Adını Ölüm Tanrısından Alan Yeni Bir Tyrannosaurus Türü Bulundu

Kanada’da, 80 milyon yıl önce yaşamış ve adını Yunan ölüm tanrısı Thanatos’tan alan yeni bir Tyrannosaurus türü keşfedildi.

Tyrannosaurus - Thanatotheristes degrootorum

80 milyon yıl önce Kuzey Amerika’da yaşadığı söylenen bu yeni tür ile dinozorların kralı Tyrannosaurus Rex yeni bir aile üyesi kazandı: Thanatotheristes degrootorum ile tanışma zamanı!

Alberta’daki Tyrrell Müzesi’nin yayınladığı bir bildiriye göre fosilleşmiş bir kafatasına ait olan ve eskiden türü bilinmeyen bir tyrannosaur parçaları Kanada’nın Güney Alberta bölgesinde bir çiftçi ve paleontoloji hayranı olan John De Groot tarafından bulundu. Bu fosil parçaları bu senenin sonunda, aynı müzede sergilenecek.

Fosiller, Kanada’da son 50 yılda bulunan ilk tyrannosaur buluntusu olma özelliğini taşıyor. Aynı zamanda Kuzey Amerika’daki en eski fosil örneklerinden. Araştırmacılar Thanatotheristes degrootorum’un, yakın akrabası Tyrannosaurus rex’ten yaklaşık 2,5 milyon yıl önce yaşadığına inanıyor.

Tyrannosaurus - Thanatotheristes degrootorum

Thanatotheristes degrootorum zorlu bir yırtıcı olarak 79.5 milyon yıl önce Kuzey Amerika’da dolaşıyordu. Bir yetişkin olarak boyu 8,5 metreye, kilosu da 2 tona ulaşabiliyordu. Tyrannosaurus rex’in boyu ise bir yetişkin olarak 12 metreyi bulabiliyordu.

Yeni Bulunan Tyrannosaurus Türü Adını Ölüm Tanrısı Thanatos’tan Alıyor!

Bu yeni türün adı Yunan ölüm tanrısı olan Thanatos ile De Groot’un anısına “biçen kişi” anlamına gelen degrootorum’dan alıyor. De Groot bu fosilleri Alberta’da yaptığı doğa yürüyüşü sırasında buldu.

Çene kemiğinin özellikle çekici bir buluntu olduğunu ve bu çekiciliğinin açıkça görülen fosilleşmiş dişlerden kaynaklandığını da ekliyor De Groot.

Cretaceous Research dergisinde yayınlanan çalışmaya göre bu fosilin farklı bir türe ait olduğunun anlaşılmasında fosilin eşsiz yönleri yardımcı oldu.

Doktorasını Calgary Üniversitesi’nde sürdüren çalışmanın başyazarı olan Jared Voris, Thanatotheristes’in diğer tyrannosaur türlerinden kafatasındaki bazı karakteristik özellikleriyle ve özellikle üst çene kemiğinde bulunan dikey sırtlar ile ayrıldığını belirtiyor.

Tyrannosaurus Thanatotheristes degrootorum

Geçtiğimiz yıllarda Kanada’da, özellikle Alberta’da, çok sayıda farklı dinozor kemikleri açığa çıkarıldı. Alberta ayrıca Kanada’nın antik yaşamı araştırmaya adanmış tek müzesi Kraliyet Tyrrell Paleontoloji Müzesi’ne de ev sahipliği yapıyor. Bu yeni bulunan fosil, kendisi gibi Kanada’da bulunan diğer tyrannosaur türlerine, Daspletosaurus, Gorgosaurus, Albertosaurus ve Tyrannosaurus rex’e katılıyor.

Daspletosaurus, 1970’te Kanada’da bulunan son fosil keşfiydi.

Bu fosilin keşfi, araştırmacıların Kuzey Amerika’da 74 ve 80 milyon yıl önce, Geç Krestase döneminde yaşamış olan farklı tyrannosaur gruplarının hangileri olduklarını anlama açısından yardımcı oluyor.

Tyrannosaur Ailesi Çeşitlilik Kazandı

Thanatotheristes’in de ait olduğu Daspletosaurini grubu Güney Alberta ve Montana arasında yaşarken, diğerleri merkez Alberta’da ya da Birleşmiş Milletler’in güney kısımlarında bulunmuş olabilirler. Thanatotheristes’in boynuzlu dinozor Xenoceratops ve kubbe kafalı dinozor Colepiocephale gibi bilinen çağdaşları da Alberta’da bulunmuştu. Alberta’da bulunan diğer birçok dinozor 66 ila 77 milyon yıl önce yaşamıştı.

Tyrannosaurus - Thanatotheristes degrootorum

Thanatotheristes ile sadece Kanada’nın fosil kaydında değil, tyrannosaur ailesinde de çeşitlilik sağlıyor.

Kraliyet Tyrrell Müzesi’nde dinozor paleolojisi küratörü olan Doktor François Therrien, bu keşfin tyrannosaur evrimindeki boşlukları doldurup, bu evrimi anlamamızı kolaylaştırması açısından önemli olduğunu belirtiyor.

Peki siz bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz? Çeşitlilik artışı nereye kadar devam edecek? Görüşlerinizi Kayıp Rıhtım Forum’da bizlerle paylaşmayı unutmayın.

* Göbeklitepe: Gerçekten de Tapınak mıydı?

Kaynak: CNN

Ceren Ak

1998'de İstanbul'da doğdum. Eylül 2016'da İstanbul'dan ayrılıp küçüklüğümden beri okumak istediğim bölüm olan arkeoloji için Ankara'ya geldim.

1. Avatar for LordKratos LordKratos dedi ki:

Bulunan bu türler arasındaki boy ve ebat farkı, evrimsel olarak mı açıklanıyor yoksa iklim ve yaşanan coğrafya ile mi alakalı acaba ??

Baldur’s Gate 3