1999 yılında çıkan Blair Witch Project filmi, korku ve gerilim türüne kattıklarıyla yıllar boyunca adından söz ettirdi. Çok düşük bir bütçeyle çekilmesine rağmen, dünya çapında kayda değer bir kazanç getiren yapım, psikolojik korkuyu etkileyici bir şekilde işlemişti.
Film, aynı zamanda korku filmleri ve oyunlarında sıkça kullanılan found footage (buluntu kayıt) türünün de çığ gibi büyümesine neden oldu. İlk filmin yakaladığı başarıdan sonra, Joe Berlinger tarafından yönetilen bir film daha çekildi fakat aynı başarıyı yakalayamadı. 2016 yılına gelindiğinde ise, orijinal filmin senaryosunda küçük oynamalar yapan yeni bir Blair Witch filmi geldi. 30 Ağustos 2019’da çıkan video oyunu Blair Witch ise, daha farklı bir hikâye ile karşımıza çıktı.
Blair Witch’in geliştiricisi olan Bloober Team 2008 yılında Polonya’da kurulan bağımsız bir şirket. Korku oyunu sevenlerin aşina olduğu Layers of Fear ve Observer adlı oyunların da geliştiricisi kendileri. Geliştirdikleri psikolojik korku oyunlarıyla olumlu değerlendirmeler alan ekip, Blair Witch ile de çok olumlu yorumlar almaya devam ediyorlar.
Bloober Team, Blair Witch Project’in anlatmak istediği hikâyeyi nasıl anlattığına çok dikkat etmiş ve aynı prensipleri başarılı bir şekilde oyuna aktarmış. Filmin senaryosundan esinlenen hikâye, birçok değişiklik yapılmasına rağmen temelde filmle aynı doğrultuda ilerliyor. Video oyuna adapte edilmiş ve değiştirilmiş olan hikâye, Blair Witch anlatılarına sadık kalmış ve geliştirici ekip, oyuncuya gereksiz aksiyon sunmak gibi yanlış bir karar almamış.
Blair Witch’in Öyküsü ve Ellis’in Sıkıntılı Geçmişi
Yıl 1996. ABD’nin Maryland eyaletinde yer alan ve Burkittsville yakınlarında kalan Black Hills Ormanı’nda küçük bir çocuk kayboluyor. Eski bir polis olan Ellis, köpeği Bullet’la birlikte çocuğu aramaya çıkıyor. Sakin ve güneşli bir gün, ormanın derinliklerine gittikçe yerini kasvetli ve içinden çıkılmaz bir karanlığa bırakıyor. Travma sonrası stres bozukluğu (PTSD) sahibi olan ve geçmişte yaptığı birtakım şeylerden dolayı suçluluk duyan Ellis, kâbus gibi bir gecenin içinde, uçsuz bucaksız Black Hills Ormanı’nda köpeği Bullet’la birlikte ipuçlarını aramaya ve kayıp çocuğu bulmaya çalışıyor. Zaman ilerledikçe ve gece etkisini artırdıkça, psikolojik sıkıntılar ve suçluluk duygusu Ellis’in üzerine yük olmaya başlıyor.
Kör edici bir karanlığın, kasvetin ve gecenin esintisinin hâkim olduğu bir ormanda korkunun yaklaştığını iliklerinize kadar hissetmek çok ürpertici bir durum. Fakat bunu oyuncuya hissettirebilmek ise bir korku oyununun en temel amacı. Blair Witch bu açıdan çok başarılı bir oyun. Nasıl bir çıkmazın içinde olduğunuzu fark ettikçe ve Ellis’in geçmişini flashbackler aracılığıyla gözlemledikçe ormanın barındırdığı tehlikeler, Ellis’in bilinçaltında yatanlarla karışacak ve gerçekle hayali birbirinden ayırt etmek güçleşecek.
Karanlığa Olan Yolculukta Sadık Bir Dost
Ellis’in köpeği Bullet, oyunda çok önemli bir role sahip. Hikâyenin ilerlemesi bir bakıma Bullet’a bağlı aslında. Onun ormanda bir şeyler bulması sayesinde Ellis de ipuçlarının farkına varıyor ve yeni yerler keşfediyor. Oyuna Bullet için komut ekranı dahi eklenmiş. Ara, olduğun yerde kal, yakınımda dur, gibi komutların yanı sıra, Bullet’ı sevebiliyor ve onu azarlayabiliyorsunuz. (Tabii vicdanınız el verirse!)
Oyun, Ellis’in akıl sağlığını korumak için Bullet’i yakınlarınızda tutmanız konusunda sizi uyarıyor. Psikolojik sıkıntılarından dolayı Ellis, ormanın içinde yalnız kalamıyor ve Bullet’a ihtiyaç duyuyor.
Bullet’ın oyundaki bir başka işlevi ise tehlikeleri algılaması. Bir şeyler yanlış gidiyorsa ve yakınlarda sizi gözetleyen bir varlık varsa, Bullet huzursuzlanıyor ve sizi uyarıyor. Bullet’a yakın oldukça ve ona kulak astıkça güvendesiniz.
Kasvetli Black Hills Ormanı ve Atmosferik Korku
Blair Witch, tamamen Black Hills Ormanı’nda geçen bir oyun. Fakat, hikâyede ilerledikçe ve ormanın derinliklerine gittikçe terk edilmiş kulübeler gibi farklı yapılar bulunuyor. Oyunun büyük bir bölümünün ağaçlar arasında geçtiğini ele alırsak, bu gibi yapıların bulunması atmosfere çeşitlilik katıyor.
Gökyüzüne uzanan ve gökyüzü ile zemin arasında bir katman gibi yayılan ağaçlar da, oyunun yaratmaya çalıştığı gerçekçi orman atmosferinin önemli bir parçası. Hikâyenin en başlarında, hava aydınlıkken dahi açık alandan ormanlığa girmek insanı ürpertiyor.
Hazır atmosfer demişken, oyunun başarılı bir şekilde yarattığı atmosferik korkudan bahsetmemek olmaz. Blair Witch, oyuncuyu tamamen jumpscare ile veya bir karakterden kaçma sahneleriyle korkutmayı amaçlayan oyunlardan değil. Filmlerde olduğu gibi, oyunun asıl amacı korkuyu atmosfer aracılığıyla aktarmak. Bu, oyun boyunca bir yaratıkla, doğaüstü bir varlıkla karşılaşmayacağınız anlamına da gelmiyor. Filmlerde bilinen cadıya ek olarak farklı varlıklar ve karakterler de oyuna dahil edilmiş durumda.
Atmosferik korkunun etkili olmasının sebeplerinden birisi ise görüş açısı. 1999’da çıkan Blair Witch Project’te olduğu gibi, görüş açısının dar olduğu bir video oyunu Blair Witch. Oyunun büyük bir bölümü zifiri karanlıkta geçiyor ve sahip olduğunuz el feneri küçük bir alanı aydınlatıyor. Görüş alanının dar olması oyuncuyu rahatsız edecek bir şey olmamasına rağmen, karanlığın tamamını görememek, oynayanı geriyor ve stres seviyesini artırıyor.
Son Olarak
Oyunun teknik sorunlarına geldiğimizde, göze çarpan bir problemin olmadığını söyleyebilirim. Oynadığım süre boyunca karşılaştığım tek hata, bir kayanın sürekli kaybolmasıydı. Bloober Team, Teknik açıdan başarılı bir oyun çıkarmış gibi gözüküyor.
Fakat hikâye ve anlatım bazında birkaç eksiklik gözden kaçmıyor. Öncelikle, arama görevine katılmasının zorunlu olmadığının kendine hatırlatılmasına rağmen ana karakter, ısrarla aramaya katılmak istiyor. Ellis’in bu göreve katılma motivasyonu tam olarak oyunculara aktarılamamış. Ayrıca bütün oyun boyunca aradığımız küçük çocuk hakkında da oyuncuya tatmin edici bilgiler verilmemiş.
Blair Witch, Steam üzerinde 50 TL’ye satılıyor ve ortalama 6 saatlik bir oynanış süresine sahip. Psikolojik ve atmosfer odaklı korkuyu doğru bir şekilde aktarmayı hedefleyen oyun, amacına ulaşıyor ve oynayana unutulmaz bir psikolojik korku deneyimi yaşatıyor.
Siz de oyuna dair görüşlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da bizlerle paylaşabilirsiniz.
Forum üzerinden yorum yapıp sohbete katılmak için tıkla!