluğun Hayat Bitiriciliği

Kong inceleme

Titanlar bu masalın kendilerine düşen kısmında korkuyu öğrenecek korkusuzlar olarak boy gösteriyorlar.

Godzilla ve Kong, doğaları gereği korkusuz alfalar. Güdüleri uyarınca rakip belledikleri tarafı dize getirmeye koşullular. Bu durum kendi hayatlarını riske atarak etraflarındaki yaşamlara zarar vermelerine sebep oluyor. Korkusuz Godzilla kolayca kışkırtılıyor ve insanlara zarar veriyor. Korkusuz Kong geri çekilmekten, pes etmekten bi’ haber. Alet edevat avantajına rağmen Godzilla karşısında zorlanıyor.

İki titan mücadeleleri esnasında yenilgiler tadıyor, korkuyla edinilebilecek meziyetler kazanıyorlar. Korkusuzluklarını muhafaza ederek eser miktarda korkuyla elde edilebilecek eylemlerde bulunuyorlar. Korkularını muhafaza ederek korkusuzca eylemlerde bulunan iyi karakterler gibi.

Ait oldukları yaşam döngüsünün selameti adına alfalık mücadelesi veren krallar, alfalığın varoluş amacından ziyade, taşıdığı farazi iktidarda göz dikenlerle karşı karşıya geliyor. İnsan tarafı da benzer karşılaşmalara giriyor. Doruk noktasında, iyilerin yükselişi, kötülerin düşüşü sahneleniyor. Yaşamın sürekliliğini temin eden tutumlar ile kendininki dahil bütün yaşamı tehdit eden tutumlar yan yana getiriliyor.

Bitirirken

Filmin mesajını pekiştiren en güzel yan hikâye, işaret dilinde korkak manasına gelen simgenin kahramanlar arasında cesaret manasına dönüşmesi. Asıl cesarete giden yol korkaklığımızı ve korkularımızı sahiplenmekten geçiyor olabilir. O cesaret sayesinde, kendimizi ve sevdiklerimizi, sahte korkusuzların gazabından koruyabiliriz.

Peki ya siz filmi izlediniz mi? İzlediyseniz nasıl buldunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum‘da bizlerle paylaşabilirsiniz.

Oyla!

Cemalettin Sipahioğlu

1986 İstanbul doğumlu. Bilimkurgu, korku ve fantastiği uzun süre televizyondan takip edebilmiştir. Ailesinden habersiz aldığı ucuz VCD oynatıcıyı saklayıp, onlar yokken kullanarak, bu konularda film açıklarını kapatmaya çalışmıştır. Edebiyata sonradan bulaşması; bilgisizliği; bilgisizlik de, "Raftaydı ve ben onu alıp okumadım zamanında." pişmanlıkları getirmiştir. Lem ile Küvette Bulunan Günce'yle tanışması; okumaya yeni başlayan biri için hem talih, hem de talihsizlik olmuştur. Film, kitap, animasyon, çizgi roman olsun; kendi sınırlı bilgisiyle, eserleri iç dinamikleri içinde değerlendirmeye çalışır.

the crown 5 sezon Andrew Scott tony blair

The Crown 5. Sezonda Tony Blair’ı Andrew Scott Canlandırabilir

Wonder Woman Joye Hummel ölüm

Wonder Woman Çizgi Romanlarının İlk Kadın Yazarı Hayatını Kaybetti