James Webb Uzay Teleskobu İlk Süpernovasını Yakaladı: 3 Milyar Işık Yılı Uzaklıktan Ses Getiren Keşif

James Webb Uzay Teleskobu ilk süpernova görüntüsünü yakalamış olabilir. Yapılan keşif, yeni bir araştırma sahasının önünü açıyor.

James Webb Uzay Teleskobu ilk supernova

James Webb Uzay Teleskobu ilk süpernova görüntülerine ulaşmış olabilir. NASA’nın yeni uzay teleskobu, 3 milyar ışık yılı uzaklıktan önemli bir keşfe imza atıyor.

Uzun bir bekleyişin ardından Hubble Uzay Teleskobu’nun yerine göreve başlayan James Webb Uzay Teleskobu, geçen haftalarda evrenin en net fotoğraflarını paylaşarak dikkatleri üzerine çekmişti. Yeni teleskopla birlikte nebulalardan yıldız denizlerine, kozmik uçurumlardan Stephan Beşlisi’ne dek uzayın az bilinen tarafları yavaş yavaş aydınlatılmaya başlanmıştı. Son olarak ise Jüpiter’in bugüne kadarki en net görüntüleri paylaşılmıştı.

Şimdi ise James Webb Uzay Teleskobu ilk süpernova görüntülerine ulaştı. Enerjisi bittiği için ölmekte olan büyük yıldızların şiddetli şekilde patlamalarıyla oluşan süpernovalar, evrenin en merak edilen olayları arasında yer alıyor.

James Webb Uzay Teleskobu Süpernova Gözlemiyle Yeni Keşiflerin Kapılarını Açıyor

Bilim insanları, bulunan yeni süpernovanın tamamen yeni bir araştırmanın kapılarını aralayabileceğine inanıyor.

James Webb Uzay Teleskobu’nun bilimsel operasyonlarının başlamasından yalnızca birkaç gün sonra, Dünya’dan yaklaşık 3 ila 4 milyar ışık yılı uzaklıkta yer alan SDSS.J141930.11+5251593 adlı bir galakside beklenmedik parlak bir nesne tespit edildi.

James Webb Uzay Teleskobu ilk süpernova görüntüsü

Bu parlak nesne, beş günlük bir süre içinde tamamen karardı. Bu durum ise görüntünün bir yıldız patlamasından kısa süre sonra tamamen şans eseri yakalanmış bir süpernova olabileceğini düşündürdü. Araştırmacılar bilgiyi teyit etmek ve ışığın yeni olduğunu doğrulamak adına Hubble Uzay Teleskobu’nun arşivlenmiş verilerini de karşılaştırdılar.

Keşfi şaşırtıcı kılan detay ise James Webb Uzay Teleskobu’nun aslında bu amaçla görevlendirilmemiş olmasından kaynaklanıyor. Webb, evrenin çok küçük bir alanını çok ayrıntılı olarak gözlemlemek için çalışıyor.

Erken vakitte yapılan bu tespit teleskobun düzenli olarak yeni süpernovalar keşfedebileceğini de ortaya koyuyor. Webb, karanlık erken çağlardan sonra evreni aydınlatan ilk nesil yıldızlardan birinin patlamasını yakalama ihtimaline sahip. Gökbilimciler, bu yıldızların daha sonraki çağlarda doğan yıldızlardan çok daha basit bir kimyasal bileşime sahip olduğunu düşünüyor.

James Webb Uzay Teleskobu ilk fotoğraflar

Webb’i yöneten Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü’nden astronom Mike Engesser, konuya dair şunları kaydediyor:

“İlk birkaç milyon yıldaki yıldızların, şu anda sahip olduğumuz yıldız türlerinin aksine neredeyse tamamen hidrojen ve helyumdan oluştuğunu düşünüyoruz. Bu yıldızlar, Güneş’imizin kütlesinin 200 ila 300 katı kadar kütleye sahip ve kesinlikle bir tür ’hızlı yaşa, genç öl’ yaşam tarzına sahipler. Bu tür patlamaları görmek henüz gerçekten deneyimlemediğimiz bir şey. “

Siz Webb’in ilk süpernova keşfini nasıl karşılıyorsunuz? Yorumlarınızı Kayıp Rıhtım Forum’da bizimle paylaşabilirsiniz.

Kaynak: Space

Devrim Beyaz

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü mezunuyum. 2016'dan beri serbest editörlük yapıyor, çeşitli internet siteleri ve dergiler için haber ve incelemeler kaleme alıyorum.

Brendan Fraser The Whale filmi tanınmaz halde