Bilim İnsanlarını Şaşırtan Gizemli Bir Kara Delik Gözlemlendi

Işık saçan gizemli bir kara delik bilim insanlarını şaşkınlığa uğrattı. Keşfin yeni bir tür kozmik varlık olabileceği konuşuluyor.

Işık Saçan Gizemli Bir Kara Delik Gözlemlendi

Bilim insanları gizemli bir kara delik türünden oldukça şaşırtıcı sonuçlar elde etti. Araştırmacılar nesnenin yeni bir tür kozmik varlık olabileceğine işaret ediyor.

ABD’deki Johns Hopkins Üniversitesi’nden üç fizikçi, sicim teorisi için öngörülen matematiksel modellemeyi kullanarak, uzaktan kara delik gibi görünen bazı nesnelerin yakından tamamen başka bir şey olabileceğini keşfetti: topolojik soliton adı verilen yeni bir varsayımsal egzotik yıldız türü. Gizemli kozmik nesne, uzayda konuşlanan en iyi teleskoplardan bile saklanan gök cisimlerinin olabileceğini düşündüren bir bilgisayar modeli simülasyonundan ortaya çıkan teorik bir yapı olarak açıklandı.

Araştırmanın lideri Pierre Heidmann, yeni bulguların kendilerini oldukça şaşırttığını ve nesnenin bir kara deliğe benzediğini, ancak karanlık noktasından ışık çıktığını ifade etti.

Physical Review D adlı akademik dergide yayımlanacağı belirtilen çalışmada “topolojik soliton” olarak adlandırdıkları nesne hakkında konuşan araştırmacılar, Dünya’daki ultra hassas sensörlerle gözlemlendiğinde kütleçekimsel etkileri olan ve kara deliklere benzer cisimlerin var olabileceği ihtimalini araştırdı. Bu cisimlerin, uzaydaki teleskoplar tarafından kara delikler gibi algılanabileceği sonucuna ulaşıldı.

Işık Saçan Gizemli Bir Kara Delik Gözlemlendi

Işık Saçan Gizemli Kara Delik Yeni Bir Tür Kozmik Varlık Olabilir

Kara delikler tartışmasız evrendeki bilinen en gizemli nesneler arasında yer alıyor. Hatta 10 yıldan kısa bir süre önce, tam olarak 2015’te, kütleçekim dalgalarının ilk tespitine kadar varlıklarına dair somut bir teyidimiz bile yoktu. Çünkü kara delikler o kadar yoğunluğa sahip ki, kütleçekimleri etraflarındaki uzay-zamanı öyle akıl almaz bir şekilde büküyor. Olay ufku olarak bilinen belirli bir mesafe içinde evrendeki hiçbir şey kaçış hızına ulaşacak kadar hızlı olamıyor. Boşluktaki ışık bile.

Kara deliğin kendisi matematiksel olarak sonsuz yoğunlukta tek boyutlu bir nokta olarak tanımlanır. Bu da fizikte gerçekten anlamlı hiçbir şeye eşit olmayan bir şey. Ancak fiziğin benzer şekilde davranan başka tuhaf tezahürlerini de hayal edebiliriz. Buna bir örnek, tıpkı kara delikler gibi saydam ve dolayısıyla görünmez olan varsayımsal nesneler olan bozon yıldızlarıdır.

Şimdi fizikçi Pierre Heidmann liderliğindeki küçük bir grup, “topolojik soliton”ların başka bir örneği temsil ettiğini buldu. Bunlar, sicim teorisi tarafından öngörülen dört boyutlu uzay-zamandaki bir tür yerçekimsel bükülmelerdir; burada evrenin en küçük unsurları piksel benzeri noktalar değil, küçük titreşimli sicimlerdir.

Uzaktan bakıldığında, bu bükülmeleri çevreleyen alan o kadar da sıradışı görünmüyor. Ancak yakından bakıldığında uzayın topolojisinin büyük ölçüde bozulduğu fark ediliyor.

Bilim İnsanlarını Şaşırtan Gizemli Bir Kara Delik Gözlemlendi

Kara Delikler Hakkındaki Şaşırtıcı Buluş Şu An Sadece Bilgisayar Simülasyonu Sayesinde Gözlemlenebiliyor

“Topolojik soliton” uzaktan bakıldığında tam olarak bir kara delik gibi görünüyordu ve ışık yutulmuş gibi görünüyordu. Ancak daha yakından bakıldığında tuhaflaşıyordu. Bir kara deliğin yapacağı gibi ışığı yakalamıyor, onu karıştırıyor ve yeniden yayıyordu. Heidmann konuyla ilgili olarak şunları söylüyor:

“Işık güçlü bir şekilde bükülüyor, ancak bir kara delikte olduğu gibi emilmek yerine, bir noktada kaotik bir şekilde size geri gelene kadar tuhaf hareketlerle dağılıyor. Karanlık bir nokta görmüyorsunuz. Çok fazla bulanıklık görürsünüz, bu da ışığın bu garip nesnenin etrafında deli gibi döndüğü anlamına gelir.”

Topolojik soliton, bir kara deliğin davranışına karşılık gelen ilk sicim teorisi tabanlı nesnedir ve kuantum yerçekimi nesnelerinin gerçek dünya fiziğini tanımlamak için kullanılabileceğini göstermekte. Heidmann şöyle açıklıyor:

“Bunlar astrofizikle ilgili sicim teorisi nesnelerinin ilk simülasyonları, çünkü topolojik soliton ile kara delik arasındaki farkları sanki bir gözlemci onları gökyüzünde görüyormuş gibi karakterize edebiliyoruz.”

Araştırma ekibi söz konusu nesnenin hâlen “teorik” olduğunu belirtiyor. Yani şu an için  onları gökyüzünde görmeyi beklemiyoruz. Yine de olasılıkları araştırmak, bilim insanlarının kuantum mekaniği ile genel görelilik arasındaki gerilimi daha iyi anlamalarına yardımcı olabilir ve bir gün bizi bir çözüme ulaştırabilir.

Bilim İnsanlarını Şaşırtan Gizemli Bir Kara Delik Gözlemlendi

Yeni keşif hakkında sizler ne düşünüyorsunuz? Önümüzdeki dönemde bu teorik keşifler gerçekten de gözlemlenebilir mi? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum‘da paylaşabilirsiniz.

Tüm içeriklerimizden haberdar olmak adına bizi Google Haberler üzerinden takip edebilirsiniz.

Kaynak: The Independent